فصل چهارم مرمت کاروانسرای« زعفرانیه»سبزوار آغاز شد

مشهد- مدير ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفت: فصل چهارم مرمت و بازپیرائی کاروانسرای زعفرانیه در اين شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوي، حسنعلي حبيب پورگفت: در این فصل از مرمت استحکام بخشی تاق نماهای بدنه ورودی اثر و قسمت جنوب شرقی و همچنین کرسی چینی و تقویت پی این کاروانسرا تکمیل می شود.

وي افزود: علاوه بر آن پیرنشین های ورودی کاروانسرا و جرزهای ورودی مرمت و بازسازی مي گردد ضمن اينكه تاق نماها و برج ضلع جنوب شرقی کاروانسرا و پوشش های زیادی از اصطبل شرقی بنا در سال های قبل به دلیل تاثیر عوامل جوی تخریب گشته بود که در فصل قبلی مرمت و بازسازی دیوار محیط و بخشی از برج و تعدادی از تاق نماها انجام شد.

به گفته حبیب پور در این اقدام مرمتی سعی بر آن است تا بازسازی کامل این بخش از اثر صورت گرفته و از تخریب بیشتر اثر در این ناحیه جلوگیری شود و در فصل بعدی مرمت و بازسازی حجرات ضلع جنوب شرقی حیاط مرکزی انجام خواهد شد.

حبیب پور ادامه داد: امید است با تخصیص اعتبارات بیشتر در سال های آتی بتوانیم در آینده ای بسیار نزدیک شاهد بهره برداری از این اثر ارزشمند تاریخی به عنوان مجموعه اقامتی – پذیرائی باشیم.

وي خاطر نشان كرد: کاروانسرای زعفرانیه از آثارکم نظیر و ارزشمند تاریخی شهرستان سبزوارمي باشد كه دوره ساخت آن از صفویه تا قاجاریه است. این کاروانسرا جزو معدود کاروانسراهای عباسی جاده ابریشم و از آثار تاریخی کم نظیر منطقه است که دارای فضاهای معماری و تزئینات بسیار زیبا و دیدنی می باشد.

گفتني است، این اثر ارزنده که در فاصله  ۴۰  کیلومتری شهر سبزوار به طرف نیشابور واقع گردیده به شماره  ۱۶۹۶   در تاریخ ۱۳۶۴  در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است هرچند مدیر میراث فرهنگی و صنایع دستی سبزوار از انجام مراحل چند گانه مرمت در کاروانسرای زعفرانیه خبر داده است، اما عکس هایی که به تازگی توسط یکی از شهروندان سبزواری از این کاروانسرای در حال تخریب تهیه شده است، نشان می دهد، برای حفظ و مرمت آثار ارزشمندی نظیر کاروانسرای زعفرانیه نیاز به اعتبار و همت بیشتری از سوی مسئولان شهرستانی و استانی وجود دارد.

شما گرامیان هم اکنون می توانید با کلیک روی پیوند زیر، گزارش تصویری گرفته شده توسط یکی از شهروندان سبزواری از اماکن گردشگری روستای زعفرانیه را که چند هفته قبل تهیه شده است، را مشاهده نمایید:

وضعیت نامطلوب روستای گردشگری زعفرانیه سبزوار و اماکن تاریخی در حال تخریب آن

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آغاز دومین مرحله مرمت باغ و عمارت شیح الاسلام سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما