توضیحات رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاون فرماندار سبزوار درباره استقرار اورژانس هوایی در این شهرستان

 رئیس علوم پزشکی سبزوار:
سبزوار با کمبود پایگاه اورژانس جاده‌ای مواجه است
خبرگزاری تسنیم: رئیس علوم پزشکی سبزوار گفت: متاسفانه در حوزه سبزوار بزرگ ۱۷ پایگاه اورژانس جاده‌ای وجود دارد که طبق استاندارد این آمار باید ۲۵ پایگاه در سطح شهرستان باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، علیرضا مسلم ظهر امروز در جلسه هماهنگی اورژانس هوایی شهرستان سبزوار با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید سلامت در 5 اولویت ابتدایی دولت است، اظهار داشت: این در حالی است که قبلا سلامت در اولویت‌های 12 تا 15 قرار داشت.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، افزود: با وجود مشکلات اقتصادی کشور ولی دولت در 2 سال اخیر منابع خوبی را برای حوزه سلامت تخصیص داده است.

مسلم با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه خدمات با بهترین کیفیت و خدمت در کوتاه ترین زمان به نیازمندان است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جاده سبزوار – شاهرود سومین جاده مواصلاتی کشور است متاسفانه در حوزه سبزوار بزرگ 17 پایگاه اورژانس جاده‌ای وجود دارد که طبق استاندارد این آمار باید 25 پایگاه در سطح شهرستان باشد.

رئیس علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه مدت زمان رسیدن مامورین اورژانس به بالین مصدومان جاده‌ای در شهرستان 12 دقیقه است، عنوان کرد: این درحالی است که استاندارد کشوری در این زمینه 10 دقیقه است.

مسلم با اشاره به اینکه احداث و اسقرار اورژانس هوایی در سبزوار از ابتدای سال 93 در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: گستردگی منطقه و کمبود پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای در سطح شهرستان از جمله عواملی بود که سبب شد به دنبال استقرار اورژانس هوایی در منطقه باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه در حال حاضر 17 اورژانس هوایی در سطح کشور در مراکز برخی استان‌ها مستقر است، یادآور شد: در این مناطق قراردادهایی که با هلی کوپترها بسته می‌شود مربوط به ارگان‎‌های سپاه، ناجا و یا هلال احمر است که در حال حاضر برخی از این دانشگاه‌ها با این نهادها به مشکل برخورده‌اند و برخی از این مراکز بعد از 8 ماه فعالیت و خدمت رسانی در حال تعطیلی هستند.

مسلم با بیان اینکه در سال جاری استقرار و احداث 2 اورژانس هوایی در کشور در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: این 2 پایگاه مربوط به سبزوار و جهرم است و با جلسات متعددی که برگزار شده است قرار شد که این 2 پایگاه با مشارکت بخش خصوصی شروع به فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه اورژانس هوایی سبزوار نخستین پایگاهی است که در یکی از شهرستان‌های کشور مستقر می‌شود، تصریح کرد: اگر همکاری بین بخش‌ها و دستگاه‌ها به خوبی پیش برود اورژانس هوایی قابلیت انتقال بیماران بدحال و مصدومان نیازمند به شهرهای همجوار مانند مشهد را دارد.

مسلم با تاکید بر اینکه اورژانس هوایی سبزوار نخستین پایگاهی است در کشور که با مشارکت بخش خصوصی شروع به فعالیت خواهد کرد، اظهار کرد: امیدواریم با استقرار بالگرد و دیگر موارد طی 10 روز آینده این پایگاه در نخستین روزهای هفته دولت به بهره برداری برسد و به نیازمندان حوزه سلامت خدمات رسانی خوبی داشته باشد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سبزوار نیز در این جلسه با بیان اینکه هلی کوپتری که برای اورژانس هوایی سبزوار در نظر گرفته شده در ساعات روشنایی بطور کامل در اختیار اورژانس هوایی است؛ گفت: در حال حاضر قرار داد یک ساله به بخش خصوصی منعقد شده است و امیدواریم بتوانیم برای سال‌های آینده هم این امر را در سطح شهرستان داشته باشیم.

علی شریفان با بیان اینکه هزینه هر پرواز در اورژانس هوایی 12 میلیون تومان برآورد شده است، افزود: بخش عمده‌ای از این هزینه را وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌های پزشکی پرداخت می‌کند و مابقی آن توسط دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و کمک نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی تامین می‌شود.

وی با اشاره به وجود مناطق و روستاهای کم جمعیت در شهرستان و پراکندگی آنها، اظهار داشت: در این مناطق به دلیل کمی جمعیت پایگاه لورژان وجود ندارد به همین دلیل احداث اورژانس هوایی در محدوده سبزوار می‌تواند در کاهش آمار تلفات نقش بسزایی داشته باشد.

معاون عمرانی فرماندار سبزوار نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه ارائه خدمات پزشکی به نیازمندان باید در کمترین زمان ممکن انجام شود، خاطرنشان کرد: با توجه با موقعیت جغرافیایی شهرستان سبزوار و جاده ملی تهران – مشهر و حجم بالای مسافرین و تصادفات در این محور نیاز به اورژانس هوایی در منطقه را پر رنگ تر می‌کند.

محمد کلاته با بیان اینکه خوشبختانه اورژانس هوایی سبزوار با پیگیری‌های مسئولان شهرستان در نهایت به سرانجام رسید، عنوان کرد: این اتفاق بسیار ارزشمندی برای شهرستان سبزوار است چراکه این پایگاه در بسیاری از مراکز استان وجود ندارد درحالی که در شهرستان سبزوار در حال استقرار است.

وی با بیان اینکه احداث اورژانس هوایی در سبزوار دستاورد ارزشمندی در حوزه سلامت شهرستان است، تصریح کرد: امیدواریم با استقرار این پایگاه در شهرستان و با همکاری و همیاری دستگاه‌های ذی ربط بهترین خدمات در کمترین زمان به مصدومان و مجروحان ارئه شود.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

خبراستقرار اورژانس هوایی در نیشابور تنها یک روز بعد از سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما