گزارش ایسنا از نشست خبری مجمع نمایندگان خراسان رضوی

پاسخ محسنی ثانی به انتقادامام جمعه مشهد / مجمع نمایندگان خراسان رضوی بحران موسسه پدیده و میزان را پیگیری می کند

 گزارش ایسنا از نشست خبری مجمع نمایندگان خراسان رضوی؛
بدون "داد" و "تحصن" کارمان را انجام می‌دهیم/پاسخ به انتقاد امام جمعه مشهد

 رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در پاسخ به انتقاد امام جمعه مشهد مبنی بر بی‌تفاوتی اکثر نمایندگان استان نسبت به موضوع هسته‌ای گفت: شاید نتوانستیم در موضوع برجام ایشان را به خوبی در جریان فعالیت‌ها و اقدامات نمایندگان استان در کمیسیون امنیت مجلس قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، نشست خبری مجمع نمایندگان خراسان رضوی روز گذشته  با حضور محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار و رئیس مجمع، امیرحسین قاضی زاده نماینده مردم مشهد و محمد رجائی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در ساختمان اداره کل اقتصاد و دارایی برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه محسنی ثانی با تبریک روز خبرنگار، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص انتقاد امام جمعه مشهد از مجمع نمایندگان استان به دلیل بی تفاوتی آنان در موضوع هسته ای تاکید کرد: انتقاد ایشان محترم و حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما در کمیسیون امنیت طبق مصوبه مجلس برای بررسی برجام هر هفته از مسئولین وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده دعوت کردیم تا برای بررسی مسائل مربوط به توافق هسته ای در مجلس حضور پیدا کنند.

 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی تاکید کرد: شاید الان یکی از پرکارترین کمیسیون‌های مجلس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است که در این کمیسیون چهار نفر از نمایندگان خراسان رضوی عضو هستند که قطعا فعالیت و اظهاراتشان در کمیسیون به استناد آنچه ضبط می‌شود قابل توجه است.

 

وی خاطرنشان کرد: شاید نتوانستیم نقطه نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان استان و فعالیت آنها در کمیسیون امنیت مجلس درباره پیگیری مسائل هسته‌ای و اظهار نظر در صحن علنی را به خوبی برای ایشان اطلاع‌رسانی کنیم تا در جریان فعالیت‌های این 4 عضو از نمایندگان استان در کمیسیون امنیت قرار بگیرند.

 

محسنی ثانی در پاسخ به سوال دیگری ایسنا مبنی بر این که آیا شما به عنوان رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی عملکرد نمایندگان استان را در قبال موضوع هسته‎‌ای بی تفاوت ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد:  خب مسلما سایر اعضا در کمیسیون‌های خودشان فعال هستند و کارهای تخصصی خود را انجام می دهند؛ مثلا نماینده ای که در کمیسیون کشاورزی مشغول فعالیت است خیلی به این موضوع نمی‌پردازد و کمیسیونی که الان مکلف به بررسی این موضوع شده کمیسیون امنیت است.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که گفته شده شما در دور بعد انتخابات مجلس حضور نخواهید داشت و به عنوان سفیر به یکی از کشورها خواهید رفت، گفت: تاکنون احساس تکلیفی برای حضور در مجلس دهم برایم ایجاد نشده است.

 

محسنی‌ثانی در پاسخ به سوالی در خصوص امنیت مرزهای کشور اظهار کرد: همان طور که مشهود است و همه کشورهای مختلف به آن اذعان دارند این است که ایران امن‌ترین کشور در منطقه است.

 

وی ادامه داد: با شاخص‌هایی که امنیت‌ را با آن بررسی می‌کنند به لطف خداوند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ایران از امنیت خوبی برخوردار است، در مرزهای کشورمان با هجمه سنگینی که در اطراف خود برای مخدوش کردن امنیت داریم اشراف اطلاعاتی کاملی داریم که این موضوع باعث شده ناامنی را در مرزها خنثی کنیم.

 

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاید به تواتر، در مرزها با اقدامات خرابکارانه مواجه شدیم که با اشراف اطلاعاتی، انتظامی و امنیتی خنثی شده است، اظهار کرد: در مرزها از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، اما در قسمت مرزی جنوب شرقی کشور هنوز انسداد مرزی کامل نیست، چرا که متاسفانه حاکمیت پاکستان در مرزهایش ضعیف است و ما در این مورد گاه و بیگاه ترددهای را در این مناطق داشته‌ایم که امیدواریم با انسداد مرزی که داریم بخش عمده‌ای از این شرارت‌ها خنثی شود.

 

محسنی ثانی در خصوص ساماندهی حاشیه شهر مشهد نیز تصریح کرد: ساختار این ساماندهی به وجود امده و زیر نظر آیت الله علم الهدی فعالیتش را انجام می‌دهد، باید با همکاری دستگاه‌های مختلف تلاش کنیم تا این بخش حاشیه‌نشین را از خدمات مورد نیاز آنان بهره‌مند کنیم.

 

در همین زمینه امیرحسین قاضی زاده نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: برنامه حاشیه شهر مشهد مصوب شورای امنیت کشور است که از وزارت کشور این را پیشنهاد کردند به شورای امنیت ملی، ولی مانند همه سازمان‌های دیگر تصویب اعتباری آن و ساختار سازمانی آن به نظر سازمان برنامه کشور بستگی دارد.

 

وی تاکید کرد: ساماندهی حاشیه شهر مشهد معطل ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که یکسری گرفتاری قانونی نیز در این زمینه وجود دارد.

 

خبرنگاری از نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص وضعیت پدیده و میزان و اقدامات صورت گرفته از سوی مجمع نمایندگان استان سوال کرد که محسنی ثانی در این باره گفت: با توجه به اینکه دو بنگاه بزرگ اقتصادی همچون موسسه میزان و پدیده شاندیز رقم قابل ملاحظه ای را از نظر سهامداران در پدیده و سپرده‌گذاران در میزان به خود اختصاص داده‌اند قشر عظیمی از مردم درگیر مسائل این موسسات شدند و مشکلات زیادی برایشان به وجود آمد و ما در این زمینه مکلف به پیگیری و احقاق حقوق مردم در ابعاد مختلف شدیم.

 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به جلسات متعدد این مجمع درباره مشکلات مربوط به پدیده شاندیز و موسسه مالی و اعتباری میزان خاطرنشان کرد: ما با دستگاه‌های قضایی در تهران تا خراسان که به نوعی می توانستند در این زمینه دخیل باشند مکاتبات و مذاکرات زیادی داشتیم و جلسات گوناگونی را برگزار کردیم تا تدابیر درستی برای احقاق حقوق این افراد صورت بگیرد، حل شدن این موضوع بر می گردد به این که ببینیم تدابیر اتخاذ شده به تائید شورای امنیت ملی برسد و توسط استاندار اعلام ‌شود.

 

محسنی ثانی تاکید کرد: امیدواریم قصه پر غصه مردم در رابطه با مشکلات پدیده و موسسه مالی اعتباری میزان حل شود.

 

در ادامه این جلسه امیرحسین قاضی زاده در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آب در مشهد اظهار کرد: بحثی که ما با مسئولین کشوری در این رابطه داریم بحث تامین آب پایدار نه تنها در مشهد بلکه برای شرق کشور است. منابع آب در  حوزه اقلیمی اطراف ما تقریبا وجود ندارد  و اگر بخواهیم آب پایدار تامین کنیم دوستان ما در مجلس هشتم طراحی برای واردات آب پیش‌بینی کردند، اما ما به دنبال تامین سبد آب هستیم، با پیگیری‌های که آقای لاریجانی انجام دادند و با جلساتی که با وزارت نیرو و وزارت خارجه برگزار شد به سه-چهار سناریو رسیدند که آنها نیز به مطالعه گذاشته شد و در حال نهایی کردن یکی از این مطالعات‌اند.

 

وی ادامه داد: بحث انتقال آب از خارج از کشور و بحث تخصیص آب برای مشهد از خط انتقال آب از دریای عمان و همچنین آبرسانی به فلات مرکزی ایران از دریای خزر مطرح است که مصوبات هر دو انجام شده و مطالعات اجرایی آن در حال انجام است.

 

محسنی ثانی نیز در اظهار نظری در خصوص وضعیت آب کشور گفت: متاسفانه در کشور ما مصارف آب از منابع آن کمتر است و همین موضوع باعث شده  به فکر وارد کردن و شیرین کردن آب در کشور بیفتیم که مباحث مربوط به آن در دست بررسی است.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بحران آب را بسیار جدی دانست و افزود: آب یکی از دغدغه‌های اصلی ماست که باید درباره آن بیشتر فکر کنیم.

 

در ادامه این جلسه خبرنگاری از امیرحسین قاضی زاده درباره علت کم کاری نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی سوال کرد که وی در پاسخ گفت: در ابتدا ما باید از وظایف نمایندگان شناخت داشته باشیم و بعد درباره کم کاری و یا پرکاری آنان صحبت کنیم، بعضی از وقت‌ها ما نسبت به چیزی که اصلا کار ما نیست مورد سوال قرار می‌گیریم.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که البته  من نمی‌خواهم بگویم نمایندگان استان خیلی پرکار هستند، اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان ما افراد موثری در حوزه فنی-تخصصی خود هستند، مثلا در کمیسیون اقتصادی دو نماینده فعال داریم که مربوط به حوزه خراسان رضوی هستند، در کمیسیون کشاورزی نیز همین طور، کسانی که در مجلس به عنوان مخالف صحبت می‌کنند کسانی هستند که حرفشان در کمیسیون مربوط به خودشان خریده نشده است. 

قاضی‌زاده ادامه داد: اغلب  ما وقتی قانونی مصوب می شود تاثیرگذاری‌مان را در کمیسیون خود انجام داده‌ایم و لازم نیست در صحن داد و بیداد کنیم تا حرفمان جا بیافتد، اگر ارزیابی ما نسبت به نمایندگان میزان حرف زدن آنان باشد این نشان دهنده عملکرد خوب آنان نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی ها یقه ما را می‌گیرند که شما چرا اینقدر حرف می‌زنید، اما از این نگاه هم بخواهید بررسی کنید سردار کریمی در این زمینه خیلی فعال هستند.

 وی با اشاره به عملکرد نمایندگان استان فارس در واکنش به انتخاب استاندارشان گفت: من فکر نمی‌کنم رفتار این دوستان ما رفتار خوبی باشد، من نظرم این است که شاید ما نسبت به سایر استانها موفق‌تر از همه در این زمینه عمل کردیم.

 قاضی زاده به انتخاب استاندار خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: ما موافق ابقای استاندار سابق بودیم که ایشان تا یک سال تغییر نکردند و بعد از تغییر استاندار نیز کسی انتخاب شد که کمترین تنش را با نمایندگان خراسان رضوی دارد، یعنی ما بدون اینکه داد بزنیم و تحصن کنیم کارمان را خوب انجام دادیم.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رفقای ما می‌روند از این دعواها می‌کنند بعد ما تخصیص انتقال آب از دریای عمان به مشهد را می‌گیریم، نمایندگان استان ما در مجلس عمدتا جزو نمایندگان توانمند هستند.

 حجت الاسلام محمد رجائی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاری  در خصوص عدم مبارزه با فساد اقتصادی خاطرنشان کرد: ریشه اساسی فساد وجود رانت در اقتصاد است که رانت هم به دلیل عدم شفافیت و دولتی بودن اقتصاد شکل می گیرد.

 وی ادامه داد: اگر اقتصاد در اختیار بخش خصوصی باشد رانت کمتر می‌شود، اما به نظر من یکی از علل اصلی وجود رانت در اقتصاد  فراموش شدن امر به معروف و نهی از منکر است، اما وقتی صحبت از امر به معروف می‌شود ذهن‌ها سریعا می‌رود روی چند مصداق خاص، درحالیکه حقوق اجتماعی و مفاسد اقتصادی که برگشت به آنها می کند بالاترین منکرها هستند که همه ما وظیفه داریم در قبال آن موضع‌گیری کنیم، متاسفانه این مسئله مراعات نمی‌شود و ما انتظار داریم تنها دولت با مفاسد اقتصادی مبارزه کند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما