شهناز دیواندری:

"قسم به قلم و آنچه می نویسد" / یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار

شهناز دیواندری یکی از فعالان جوان عرصه هنری ، فرهنگی و اجتماعی سبزوار که مدتی است خبرنگار افتخاری اسرارنامه نیز شده و تعدادی از گزارش ها و یادداشت های او قبلادر همین مجله منتشر شده است، این بار به مناسبت روز خبرنگار یادداشت جدیدی برای اسرارنامه ارسال کرده است که در ادامه درج خواهد شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، خانم دیواندری این بار نیز با همان زبان صمیمی که معمولا در یادداشت های قبلیش مشاهده می شد، دست به قلم شده است و از زوایای مختلف به اهمیت و ارزش کار خبرنگاران و آسیب هایی که ممکن  است آن ها و کارشان را تهدید کند، پرداخته است.

شما گرامیان، متن کامل یادداشت این خبرنگار افتخاری اسرارنامه را با انجام کمترین ویرایش در ادامه مطالعه خواهید کرد:

"قسم به قلم و آنچه می نویسد"

تا حالا شده کسی به شما بر بخوره و بخواد با شما مصاحبه کنه و شما این جمله معروف رو بگین: " فیلم نگیر آقا من مصاحبه نمیکنم!" جمله ای که افرادی به نام خبرنگار خوب با آن آشنایی دارند. اصلاً شما از کدوم دسته آدم ها هستید ؟

از افرادی که تا یک دوربین یا رکوردر میره سمتشون ازش فرار میکنن وهمون جمله ی بالا رو تکرار می کنن، یا نه! خیلی شیک وتمیز استقبال میکنن و به سوالاتشون پاسخ میدن. شایدم ازاونایی هستین که بی تفاوت شونه بالا میندازن و میگن: " برام فرقی نداره مصاحبه کنین یا نه، حالا به سوالاتون جواب میدم!"

خبرنگار محترم! شما از کدوم دسته خبرنگاران هستین؟

اونایی که خیلی راحت از سوژه میگذرن و میگن مشکلی نیست. یا اونایی که سماجت به خرج میدن تا بلکه فرد رو راضی کنند. یا اونایی که تو دلشون میگن:" برو بابا نوبرشو آوردی!!

بعضی تصور می کنند خبرنگاری کار پرهیجانی است و خبرنگاران کار سختی نمی کنند و مدام در حال تجربه های خوب و متفاوت هستند، به بهانه ی تهیه خبر سفر میکنند و کلاً لذت دنیا را می برند. غافل از اینکه تهیه خبر سَوای هیجانهایش گاهی رنج ها، دردسرها،غم ها، شادی ها، لبخندها، و درگیری های خودش را دارد.همچنین ناگفته نماند که نیاز به جسارت و پیگیری وروابط عمومی بالا و یا به اصطلاح عام، پوست کلفتی خاصی دارد.

خبرنگاران گروهی از جامعه هستند که با آزادی بیشتر می توانند مسائل و مشکلات را نقد و بررسی کنند و تقریباً راحت تر به ابراز  درد افراد جامعه در تمام زمینه ها چه اقتصادی، چه سیاسی، چه فرهنگی و اجتماعی یا حتی شاخه های ریزتر مثل محیط زیست و...بپردازد.

بیان واقعیات مسائل جامعه در تمام حوزه ها، رسالتی است که بر دوش هر خبرنگار و نویسنده ی خبری سنگینی میکند. درواقع تعهدی نسبت به  آنچه وظیفه دارند.

متاسفانه هراز چند گاهی خصومت های شخصی و غرض ورزی هایی نسبت به یکدیگر درروزنامه ها وهفته نامه ها به خصوص در سطح محلی به چشم میخورد که گاهی وجهه ی فرهنگی این کار را به هم می ریزد و باعث می شود اعتماد افراد نسبت به جو خبری ما کم شود؛ خبر سازی اشتباه، و یا بزرگ نمایی و یا سانسور خبری از دیگر مواردی است که متاسفانه به وفور در جو خبری ما دیده می شود و میدان دادن و بزرگ نمودن یک فرد از طریق رسانه های متفاوت به خصوص روزنامه، هفته نامه و سایت های خبری برای اهداف خاصی، مواردی است که گاهی در این فضاها به چشم می خورد.

خبرنگاری رسالتی عظیمی است که بر دوش جامعه خبری و خبرنگاران ما است و مانند هر حرفه ای دیگر آسیب ها و آفت های خود را دارد. امیدواریم خبرنگاران ما با وجدان انسانی و اخلاق کاری از این مقوله دور بمانند.

خبرنگاران قشری از جامعه هستند، که با توجه به حرفه و تیز بینی و جسارتشان، آنچه را که از اخبارکشوری، استانی، شهرستانی و... لازم است به آگاهی مردم می رسانند. همچنین رنج و مشکلات و نارضایتی مردم را به دولتمردان ابلاغ می کنند تا بلکه فرجی در اوضاع حاصل شود. ناگفته نماند که گاهی با پوشش خبریشان از فاجعه ای جلوگیری می کنند.

در کلام آخر روز خبرنگار را به تمام قشر جامعه ی خبری و علی الخصوص خبرنگارانمان در رسانه ملی (تلویزیون)، رادیو،روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، گاهنامه، نشریه، و سایت های خبری چه در سطح کشور وچه محلی تبریک می گوییم و برای آنها موفقیت روز افزون را آرزو داریم. وهمچنین سپاس ویژه از مردم عزیزمان که در این عرصه یاری گر این عزیزان بوده اند.

"17 مرداد روز خبرنگار بر شما مبارک باد"

برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم شهناز دیواندری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پیام تبریک مسئولان شهرستان سبزوار به مناسبت روز خبرنگار

نظرت را بنویس
comments

وحید شهرامپور

سلام خوبی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما