رویش تدریجی 8 بهشت در شرق سبزوار/ میراثی سبز و خیری ماندگار برای دیار سربداران

هشت بهشت عنوان پروژه ای در کمربندی شرق سبزوار است، که گفته می شود در یک سال گذشته یکی از مهمترین وجهه های همت شهرداری سبزوار بوده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه برای پروژه هشت بهشت فوایدی زیادی برشمرده شده است که یکی از آن ها جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در ضلع شرقی سبزوار و نیز ایجاد تفرجگاهی بزرگ و پر جذابیت برای ساکنان و مسافران دیار سربداران است که حتی گفته می شود می تواند در شرق کشور زبانزد باشد.

با این حال پنجشنبه گذشته، گزارشی تصویری از خشک شدن درخت های این پروژه توسط یکی از همشهریان دلسوز سبزواری در برخی شبکه های اجتماعی مجازی منتشر شد که اسرارنامه نیز به بازنشر آن گزارش پرداخت: هشت بهشتی که تک بهشت هم نشد!(کلیک کنید)

به فاصله کوتاهی از انتشار گزارش اسرارنامه، مسئول محترم روابط عمومی شهرداری سبزوار در تماسی با خبرنگار اسرارنامه به توضیحاتی درباره هشت بهشت و اقدامات عمرانی صورت گرفته در آن پرداخت و گفت تصاویر منتشر شده از درختان خشک شده در حاشیه بولوارهشت بهشت، گویای تمام اقدامات انجام گرفته و تمام بخش های این پروژه نیست و در واقع مربوط به قسمت هاییست که هنوز در فاز اصلی فعالیت های شهرداری قرار نگرفته است.

قاسم دارینی در این تماس تلفنی از خبرنگار اسرارنامه دعوت کرد تا به همراه او به محل پروژه هشت بهشت برود و ازنزدیک از بعضی اقدامات انجام گرفته آگاه گردد.

بازدید خبرنگار اسرارنامه از پروژه هشت بهشت سرانجام ظهر همان روز (پنجشنبه 15 مرداد) به همراه قاسم دارینی مسئول روابط عمومی شهرداری و حسین بیدی مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار و تنها در کمتر از 3 ساعت بعد از انتشار گزارش اسرارنامه میسر شد و از همین رو تحریریه اسرارنامه بدین وسیله از حساسیت و پاسخگویی سریع مسئولان شهرداری سبزوار نسبت به مطالبی که در رسانه های پربازدید محلی منتشر می شود، قدردانی می کند.

اما طبق مشاهدات عینی خبرنگار اسرارنامه آنچه این روزها از آن به عنوان پروژه هشت بهشت در شرق سبزوار یاد می شود و فاز اول آن به خوبی انجام شده است، نوید بخش رویش تدریجی بهشتی سرسبز و ماندگار در دیار سربداران است که باهمه اما و اگرهایی که برای این پروژه مطرح شده است، در صورتی که با همت شهرداری و همکاری سایر نهادهای مسئول تکمیل گردد، می تواند به مهمترین ریه های تنفسی شهر سبزوار در آینده تبدیل شود.

در واقع می توان گفت همانطور که حدود نیم قرن قبل، در روستاهای جنوب سبزوار اولین جنگل های دست کاشت کشور با کاشت درختان گز و تاق اتفاق افتاد و به مرور قد کشید و به سرمایه زیست محیطی ارزشمندی برای سبزوار تبدیل شد (که متاسفانه در سال های اخیر دراثر بی توجهی های صورت گرفته در حال نابودی است) اینک نیز در قالب اجرای پروژه هشت بهشت، تا چند سال آینده فضای سبزی بزرگ و متنوع به اطراف شهر سبزوار افزوده می شود تا مردم و مسافران این شهر سبزوار واقعی را نه در طبیعت منطقه بلکه در اندیشه سبز و تلاش جانانه مردمان کویر مشاهده کنند.

پروژه ای زیرساختی که به قول مسئول روابط عمومی شهرداری سبزوار هرچند در حال حاضر کمتر به چشم عموم مردم می آید و اهمیت و فواید آن چندان آشکار نیست، اما سال های آینده پی خواهند برد که شهردار وقت ومجموعه مدیران شهری در این سالها چه سنگ بنای ارزشمند و دوراندیشانه ای برای دیار سربداران بنا نهاده اند که تا سالیان سال (به شرط مراقبت ونگه داری صحیح) سرمایه ای عظیم برای غرب خراسان رضوی خواهد بود.

*     *     *

اینک به جاست توضیحات مهندس بیدی مدیرعامل پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار درباره اهمیت و ابعاد وسیع پروژه هشت بهشت را منتشر کنیم که برای توضیح کامل و نشان دادن تمام قسمت های پروژه گاهی بی محابا از طول و عرض و حاشیه آیلندی که هنوز بیشتر زمینش از خاک پوشیده بود، عبور می کرد و چاله ها و تپه های متعدد را می پیمود و خبرنگار اسرارنامه نیز برای تهیه عکس و فایل صوتی در تمام این مسیر پابه پای او می رفت تا ماحصل این گزارش در یک ظهر گرم مردادماهی، شهروندان سبزواری را در جریان چند و چون یکی ازمهمترین فعالیت های شهرداری در یک سال گذشته قرار دهد.

مهندس بیدی در این باره به خبرنگار اسرارنامه می گوید: پروژه هشت بهشت یاکمربند شرق نقطه عطفی هم در بحث جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجازی که در محدوده کال عیدگاه داشتیم وهم درحوزه فضای سبز شهری به حساب می آید که با نگاه سازنده علمی و مدیریت و تدبیر بالایی که جناب شهردار و اعضای شورا در این قضیه داشتند در حال انجام است. همانطور که اکنون در خیلی از شهرها کمربندهای سبزی ایجاد می کنند که جلو نفوذ و توسعه ساخت و سازهای غیر مجاز رابگیرد در سبزوار نیز دارد همین اتفاق می افتد.

وی افزود: آیلندی که در آن قرار داریم به طول 3 کیلومتر و عرض 16 متر در واقع به مدت سه ماه در محلی انجام شده است که تا یک سال قبل سرتاسر آن نخاله های ساختمانی و زباله وجودداشت اما در مرحله نخست با چندین دستگاه کامیون نخاله ها از این محل خارج شده و خاک نباتی خوب جایگزین آن ها شد و 3 هزار اصله نهال در اینجا کاشته شد که اکنون همه سرحال و روبه رشد هستند زیرا به وسیله سیستم آبیاری قطره ای آبرسانی می شوند.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری درباره فرآیند آب رسانی قطره ای به این آیلند گفت: آبی که در اینجا استفاده می شود از چاهی می آید که در نزدیکی میدان نجارآباد وجود دارد. همان چاهی که یک عده از همشهریان از هدر رفتن آبش ابراز نگرانی کرده بودند اما واقعیت اینجاست که آب آن چاه پس از طی مسیر خیابان 24متری انقلاب به میدان دکتر شریعتی (شهربانی) می رسد و از آنجا به قسمت بالای پروژه کمربند شرق هدایت می شود و در دو منبعی که اینجا قرار دارد ذخیره می گردد و سپس از طریق لوله و انشعابات فرعی درطول 3 کیلومتری بولوار هشت بهشت امتداد می یابد و قطره قطره به درختان می رسد.

وی در ادامه می افزاید: اما ساخت آیلند در 6 ماهه دوم سال 93 در شرایطی انجام شد که ما هنوز آب نداشتیم. یعنی انتقال آب از میدان نجارآباد، کاشت درخت، خاک ریزی و... همه همزمان با هم انجام شده است و الان خوشبختانه آب چاه نجار آباد در مدت زمان 30 دقیقه به اینجا می رسد و آماده ایم تا ان شاالله در 6 ماهه دوم 94 شروع کنیم به کاشت چمن و گل کاری در این آیلند و حاشیه شرقی آن.

بیدی در پاسخ به این سئوال که چمن هایی که تا به حال در فضای سبز شهری سبزوار کاشته می شده متعلق به نواحی کویری نیست و آب زیادی نیاز دارد، گفت: البته سعی می کنیم چون چمن خیلی برای مناطق کویری مناسب نیست از گیاهان پوششی مناسب دیگری استفاده کنیم. اما به هرحال از آنجایی که هیچ گیاه دیگری به زیبایی و پاخوری و لطافت چمن نیست، در هر طرف آیلند فقط دو نوار باریک را به صورت سرتاسری چمن کاری خواهیم کرد وما بقی آیلند را با فضاسازی هایی نظیر کاشت گل و گیاهان سازگار دیگر ... پوشش می دهیم.

وی همچنین گفت: علی رغم اینکه بعضی دوستان در صفحات اجتماعی نوشته بودند ما در این پروژه درختان شش ماهه کاشته ایم که ماندگاری ندارند، باید عرض کنم تمام درختان اینجا، درختان چند ساله است و ما اصلا درخت 6 ماهه نداریم.

بیدی سپس توضیح داد: تا به حال در این بولوار درختان اقاقیای چتری و زیتون تلخ چند ساله کاشته شده و همچنین از درختان مقاوم دیگری نظیر زبان گنجشک، توت ، یوکاهای درختی یا یوکای هوای آزاد و پرچین زرشک (زرشک زینتی) نیز استفاده شده است.

وی تأکید می کند تا همین جا، یعنی همین که در مدت 6ماه و در حالی که هنوز آب مورد نیاز در حال انتقال بوده این آیلند ساخته شده و خاک ریزی صورت گرفته و درختان کاشته شده اند، کار بسیار بزرگی صورت گرفته است و همین که دیگر آن جمعه بازار و آن تجمع زباله ها رانمی بینید خودش از هشت بهشت هم فراتر رفته است زیرا قبلا طوری بود که مردم اصلا جرأت ورود به اینجا را نداشتند. اما حالا که آب داریم در سال 94 بیشتر می توانیم کار کنیم. چون فضای سبز یک چیزی نیست که یک باره بتوانیم یک جایی پوشش سبز ایجادکنیم و تدریجی است مثلا الان شما نسبت به سال گذشته که اینجا یک تجمع عظیمی ازنخاله و زباله های ساختمانی بوده ، دارید می بینید که فضا کاملا تغییر کرده است.

وی سپس درباره ضلع شرقی آیلند هم که وجود بعضی درختان خشک شده در آنجا باعث نگرانی یکی از همشهریان سبزواری شده بود، توضیح می دهد: . اگر شما می بینید که در ضلع شرقی هم تعدادی از نهال ها خشک شده به این خاطر است که آن ها با تانکر آبیاری شده و دچار تنش شده و ما اصلا هدفمان در سال 93 ضلع شرقی نبوده و این تعداد نهالی هم که کاشته شده برای تست کردن نهال های خودمان بوده است و در هر کاری معمولا درصدی از خطا وجود دارد.اما حتی هنوز خاک های ضلع شرقی هم پهن نشده و این نشان می دهد آن قسمت هنوز در برنامه ما نبوده است و کسی که می آید این جنبه های منفی رامی بیند، می تواند آن آیلند را هم ببیند که تمام درختانش سرسبز و پابرجاست در حالی که تا یک سال قبل اصلا چنین شرایطی وجود نداشت.

وی توضیحات خود را اینگونه تکمیل می کند که در ضلع شرقی به دلیل اینکه به محدودیت زمانی خوردیم نتوانستیم عملیات درختکاری را به صورت کامل انجام دهیم. زیرا در اقلیم سبزوار بهمن واسفند زمان مناسب کاشت نهال هاست چون همین که برسیم به فروردین نهال ها باز می شوند و گیرایی آن ها در خاک کم می شود . اما ضلع شرقی راهم مثل همین آیلند از بالا تا پایین لوله گذاری کردیم چاله ها را هم حفر کردیم وانشعابات فرعی را نیز زدیم و فقط کاشت درختان باقی مانده که باید صبر کنیم تاهوای گرم سپری شود و از اول مهر به بعد انشاالله ضلع شرقی را هم تبدیل خواهیم کرد به همان باغ های مثمری که مد نظرمان هست.

بیدی در ادامه می گوید: در این پروژه کارگرهای زیادی هم مشغول به کار شده اند. البته سعی کرده ایم از همان نیروی انسانی موجود در شهرداری استفاده بهینه کنیم و خوشبختانه در زمان دکتر طالبی چندان نیرویی اضافه نکرده ایم.فقط حدود 10 نفر بوده که درسال 94 به صورت شرکتی وارد کار شده اند وگرنه کل نیروها همان نیروهای سال 93 هستند.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار در بخش دیگری از توضیحات خود می گوید:در طول یک سال گذشته شهرداری سبزوار اقداماتی اساسی را انجام داده است که یکی از آن ها در بحث سکونتگاه های غیررسمی بوده است که سبزوار در کشور سرآمد شهرداری های کشور شناخته شده و به عنوان پایلوت معرفی گردیده است. و یکی دیگر هم همین پروژه هشت بهشت که واقعا یک طرح نو است و به خصوص این طرح ایجاد باغ های مثمر همین باغ های مثمر در آینده جذابیت خاصی برای شهر سبزوار ایجاد خواهد کرد.

وی می افزاید: ما در بخش مثمر هشت بهشت از درختانی مثل توت، انجیر، بادام، انگور، انار وعناب استفاده خواهیم کرد و اکنون کارهای اولیه اش انجام شده و آماده است تا در 6 ماهه دوم 94 ان شاالله درخت ها کاشته شود.

به گفته بیدی، پروژه هشت بهشت جدای از آیلند پروژه ای به طول 3 کیلومتر و عرض 200 متر در عمق شامل می شود و ما حتی جدا از ضلع شرقی، ضلع غربی آیلند را نیز لوله گذاری برای انتقال آب کرده ایم.

وی سپس می گوید: از قدیم گفته اند تا آب نباشد آبادانی نیست. امادر سال 93 به نظر من یک انقلاب بزرگ صورت گرفت توسط مجموعه شهرداری و آب مورد نیاز برای ایجاد کمربندی شرق تأمین شد. اما عظمت کار فعلا هنوز به چشم همشهریان نمی آید، زیرا کارهای زیرساختی اثر خود را زود نشان نمی دهند و در آینده تأثیرات آن ها مشخص می شود.یعنی آن چیزی که شهروندان سبزواری 10 سال یا 20 سال دیگر به عنوان یک فضای سبز عظیم و قابل توجهی در شهرشان خواهند دید همان چیزی است که الان دارد پایه ریزی آن انجام می شود.

بیدی درباره چگونگی حفظ و مراقبت از امکانات کار گذاشته شده در بولوار هشت بهشت می گوید: الان ما حتی در شب نگهبان گذاشته ایم برای اینجا زیرا مدتی قبل یک تعداد از لوله هایی که برای آب کشیده شده بود را برده بودند. ولی دوباره درست کردیم و نگهبان گذاشتیم.

وی سپس برخی از فواید و کاربردهای بولوار هشت بهشت را به صورت تیتروار بدین شرح بیان می کند: این کار چند منظوره است.جلوگیری از حاشیه نشینی، به سازی محیط شهری، کنترل ترافیک شهری، افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد امنیت در این ناحیه از شهر که از حالتی بایر به حالت آباد تبدیل می شود وهمچنین بر کاهش گرد و خاک و بادهای طوفانی در سبزوار نیز کمک خواهد کرد و تمام اینها یک پکیجی است از خلاقیت، ابتکار و توانمندی مجموعه شهرداری سبزوار که یک یادگاری خوب برجای می گذارد برای شهروندان سبزواری ازمدیریت کنونی شهرداری.

*    *    *

پس از پایان توضیحات مهندس بیدی، قاسم دارینی مسئول روابط عمومی شهرداری سبزوار نیز توضیح کوتاهی را می افزاید و می گوید: دکتر طالبی می توانست با هزینه ای تقریبا نصف آنچه در پروژه هشت بهشت انجام شده است، درداخل شهر که بیشتر جلو چشم شهروندان است کارهایی کوچکتر و کم دردسر تر انجام دهد که اتفاقا بیشترهم دیدده شود و مورد استقبال قرار گیرد، اما اینک با سرمایه گذاری در اینجا شهر سبزوار می رود تا نتایج مثبت یک سرمایه گذاری زیرساختی را در سالهای آینده مشاهده کند.

وی همچنین می گوید: علاوه بر کمربند شرق، شهرداری عملیات احداث کمربند شمال شهر را نیز در دستور کار دارد که آن هم مقدماتش در حال انجام است.

 *     *     *

پس از شنیدن این توضیحات، نگاهم به بولواری که هنوز درختان سبزش چندان بزرگ نشده اند که بتوان زیرسایه خنکشان از آفتاب گرم یک ظهر مردادماهی سبزوار درامان ماند و زمینش هنوز آنقدر خاکی است که فرق چندانی با بیابان نمی کند، عوض می شود.

آری این مکان حالا با همه برنامه ریزی هایی که برایش صورت گرفته و هزینه هایی که انجام شده ، بستر رویش تدریجی 8 بهشت است. هشت بهشتی که اگر ان شاالله به خوبی ادامه پیدا کند و به سرانجام برسد و با تغییر احتمالی مدیران سرنوشت آن هم به دست فراموشی سپرده نشود، میراث سبز و ماندگاری برای آیندگان دیار سربداران خواهد بود.

حالا به این می اندیشم که سبزواری ها باید این روزها به محل این بولوار در حال احداث بیایند و عکس یادگاری بیاندازند. عکس هایی که شاید 10 سال یا 20 سال دیگر به کار خواهند آمد. همان زمان که انشاالله پروژه هشت بهشت تکمیل شده و درختان مثمر و غیرمثمرش به نهایت قدکشیدیگی و سایه افکنی خود رسیده اند و فرزندان آینده سبزوار شهرشان را در احاطه کمربند سبز و با طراوتی می بینند که در نظرشان به نام سبزوار اعتبار واقعی می بخشد.

آن زمان شاید باورکردنش برای نسل های بعدی سخت باشد که روزی همه این ناحیه نه تنها بیابان بلکه محلی برای انباشتن نخاله های ساختمانی و سایر زباله ها بوده و چهره ای زشت و وضعیتی ناامن به شهر می داده است ولی با تلاش و برنامه ریزی مردانی که در این سالها منشأ تأثیر بوده اند، به سرمایه ای ارزشمند برای شهر تبدیل شده است. شاید در حال حاضر بهترین کار این باشد که خود شهرداری ترتیبی فراهم آورد تا شهروندان سبزواری همین روزها به صورتی آسان و سریع به محل احداث کمربندی شرق سبزوار رفت و آمد کنند و بتوانند از نزدیک به تماشای انقلاب سبزی بنشینند که در دور تا دور شهرشان در حال وقوع است.

گزارش تصویری(کلیک کنید)

نظرت را بنویس
comments

سید یوسف آزاد

ضمن سلام و تشکر از مسئولین خادم و زحمتکش سبزوار بزرگ که در راه پیشرفت و ابادانی دیار سربداران از هیچ کوششی دریغ ندارند. از جناب آقای شهردار فرهیخته دکتر طالبی عزیز و شورای محترم شهر درخواست می شود در ادامه این کمربندی بی نظیر به سمت بولوار توحید شهر کارمندان زحمتکش منابع طبیعی را هم دریابند و به انتظار 21 ساله انها برای خانه دار شدن پایان دهند. با احترام فراوان سید یوسف آزاد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما