لزوم به روزرسانی ساختارهای جشنواره:

علی شیرازی: آستان قدس در جوایز جشنواره خوشنویسی رضوی تجدید نظر کند

یک استاد برجسته خوشنویسی ایران گفت: آستان قدس رضوی باید ساختارهای جشنواره خوشنویسی رضوی را به روزرسانی  کرده و به ویژه در جوایز این جشنواره تجدید نظر کند.

به گزارش مجله اینتنرتی اسرارنامه، علی شیرازی  هنرمند صاحب سبک و برجسته خوشنویسی معاصر ایران که برای شرکت در جشنواره ملی خوشنویسی رضوی به سبزوار سفر کرده بود، درگفتگویی اختصاصی با خبرنگار این مجله عنوان  کرد: هرچند سطح خوشنویسی ایران از 10 سال گذشته تا کنون بسیار ارتقاء پیدا کرده و سطح آثاری که اکنون به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال می شود، اصلا قابل مقایسه با سالهای اولیه راه اندازی این  جشنواره نیست، اما متأسفانه ساختارهای جشنواره هنوز همان استکه حدود 10 یا 15 سال قبل  بود و به خصوص تعداد ومیزان جوایز اصلا رشد قابل قبولی نداشته است.

وی که تا کنون 8 دوره به عنوان یکی ازداوران جشنواری خوشنویسی رضوی، در این برنامه سالانه هنری کشور حضور فعال داشته است، افزود: جشنواره رضوی در ارتقاء سطح خوشنویسی ایران نقش موثر داشته است.

شیرازی جشنواره خوشنویسی رضوی را بعد  از دوسالانه خوشنویسی قزوین، یکی از مهمترین جشنواره های این حوزه در کشور دانست و گفت: این جشنواره توانسته  به ویژه نسل های جوان تر را به خود جذب کند و از فراگیری خوبی در جامعه هنری خوشنویسی کشور برخوردار بوده است.

وی یکی دیگر از محاسن این جشنواره را برگزاری همه ساله و بدون وقفه آن دانست و گفت: در همین مدت جشنواره های دیگری نظیر جشنواره خوشنویسی جهان اسلام نیز پایه ریزی شده اند که متأسفانه پس از یک یا دو دوره برگزاری  کلاً متوقف شدند و دیگر خبری از آن ها نیست. بنابراین جشنواره خوشنویسی رضوی حداقل  ازاین بابت که استمرار خوبی داشته است، قابل تقدیر است.

استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران سپس به مقایسه جشنواره های خوشنویسی برگزار شده در ایران و در برخی کشورهای همسایه پرداخت و گفت: به طور مثال درترکیه جشنواره ای به نام حلیه برگزار می شود که به نفر اول برگزیده جایزه ای 50 هزاردلاری اهداء می شود و نفرات برتر در هر رشته نیز جوایزی حدوداً 20 هزاردلاری دریافت می کنند. اما جوایز جشنواره های خوشنویسی در ایران از جمله جشنواره خوشنویسی رضوی اصلا قابل مقایسه با جشنواره های مشابه در کشورهای همسایه نیست.

وی با تأکید بر اینکه جایزه نقش مهمی در انگیزه بخشیدن به هنرمندان جهت شرکت در جشنواره ها دارد، افزود: همچنین تعداد و مبلغ جوایز پیامی است از طرف برگزارکنندگان که نشان می دهد آن جشنواره برایشان از چه سطحی از اهمیت برخوردار است.

شیرازی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: معمولا هنرمندانی  که آثار خود را به جشنواره ها عرضه می کنند ممکن  است مدت ها روی یک اثر  کار کرده باشند به طوری که بارها نوشته، ترکیب بندی را تغییر داده و اصلاح کرده اند تا اینکه برای جشنواره فرستاده اند و ممکن است کار کردن روی  یک اثر حتی تا دو ماه و بیشتر هم به طول  بیانجامد. بنابراین یکی از راهکارهایی  که آستان قدس رضوی می تواند بر اساس آن خود را برای ارتقاء سطح کیفی جشنواره آماده کند این است که هر سال تعدادی از آثار برگزیده هنرمندان  را خریداری کند زیرا اینکار انگیزه بیشتری برای هنرمندان ایجاد می کند و همچنین به شکل گیری اقتصاد هنر در منطقه منجر خواهد شد.

گفتنی است سیزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی در روزهای سوم و چهارم شهریورماه 94 در شهرستان سبزوار برگزار شد.

این جشنواره قبلا بهمدت 10 سال در یزد و 2 سال نیز در مشهد برگزار شده است و در سال 94 میزبانی برگزاری  آن به سبزوار رسید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در سبزوار به کار خود پایان داد

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما