فرماندار سبزوار گفت به شرط پیش نیامدن مشکلاتی در روند اجرا:

پروژه راه آهن سبزوار تا پایان امسال به مرحله ریل گذاری می رسد

عملیات اجرایی پروژه راه آهن سبزوار سرانجام پس از سالها معطلی و حرکت لاک پشتی، این روزها سرانجام به جایی رسیده است که پیشرفت فیزیکی 65 درصدی برای آن اعلام می شود و معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار از احتمال آغاز عملیات ریل گذاری آن تا پایان سال جاری خبر می دهد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند سبزوار مانند همه شهرهای همتای خود حق داشت که از همان حدود 60 سال قبل که پروژه راه آهن سراسری تهران - مشهد در حال احداث بود، به عنوان دومین شهر مهم استان خراسان بزرگ از این نعمت برخوردار شود، اما متأسفانه بنا به دلایلی که امروزه هیچ منطق صحیحی پشت آن ها دیده نمی شود، راه  آهن با حدود 40 کیلومتر فاصله از شمال شهر سبزوار عبور کرد.

از آن زمان به بعد یکی از آرزوهای مهم سبزواری ها که از این مزیت مهم توسعه ای محروم شده بودند احداث راه آهنی برای اتصال این شهر به مسیر ریلی سراسری تهران - مشهد بود.

البته سبزواری ها در این سالها بیکار ننشستند و با احداث فرودگاهی در شهر خود که با سرمایه بخش خصوصی و در واقع با بودجه خود مردم سبزوار تأسیس شد، یکی دیگر از زیرساخت های مهم توسعه را برای شهر خود ایجاد کردند که اتفاقا امتیاز  منحصربه فردی برای دیار سربداران در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر محسوب می شود و بعد از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژادمشهد دومین فرودگاه استان خراسان رضوی است.

با این حال فرودگاه و راه آهن هرچند هر دو امتیازاتی زیرساختی برای توسعه هر منطقه هستند،  اما هیچ یک جای دیگری را نمی گیرد و هر شهر و منطقه بزرگی  که از ظرفیت های جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی، سیاسی و اداری بالایی برخوردار است و بخواهد در سطح بالایی نیز باقی بماند، باید هر دوی  این امکانات را به  همراه مسیرهای زمینی گوناگون (آزادراه، بزرگراه، جاده های اصلی و ...) ایجاد نماید.

از این  رو تقریبا از اوایل انقلاب که به تدریج مردم سبزوار پی به جنبه های منفی محرومیت شهر خود از راه آهن برده بودند، همواره یکی از مطالبات مهم آنان از هر فرماندار، نماینده و مقام مسئول دیگری احداث راه آهن بود و متعاقباً وعده های زیادی نیز از جانب مسئولان ونمایندگان وقت در این زمینه داده می شد که کمتر تحقق می یافت.

البته در بعضی موارد نیز برخی نمایندگان وقت بنا به بعضی دلایل سیاسی و منفعت طلبی های شخصی، علنا ساز مخالفت با احداث پروژه راه آهن سبزوار می زدند و سنگ اندازی ها و مانع تراشی هایی می کردند و به همین خاطر این پروژه عملا تا همین چهارپنج سال اخیر فقط در حد حرف و مطالعات کارشناسی و وعده و وعید باقی مانده بود.

اما از سال 89 که سرانجام با تلاش مسئولان و نمایندگان وقت سبزوار این پروژه توانست ردیف اعتبار دولتی دریافت کند، اولین گام های مهم عملی برای شنیده شدن سوت قطار در سبزوار برداشته شد هرچند که اعتبارات اختصاص داده شده به این پروژه چندان بالا نبود که مسیر 45 کیلومتری به سرعت احداث شود، اما به هرحال عملیات احداث راه آهن سبزوار با سپری کردن فراز و فرودهایی در این مدت مسیر خود را طی کرده است تا اینکه امروز طبق اعلام فرماندار سبزوار به 65 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و در آستانه ریل گذاری است.

این ها البته تنها ادعایی نیست که توسط مقامات مسئول مطرح شود، بلکه اگر هریک از همشهریان علاقه مند به محل کارگاه راه آهن سبزوار در نزدیکی سلطان آباد و مسیر اجرای پروژه سری بزنند، به خوبی عملیات بازگشایی  مسیر  و پل ها و زیرسازی های انجام شده را مشاهده خواهند  کرد که اسرارنامه قبلا گزارش تصویری کاملی از این عملیات اجرایی راه آهن سبزوار را منتشر کرده  است:

گزارش تصویری(کلیک کنید)

همچنین پیش از این گزارش متنی مفصلی از جزئیات روند مطالعات و احداث راه آهن سبزوار از سال 71 تا اواخر 93 درمجله اینترنتی اسرارنامه منتشر  شده است که شما گرامیان هم اکنون می توانید متن کامل آن گزارش را در پیوند زیر مطالعه کنید:

گزارش کامل روند احداث پروژه راه آهن سبزوار

یک نکته مهم دیگر در ارتباط با راه آهن در حال احداث سبزوار این است که هرچند این پروژه در فاز اول یک دستک فرعی برای اتصال سبزوار به راه آهن سراسری تهران - مشهد است، اما در فازهای بعدی قرار است خود به یک راه آهن سراسری تبدیل شود که از شمال تا قوچان و مرز ترکمنستان امتداد می یابد و از جنوب به بردسکن، کاشمر، تربت حیدریه و سرانجام مسیر ریلی مشهد - بندرعباس متصل می گردد.

اینک متن کامل جدیدترین اظهارات فرماندار سبزوار در مصاحبه با خبرگزاری فارس درباره اجرای پروژه راه آهن را در زیر مطالعه خواهید کرد:

 
فرماندار سبزوار خبر داد:

اختصاص 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن سبزوار

فرماندار سبزوار از اختصاص 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن سبزوار خبر داد.

احمد برادران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با اشاره به اختصاص 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن این شهرستان اظهار داشت: پروژه راه‌آهن سبزوار از سال 89 به صورت قطره چکانی تامین اعتبار شده بود و از آن زمان تاکنون مجموع اعتباراتی که به این پروژه اختصاص یافته کمتر از 3 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته و با تلاش نمایندگان در سفر هیئت دولت به استان اعتباری بالغ بر 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اختصاص یافت، تصریح کرد: در حال حاضر پروژه راه‌آهن سبزوار پیشرفتی 65 درصدی داشته و اگر مشکلی در مسیر اجرا نداشته باشیم، پروژه تا پایان سال وارد مرحله ریل‌گذاری می‌شود.

برادران با بیان اینکه با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن بخش مهمی از نیازهای ریلی شهرستان در حوزه انتقال مسافر و انتقال بار برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرستان سبزوار از معدود شهرستان‌های استان است که هر سه ظرفیت هوایی، جاده و ریلی را در خود جای داده که این موضوع در توسعه اقتصادی استان موثر است.

فرماندار سبزوار با اشاره به تسریع روند اجرایی پروژه حرم تا حرم در مسیر سبزوار یادآور شد: با پیگیری‌های صورت گرفته و نشست‌های مختلف با مدیرکل راه وشهرسازی خراسان رضوی قرار شد تا این پروژه در مسیر سبزوار با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وی با بیان اینکه این قطعه در محور سبزوار 60 کیلومتر است، افزود: در حال حاضر بخش زیادی از زیرسازی پروژه آماده شده و امیدواریم در زمان مقرر پروژه به بهره‌برداری برسد.

برادران همچنین با اشاره به پروژه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار اضافه کرد: این پروژه در زمینی به متراژ یک هزار و 200 هکتار در منطقه زعفرانیه ساخته می‌شود که در حال حاضر انتظار اخذ مجوز احداث از سوی مدیران استانی هستیم.

فرماندار سبزوار با بیان اینکه در گذشته مجوزی برای احداث این منطقه صادر شده بود، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته این مجوز وارد پروسه اجرایی شده که امیدواریم تا پایان سال پروژه وارد فاز اجرایی شود.

برادران با اشاره به مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ادامه داد: قرار گرفتن این منطقه در مسیر جاده بین‌المللی ابریشم و شاهرود و ترانزیت کالا به کشورهای آسیا و تمام ترددهای ترانزیتی و بین‌المللی و حمل و نقل به مقصد ترکمنستان و ازبکستان و تمام کشورهای آسیای میانه سبب ایجاد یک خط بازرگانی از طریق این منطقه می‌شود.

وی با اشاره به آغاز به کار پروژه حرم تا حرم و ارتباط آن با منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: این پروژه ظرفیت مهم جاده‌ای و آزادراهی را برای این منطقه ایجاد می‌کند که در توسعه پایدار استان هم نقش به‌سزایی دارد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آغاز عملیات اجرایی راه آهن بجنورد - اسفراین - جوین با حضور وزیر راه و شهرسازی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما