معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی خبر داد:

کاوش تپه باستانی سبزواری ها به منظور کشف ارتباط آن با دیگر تمدن های باستانی شرق ایران

هر چند ایران کشوری باستانی است که در هر گوشه آن می توان آثار تاریخی و باستانی فراوانی را پیدا کرد و به کاوش آن ها پرداخت اما کمتر شهری را می توان یافت که مانند سبزوار آثار و محوطه های باستانی مکشوفه در داخل خود شهر به راحتی شناسنامه هویتی و تمدنی آن را حداقل تا 5000 هزارسال قبل به نمایش بگذارند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه آنچه این روزها در محوطه باستانی جنوب شرقی شهر سبزوار در حال کاوش است، تلاشی است برای بیرون کشیدن بخش مهمی از هویت وپیشینه تمدنی خراسان و شرق ایران در محدوده تپه ای که اصطلاحا از آن تپه باستانی دامغانی ها و یا به عبارتی به عنوان تپه سبزواری ها یاد می کنند و مانند گنجینه ای بی مثال، در حاشیه شلوغی های شهر مدفون شده و به تدریج زوایای اهمیت آن بیشتر کشف می گردد.

در همین زمینه محمد رکنی یکی از معاونان اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در اظهاراتی که توسط وبسایت میراث آریا از رسانه های تخصصی حوزه میراث فرهنگی منتشر شده است،گفته:

آغاز كاوش هاي باستان شناسي در محوطه پيش از تاريخ تپه دامغانی

فصل دوم كاوش هاي باستان شناسي محوطه باستاني تپه دامغاني كه دربردارنده آثار استقراري از دوره اي مس، سنگي، مفرغ و اوايل عصرآهن است در شهرستان سبزوار خراسان رضوي آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، محمد ركني معاون ميراث فرهنگي اين اداره كل با اعلام اين خبر گفت: تپه دامغاني در سال1380 به شماره 3749 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و از سال 1382 عمليات مطالعه، بررسي، لايه نگاري و گمانه زني و تعيين حريم آن توسط كارشناسان به انجام رسيده است.

وي افزود: نخستين فصل كاوش در اين محوطه توسط هيات مشترك ايران و فرانسه به سرپرستي علي اكبر وحدتي و هنري فرانكفورت از مركز تحقيقات علمي فرانسه در سال 1387 انجام پذيرفت كه منجر به شناسايي آثار معماري، تدفين ومواد فرهنگي از دوره اي مس- سنگي- مفرغ و اوايل عصر آهن گرديد. دومين فصل كاوش در اين محوطه با مشاركت شهرداري سبزوار به سرپرستي دكتر عمران گاراژيان از تاريخ 23 مرداد سال جاری شروع شده است.

به گفته ركني، هدف از اين كاوشها علاوه بر مطالعه استقرارهاي تپه دامغاني شناسايي ابعاد معماري و جايگاه اين زيستگاه و تعامل آن با محوطه هاي پيش از تاريخ شرق ايران در كل منطقه است و آثار مكشوفه در نهايت با همكاري شهرداري اين شهرستان در قالب يك سايت موزه جهت بهره برداري و بازديد علاقه مندان و پ‍ژوهشگران عرضه خواهد شد.

ركني گفت: اين محوطه تاريخي پس از چند سال پيگيري و بر اساس يك تفاهم نامه سه جانبه بين پژوهشگاه ميراث فرهنگي، اداره كل ميراث فرهنگي خراسان رضوي وشهرداري سبزوار شكل اجرايي به خود گرفته است.

وي خاطر نشان كرد: اداره كل ميراث فرهنگي خراسان رضوي علاوه بر پيگير موضوعاتي مانند مرمت بناهاي تاريخي به موضعات ديگري مانند حفاري هاي باستان شناسي و كاوش و نيز تهيه پرونده هاي ثبت جهاني توجه ويژه اي دارد و اقدامات بسيار ارزشمندي تا كنون در اين خصوص صورت گرفته است.

منبع: میراث آریا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دکتر گاراژیان: تپه باستانی سبزواری ها نمونه ای پیشرو از مسئله باستان شناسی شهری درخاورمیانه است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما