یک نماینده مجلس:

سرگذشت سربداران به کتب درسی آموزش و پرورش افزوده شود

وبسایت کنگره بین المللی سربداران نوشت:

این کنگره پیام آزادگی و عزت سربداران را در سرتاسر منطقه طنین انداز می کند

نهضت سربداران سبزوار از این جهت که نقطه عطفی در تاریخ بعد از اسلام در ایران به شمار می رود همواره مورد پژوهش و تحقیق تاریخ نگاران و محققان بسیار بوده است اینک در هفتصدمین سالروز این واقعه تاریخی سبزوار میزبان کنگره ایی به نام سربدارا ن است که سعی در واکاوی این نهضت دارد. با توجه به نزدیک شدن  زمان برگزاری این کنگره با مهندس رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت وشنودی انجام داده ایم درباره اهمیت این نهضت در تاریخ ایران و اقدامات انجام گرفته نمایندگان در جهت فراهم آوردن شرایط برگزاری هرچه بهتر این همایش، که ماحصل آن را پیش روی دارید.


تشکر از وقتی که به ما دادید، صحبت ما حول سربداران است در ابتدا برایمان بگویید شما وجوه شاخص نهضت سربداران سبزوار را در چه چیزهایی می بینید؟
به نام خدا، بدون تردید قیام سربداران در تاریخ ایران حرکت کم نظیری است که ویژ گی ها شاخص و تفاوت هایی با سایر حرکت ها و قیام های تاریخ ایران دارد، این قیام نهضتی برخواسته از اعتقادات دینی و مذهبی مردم مسلمان سبزوار بود. در واقع خیزشی است کاملا مردمی و مبتنی و برخواسته از غیرت دینی، مذهبی، مردانگی و شجاعت این مردمان که در آن برهه ی حساس تاریخی حرکتی را دست زدند و حکومتی راشکل دادند که برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.


به نظر شما این نهضت چه تاثیری بر فرهنگ مردم و تاریخ منطقه داشته است؟
در آن دوره از تاریخ که ایران مورد تاخت و تاز قوم ویرانگر مغول بود، قومی که سعی در نابود کردن فرهنگ دینی و مذهبی ایرانیان داشت سربداران با تکیه بر اعتقادات اصیل اسلامی و شیعی خود بر علیه این ظلم و جور به پا خواستند و آزادگی، عدالت و مشروعیت خواهی را که از مهمترین آموزه های مذهب تشیع است سرلوحه ی خود قرار داده و توانستند حکومت سربداران را به مرکزیت سبزوار تاسیس کنند یعنی برای اولین بار ما تشکیل حکومت شیعی مذهب را در ایران شاهدیم و این حرکت آنقدر عمیق و دارای بن مایه های دینی و اسلامی بود که در مدت زمانی کوتاه توانست تاثیر بسیاری در سایر نقاط منطقه بگذارد و تاریخ به ما نشان می دهد که در کرمان، سمرقند، طبرستان و گلستان ما حرکت هایی به تبعیت از این نهضت رخ داده است.


با توجه به جایگاه قیام سربداران در تاریخ ایران آیا تا کنون اقداماتی در جهت شناسایی و پرداختن به این نهضت شده است؟
با اینکه این قیام الگویی بسیار خوبی از فرهنگ غنی گذشتگان این شهرستان است اما به نظر بنده هنوز به این نهضت به خوبی پرداخته نشده است و لازم می دانم که سرگذشت قیام سربداران در کتب درسی آموزش و پرورش اضافه شده و در دانشگاه ها نیز در بحث تاریخی و تحلیلی به این نهضت پرداخته شود تا نسل های آینده بتوانند از آموزه های این حرکت ملی – مذهبی نهایت استفاده را داشته باشند.


امسال شاهد برگزاری کنگره بین المللی با نام سربداران در سبزوار هستیم به مناسبت این همایش فعالیتی در جهت ثبت ملی و جهانی این واقعه انجام شده است؟
اذعان داریم که برای درج و ثبت این نهضت اقدامات اندکی تا به امروز صورت گرفته ما این را قبول داریم و برای همین بنده به عنوان نماینده مردم سبزوار به توجه به اهمیت این نهضت  جزء نخستین افرادی بودم که مکاتباتی  جهت برپایی کنگره ای در راستای پرداختن بیشتر به نهضت سربداران را با دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم و ایشان نیز از این پیشنهاد استقبال کردند و با پیگیری های به عمل آمده دکتر جنتی ریاست کنگره را قبول کردند و از طرفی تلاش شد این همایش سمت و سویی دانشگاهی و عالمانه داشته باشد که خوشبختانه رئیس دانشگاه حکیم سبزواری، دکتر حدادنیا قبول مسئولیت کردند و دبیرخانه کنگره در دانشگاه دایر شد و کارگرو ها ی مختلف تشکیل گشت و تا به امروز روال این برنامه به خوبی را طی شده . هم اکنون نیز از طریق نماینگان به دنبال این مهم هستیم که درخواستی جهت ملاقات با مقام معظم رهبری داشته باشیم و از بیانات عالمانه ایشان در این همایش بهره ببریم و اگر توفیق رخ دهد پیام رهبری را در کنگره قرائت کنیم که به واقع افتخاری بزرگ برای ما خواهد بود و امید داریم این کنگره پیام آزادگی و عزت سرداران سربدار را در سرتاسر منطقه طنین انداز کند و باعث ثبت این واقعه در حافظه ی تاریخی جهان شود.

بر اساس مصوبات شورای سیاستگذاری کنگره بودجه ای معادل سه میلیارد تومان برای این همایش در نظر گرفته شده است تا کنون چه پیگیری هایی از طرف نمایندگان برای تامین این بودجه انجام شده است؟
با تلاش های انجام گرفته برای تامین اعتبارات قول مساعدی از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد گرفته شده البته بیشتر این هزینه ها در زمان اجرا و برپایی کنگره تامین می شود و در حال حاضر نیز از طریق نمایندگان مردم سبزوار در مجلس در حال پیگیری است و مکاتباتی در جهت تامین و حصول هزینه ها انجام گرفته است در این میان باید نیم نگاهی نیز به مشارکت مردمی و بخش خصوصی برای ورود به بحث تامین بودجه داشته باشیم.


قرار است این کنگره در سه بخش همایش علمی، جشنواره آیین و هنر و فرهنگ و ادب با محوریت اجرایی دانشگاه حکیم سبزواری، شهرداری و اداره ارشاد سبزوار انجام گیرد، نظرتان درباره پیشرفت این سه بخش بفرمایید؟

در بعضی از بخش ها کم کاری هایی صورت گرفته و انتظارات ما برآورده نشده است با توجه به اینکه برپایی این کنگره ارتقاء آبروی شهر و شهرستان را در پی خواهد داشت از همه دستگاه ها و نهادها می خواهیم که با همت مضاعف به بحث این همایش ورود پیدا کنند تا بتوانیم حقیقت اصیل سربداران را برای همگان روشن سازیم که بی شک این هویت اصیل مایه ی افتخار هر شهروند سبزواری خواهد بود.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تحلیلی بر نهضت سربداران سبزوار از نگاه دکتر شریعتی

نظرت را بنویس
comments

باشتینی

سلام. الان نقش آقای سبحانی فر دقیقا در این کنگره چیه!!!! باز موقع انتخابات شد و من منمه آقایان شرو شد....من بودم..من کردم..من پیگیر شدم... من...من...من

سلام چه کنگره اي خواهد شد اين کنگره! کنگره اي که به قول يکي از نمايندگان قرار بود "توفان تبليغي براي سبزوار باشد"، با اين وضع معلوم نيست چه افتضاحي بار بيايد. آقايان خوابيدند خوابيدند حالا دوباره ياد کنگره افتادند.باور کن وقتي امکانش نيست چه اصراري داريم چنين کنگره برگزار کنيم؟ ايا به خاطر انتخابات هر کاري بايد بکنيم

شهروند

متاسفم که هرچی نماینده ها حرف میزنند خوب و به نفع سبزوار هم باشه به انتخابات ربطش میدید.کاری انجام میدن از روی مخالف بودنتون سریع ربطش میدید به انتخابات. یه کم کمطقی باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما