از یلدای باستانی تا یلدای قرآنی در سبزوار


دارالمومنین سبزوار در واپسین روزهای پاییز 1391 درحالی به استقبال شب یلدا می رود که میزبان بزرگترین رویدادقرآنی خراسان رضوی در سال جاری است.
این گونه تقارن یافتن یلدای باستانی ایرانیان با محافل پرشور و شعور قرآنی در شهر دیرپایی چون سبزوار که خاطره هزاران سال حیات تاریخی و فرهنگی خراسان را در ضمیر سبز خود زنده نگاه داشته است ، بی شک فرصت فرخنده و پرمعنایی است که باید به نیکی پاس داشته شود.
و چه پاسداشتی از این نیکوتر که یلدا را با نور قرآن بیاراییم و بیامیزیم و دلپذیرتر از همیشه جشن بگیریم.
راه و روش ایرانیان پاک  نهاد ، هیچ گاه به جز نیک بینی و نیک اندیشی و حرکت در مسیر دین الهی نبوده است.
 حتی آن زمان  که هنوز نور دین آسمانی اسلام در زمین خاکی ظهورنیافته بود ، نیاکان آریایی ما به شیوه یکتا پرستی می زیسته اند.
 یک گواه روشن یکتاپرستی دیرینه ایرانیان ، به جا ماندن چندین معبد و آتشکده و پرستشگاه متعلق به ایرانیان باستان در بسیاری از شهرهای کهن کشور است.
از جمله این پرستشگاه های باستانی ، بقایای آتشکده آذربرزین مهر در نزدیکی روستاهای مهر و فُشتَنق سبزوار است که این آتشکده یکی از سه پرستشگاه اصلی زردشتیان ایران در زمان ساسانیان بوده است.
این موضوع به خوبی بیانگر آن است که دل و جان مردمان اصیل این سرزمین با معنویت و نورالهی و دین مداری اُنس و اُلفَت دیرینه دارد. لیکن اسلام عزیز که آمد ، با نورهدایتگرانه خود این شیوه شریف خداشناسی و یکتاپرستی کهن ایرانیان را رونق بیشتری داد و جلوه کامل تری بخشید.
اینک با این همه هم راستایی و همسویی بین ایران و ایرانی و اسلام و مسلمانی ، بسیار شایسته است که هریک از آیین ها و رسوم کهن این سرزمین را هرچه بیشتر با مفاهیم وآموزه های دینی درآمیزیم تا به کمال مطلوب نزدیک تر شوند.
چنین است که تصمیم به برگزاری شب یلدای قرآنی همزمان با برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم در سبزوار ، توسط دست اندرکاران ستاد اجرایی این مسابقات مطرح شده است.
این موضوعی است که خبر آن را اولین بار حجت الاسلام شم آبادی دبیرکمیته فوق برنامه و محافل قرآنی مسابقات استانی قرآن کریم در سبزوار در گفتگو با خبرنگار ایرنا بیان و در کلیه رسانه های کشوری منتشر کرده است.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حجت الاسلام شم آبادی که سمت مدیریت فرهنگی دانشکده علوم قرآنی سبزوار را برعهده دارد ، این روزها به همراه سایر اعضای فعال در کمیته تحت نظارت خود در محل اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار به شدت پیگیر رتق و فتق تعداد زیادی از محافل قرآنی و برنامه های فرهنگی است که قرار است در حاشیه مسابقات استانی قرآن کریم در سبزوار برگزار شود.
وی هنگام گفتگو با خبرنگاران با تواضعی خاص به گفتگو می نشیند و به تمامی سووالات با دقت پاسخ می دهد. مطلب پیش رو متن کامل مصاحبه حجت الاسلام شم آبادی در گفتگو با ایرنا است که در آن به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت های کمیته تحت نظارت خود در مسابقات استانی قرآن کریم پرداخته و از جمله درمورد برگزاری شب یلدای قرآنی نیز توضیحاتی داده است :

"شب یلدای قرآنی" در سبزوار برگزار خواهد شد.
دبیرکمیته محافل قرآنی و فوق برنامه سی و پنجمین دوره مسابقات قرآنی استان خراسان رضوی از برگزاری مراسم شب یلدای قرآنی در سبزوار خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد شم آبادی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود : از آنجایی که برگزاری مسابقات استانی قرآن کریم با اولین شب زمستان سال جاری مصادف خواهد شد ، مراسم شب یلدای قرآنی به عنوان یک برنامه مفرح و آموزنده فرهنگی همزمان با شب اول دی ماه ، برای متسابقین و شرکت کنندگان برگزار می شود.
وی همچنین به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت های کمیته محافل قرآنی وفوق برنامه پرداخت و گفت : این کمیته در بخش های برگزاری محافل قرآنی در سطح شهرستان ، برپایی کارگاه های تخصصی و فراهم آوردن تفریحات سالم برای متسابقین ، فعالیت خواهد کرد.
مدیرفرهنگی دانشکده علوم قرآنی سبزوار افزود: در زمینه برگزاری محافل قرآنی درسطح شهرستان سعی شده است ، برنامه هافقط درشهر سبزوار متمرکز نباشدبلکه دراین ایام مساجد و حسینیه های روستاهای بزرگ نیز شاهد حضور میهمانان قرآنی واجرای برنامه های فرهنگی ومذهبی خواهند بود.
حجت الاسلام شم آبادی همچنین اظهار داشت : از آنجایی که در جریان برگزاری مسابقات استانی قرآن کریم در شهر سبزوار میهمانان برجسته ای از سرتاسر استان و کشور خواهیم داشت ، فرصت خوبی است که دانشجویان ، دانش آموزان و سایر علاقه مندان به امور قرآنی از حضور این میهمانان برجسته نهایت استفاده علمی را ببرند ، لذا برگزاری کارگاه های تخصصی در زمینه علوم قرآنی ومذهبی نیز در این ایام پیش بینی شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه از حضور و فعالیت های حجت الاسلام شم آبادی درمحل دبیرخانه سی وپنجمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم در سبزوار گزارشی تصویری تهیه کرده است ، که مخاطبان گرامی می توانند برای مشاهده این گزارش به پیوند زیر مراجعه نمایند:

گزارش تصویری از حجت الاسلام شم آبادی
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما