دکتر عمران گاراژیان:

نخستین فصل کاوش ها در تپه باستانی سبزوار در حال انجام است

 خیابان کشی وسط یک تپه باستانی
تهران - ایرنا - سرپرست گروه باستان شناسی تپه ی باستانی سبزوار گفت:نخستین فصل کاوش های باستان شناختی تپه ده ها هکتاری دامغانی سبزوار که قسمتی از آن طی خیابان کشی قطع شده است، شروع شد.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، عمران گاراژیان افزود:نخستین فصل از کاوش تپه ی باستانی دامغانی سبزوار، در ادامه ی فعالیت های سال 1391 در این زمینه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: هفت گروه سه نفره متشکل از کارشناسان در حال ارزیابی بخش مرکزی محوطه دامغانی (کارگاه 1) هستند و فعالیت در بخش شمالی محوطه ( کارگاه 2) نیز با هدف پاکسازی برش و پیاده رو به صورت ترانشه هایی که لایه های مس-سنگی و مفرغ را نمایش دهند انجام می شود.

به گفته گاراژیان محوطه تپه دامغانی در سال 1382 توسط خود او و لیلا پاپلی و در سال 1384 توسط رمی بوشارلا به همراه هنری فرانکفورت بررسی شده است.

این باستان شناس تصریح کرد:تپه ی دامغانی سبزوار در سال 1387 توسط یک هیات مشترک ایرانی فرانسوی مورد کاوش قرار گرفت و در سال 1388 نیز توسط حسن نامی تعیین حریم شد.

گاراژیان ادامه داد: نخستین گمانه زنی ها با هدف ارزیابی ایجاد موزه فضای باز در محوطه تپه دامغانی در مدت دوماه و با سرپرستی اینجانب در سال 1391 انجام شد که در نتیجه این گمانه زنی ها بقایای معماری، تدفین و مواد فرهنگی مربوط به دوره های مس- سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن به دست آمد.

این باستان شناس گفت: تپه دامغانی که در سال 1380 با شماره 3749 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است در حاشیه جنوب شرقی سبزوار قرار دارد و قسمتی از آن طی خیابان کشی ( خیابان جهاد کشاورزی مشهور به جاده دلقند) قطع شده است.

وی خاطرنشان کرد: این تپه که بالغ بر ده ها هکتار مساحت دارد پیش تر به وسیله چندین گروه دیگر نیز مورد بررسی و کاوش قرارگرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری،مجوز فصل اول کاوش در محوطه تپه دامغانی سبزوار که تا پایان مهرماه ادامه دارد توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کاوش تپه باستانی سبزواری ها به منظور کشف ارتباط آن با دیگر تمدن های باستانی شرق ایران

نظرت را بنویس
comments

صالح ابادی سبزوار

سلام دکتر گرامی ایا تا کنون درتپه دامغانی سبزوار ظروف سفالی سالم یا نیمه سالم یا مجسمه های سنگی کوچک یا هر اشیا دیگری که نشان دهنده ی تمدن باشد. کشف نموده اید .لطفا درصورت مثبت بودن اعلام فرمایید. تا بنده 90 درصد کارتان را به اثبات برسانم.

خراسان بزرگ

سلام امیدوارم این قضیه تپه دامغانیها مثل جریان سوراخ شدن شیلنگ آب زیرزمینی نباشد که مطرح شد چشمه آب دوران پارینه سنگی است که بعدا خبر بیست وسی کذب بودن آن را فاش کرد .

سلام لطفا شما خبرنگاران به مسئولان و گروه کاوش بگيد که در صحبت ها و مصاحبه هاي شان براي يکدستي همه از اسم "تپه سبزواري ها" استفاده کنند تا همين اسم جا بيفتد و چند اسم مختلف بکار نبرند چون موجب سردرگمي مردم و خوانندگان مي شود. اما اسم تپه دامغاني اصلا اسم خوبي نيست چون همه فکر مي کنند در شهر دامغان است.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما