اردوی کویرنوردی کشوری در سبزوار برگزار می‌شود

معاون هلال احمر خراسان رضوی:
اردوی کویرنوردی کشوری در سبزوار برگزار می‌شود
معاون امور رجوانان جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: اردوی کویر‌نوردی کشوری در سبزوار برگزار می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، اسماعیل شاه‌بیگی در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبر این شهرستان با اشاره به اجرای طرح ملی قدمگاه عشق همزمان با سالروز میلاد حضرت رضا(ع) در استان خراسان رضوی، اظهار داشت: این برنامه یکی از مهم‌ترین و منحصر به فردترین فعالیت‌های فرهنگی برگزار شده در استان محسوب می‌شود.پ
 
وی با بیان اینکه در طرح ملی قدمگاه عشق بیش از 300 جوان علاقه‌مند به فرهنگ اهل بیت(ع) از 24 استان کشور شرکت داشتند، افزود: امیدواریم بتوانیم این طرح را به عنوان یکی از فعالیت‌های فرهنگی فاخر در  استان در سال‌های آینده اجرا و نهادینه کنیم.
 
وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر خراسان رضوی آمادگی برگزاری مسابقات رقابت مهر کشوری و اردوهای شکرانه را دارد، خاطرنشان کرد: هرچند که ما در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما هنوز از جمعیت کشور ابلاغی در این زمینه به ما داده نشده است که امیدواریم در آینده نزدیک این امر محقق شود.
 
شاه بیگی با اشاره به برنامه ریزی‌ها برای اجرای مسابقات استانی رفاقت مهر در سطح شهرستان‌ها، عنوان کرد: برگزاری این مسابقات در شهرستان‌ها سبب شناسایی نقاط قوت و ضعف و تقویت ظرفیت‌های موجود در شعب جمعیت هلال احمر خراسان رضوی می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این زمینه سه شهرستان سبزوار، تربت حیدریه و کاشمر برای برگزاری این مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تامین منابع اعتباری این مسابقات در این شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
 
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی همچنین با اشاره به کویری بودن شهرستان سبزوار، بیان کرد: شهرستان‌های استان دارای ظرفیت‌های خوبی هستند که در این زمینه اقداماتی انجام شده تا بتوانیم اردوی کویر نوردی کشوری را در منطقه سبزوار با حضور شهرستان‌ها و استان‌های اطراف برگزار کنیم که مقدمات این کار نیز فراهم شده است
منبع: تسنیم
 
لازم به ذکر است شهرستان های سبزوار و داورزن که در ضلع شرقی کویر مرکزی ایران واقع شده اند دارای چشم اندازهای کویری زیبایی هستند که می تواند برای دوستداران جلوه های مختلف طبیعت جذابیت های خاص خود را داشته باشد.
 
خصوصا اینکه کویرهای اطراف سبزوار با برخی از بزرگترین آثار ادبی و شخصیت های برجسته ادبی، سیاسی و فرهنگی ایران گره خورده اند. به طور مثال کتاب های کتاب کویر دکتر شریعتی و نیز رمان های کلیدر، روزگار سپری شده مردم سالخورده و برخی دیگر از آثار محمود دولت آبادی نویسنده برجسته دیار سربداران، توصیف های بسیار دقیق و زیبایی از روستاها و دشت های کویری اطراف سبزوار و داورزن را در خود دارند که همین پیوند مناظر طبیعی کویر سبزوار با برخی از بزرگترین آثار ادبی فارسی می تواند زمینه خوبی برای رونق گردشگری ادبی و طبیعی در منطقه غرب خراسان رضوی باشد.
 
گفتنی است، طبق آمارهایی که مقامات مسئول در حوزه گردشگری کشور ارائه داده اند، اکثر توریست های اروپایی که از قاره سرسبز و کوهستانی خود به ایران سفر می کنند، بیشترین تمایلشان به بازدید از منظره های کویری است که برای خود ما ایرانیان ممکن است چندان جذابیت نداشته باشد.
 
اما مدتی قبل رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور صراحتاً در خبرگزاری مهر اعلام کرده است: «عرصه کویری جنوب و مرکز کشور مقصد اصلی توریست های اروپایی است»(کلیک کنید)  .بنابراین اگر شهرهایی نظیر سبزوار و داورزن که از موقعیت خوبی درحاشیه کویر مرکزی ایران برخوردارند، زمینه راه اندازی تورهای کویرنوردی را فراهم آورند، می توانند گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود جذب نموده و از این محل به رونق اقتصاد روستانشینان نواحی کویری و اشتغالزایی و افزایش درآمد آنان که در سال های گذشته همواره از خشکسالی های پیاپی و فقر و بیکاری رنج می برده اند، یاری رسانند.
 
گفتنی است در شهرستان های سبزوار و داورزن، مناطقی نظیر کویرتاریخی مزینان، کویر صبری بخش روداب، کویر اطراف روستاهای دولت آباد و حارث آباد زادگاه  محمود دولت آبادی و ابوالفضل بیهقی دو تن از نویسندگان بزرگ ادبیات فارسی و اطراف منطقه حفاظت شده شیراحمد و زعفرانیه بهترین مکان ها برای پایه گذاری تورهای کویرنوردی در شمال شرق ایران محسوب می شوند.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

کوير هم از ديگر ظرفيت هاي کم نظير سبزوار براي گردشگري است اما چه فايده که ما قدر اين ظرفيت ها را نمي دانيم و کاري برايش نمي کنيم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما