نگرانی ها از احتمال شیوع ویروس کرونا در ایران / تا 10روز به دیدار حجاج نروید

پایگاه خبری تحلیلی صراط نوشت:
 
در پی انتشار خبر شیوع ویروس کرونا با ورود حجاج به کشور، وزارت بهداشت تدابیر امنیتی ویژه‌ای اندیشیده است.
 
صراط: چند وقتی است که شیوع کروناویروس جدید معروف به مرس در کشور کره جنوبی و عربستان نگرانی‌ها و اما و اگرهای فراوانی را در خصوص احتمال ابتلای کشورهای منطقه‌ها امرو  با خود به همراه آورد، نگرانی که تا همین یک ماه گذشته حتی مقامات بهداشت و درمان کشورهای عربستان‌، عراق و ایران در خصوص عدم شیوع این بیماری کشنده به مردمان کشورشان اطمینان خاطر دادند اما متاسفانه آمارهای اخیر سازمان بهداشت جهانی از وضعیت کرونا در خاورمیانه؛ موج جدیدی از نگرانی‌ها مبنی بر شیوع و گسترش دوباره این بیماری اینبار در نزدیکی مرزهای ایران به جایی رسید که طی 48 ساعت گذشته وزارت بهداشت کشورمان از احتمال ورود کرونا به ایران ابراز نگرانی کرد، موضوعی که به دنبال افزایش ابتلا به این ویروس وزارت بهداشت را وادار کرد تمهیداتی در این زمینه بیندیشد.
 
مرگ 555 نفر به دلیل ویروس کرونا
 
دکتر مرتضی ایزدی، رئیس مرکز طب مسافرتی ایران و متخصص بیماریهای عفونی با اعلام آمار تکان دهنده ابتلا به کرونا در عربستان و کره جنوبی و به استناد از سازمان بهداشت جهانی گفت: این بار آمارها‌ی چند روز اخیر سازمان بهداشت جهانی از ابتلای بالغ بر 1570 تن به مرس و مرگ و میر 555 نفر از این مبتلایان در کشورهای کره جنوبی و عربستان حکایت می‌کند و متاسفانه در حال حاضر بخش عظیمی از این آمار مربوط به تلفات اخیر کشور عربستان است.
 
نمی‌دانیم چطور کرونا را مهار کنیم
 
علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت وقت کشورمان در مصاحبه‌های قبلی خود به ابتلای 6 نفر به کرونا ویروس در سال گذشته در کشورمان اشاره و از تشکیل ستاد ویژه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در ایران خبر داد و به صراحت اعلام کرد که ما ماموریت خود را در این زمینه به صورت چراغ‌ خاموش آغاز کرده‌ایم اما نمی دانیم چطور باید آژیر خطر را اعلام کنیم، چراغ قرمزی که حالا با فاجعه منا و بستری شدن مصدومین در بیمارستان‌های عربستان روشن شد.
 
سوغات مرگبار در کمین مصدومین منا
 
معاون تحقیقات و فناوری و ریاست مرکز بیماریهای طب مسافرتی ایران در ادامه همچنین افزود: متاسفانه فاجعه منا منجر به بستری شدن مصدومین زیادی از حجاج در بیمارستانهای سعودی شده، بیمارستانهایی که احتمال وجود مبتلایان به کرونا در آنها زیاد است و بنابراین در حال حاضر تنها راه پیشگیری از احتمال ورود بیماری به ایران، اتخاذ تدابیر ویژه قرنطینگی و تدابیر بهداشتی و درمانی ویژه و آماده باش برای رویارویی با کرونا است که باید از سوی وزارت محترم بهداشت و درمان کشور ابلاغ شود ولی در این میان بهترین راه‌کار پیشنهادی ، به تعویق انداختن مراسم‌های دید و بازدید حجاج به مدت 10 روز الی 2 هفته می‌باشد، زیرا در این مدت علایم‌، پنهان بیماری نیز آشکار می‌شود.
 
ویروس کرونا کجا را هدف می‌گیرد؟
 
کرونا ویروسی همانند سایر ویروس‌های تنفسی اما با درصد خطر بسیار بیشتری است که به همین منظور به مرس معروف شده، ویروسی که خواستگاه اصلیش در یکی از کشورهای عربی بوده و حالا در انسان‌ها با حمله به ریه‌ها و ایجاد انسداد در راه‌های تنفسی، عفونت‌های حاد گوارشی، اختلالات قلبی و عروقی و با علائم کاملا مشابه به سرماخوردگی و آنفولانزا جان افراد را نشانه می‌گیرد و این در حالی است که هنوز درمان قطعی برای رویارویی با این بیماری وجود ندارد.
 
علائم افراد مشکوک به ویروس کرونا
 
بیماری ناشی از ویروس کرونا هنوز درمان و داروی مشخصی ندارد و تنها راه کنترل این بیماری اقدامات پیشگیرانه است که مهمترین آن این است که افراد مبتلا در  آداب سرفه کردن را رعایت کنند یعنی هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بگیرند و دستمال آلوده را در سطل زباله دردار بیندازند.
 
شست و شوی دست نیز حرف اول را در کنترل این بیماری دارد که باید همه مردم به این مسئله بهداشتی مهم توجه کنند.
 
امکانات تشخیص این بیماری فقط در اختیار وزارت بهداشت است و باید حتماً افراد مشکوک به سرعت به مراکز بهداشتی ارجاع داده شوند و هیچ فردی نباید  خوددرمانی کند به خصوص اینکه این بیمار واگیر و کشنده هنوز دارو و درمان مشخصی ندارد.
 
I.C.u اولین میزبان حجاج
 
مرتضی ایزدی همچنین در خصوص مراقبت‌های فعلی از کرونا بویژه در مراحل بروز بیماری و مشاهده علایم بالینی آن، قرنطینه بیماران در بخش‌های I.C.u را مهمترین اقدام علیه این بیماری ذکر کرد و اظهار داشت: علی رغم نبود درمان قطعی برای کرونا ویروس مرس، درمانهای مراقبتی و حمایتی در بسیاری از موارد نیز می‌توان کاملا موثر واقع شود و بنابراین با توجه به احتمال ابتلای حجاج و مصدومین بستری شده در بیمارستان‌های سعود‌ی و از سوی دیگر با وجود ماهیت مخفی ماندن کرونا در بدن ، بهترین اقدام تدابیر ویژه پزشکی و معاینات حجاج در بدو ورود به کشور و نیز ممانعت از دید و بازدیدهای گرم و صمیمی در آغوش کشیدن و نظایر آن می‌باشد، زیرا ویروس کرونا طی 3 الی 5 روز اول علایم چندانی ندارد ولی به علت داشتن ماهیتی نظیر ویروس‌های تنفسی، ظرف چند ساعت و به راحتی منتقل می‌شود.
 
در حال حاضر با وجود آمار بالای کرونا در عربستان و رفع نگرانی‌های پیش آمده اخیر مبنی بر احتمال ورود کرونا به ایران‌، چشم امید همگان به تدابیر ویژه وزارت بهداشت و درمان کشورمان برای جلوگیری و یا کنترل مرس در این سوی مرزها دوخته شده است.
 
در صورت بروز بیماری تنها یک نفر مراقب بیمار باشد
 
وظیفه مراقبت از بیمار در منزل تنها به یک نفر سپرده شود و بقیه اطرافیان در صورت امکان از رفت و آمد به اتاق بیمار حتی الامکان خودداری کرده و یا فاصله حداقل یک متر را هنگام تماس با بیمار رعایت کنند.
 
همچنین فردی که مراقبت از بیمار را بعهده دارد، نباید جزو گروه افراد پرخطری باشد که از آنها یاد شد. شستشوی دستها بخصوص قبل از تماس با بیمار و بعد از تماس با او اجباری بوده و اهمیت بسیاری در جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران دارد.
 
سطوح داخل اتاق بیمار لازم است روزانه ضدعفونی و تمیز شود، مدفوع و ادرار بیمار می‌تواند برای دیگران آلوده کننده باشد. خود بیمار و فرد باید به دقت نکات بهداشتی را در این رابطه رعایت کرده و دستهای خود را مکررا شستشو دهند.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما