رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار:

فعالیت کشتارگاه سبزوار مشکل‌آفرین شده است/شهرداری همکاری نمی کند

خبرگزاری مهر نوشت:

خراسان رضوی سبزوار - رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار گفت: کشتارگاه سنتی سبزوار به دلیل مشکلات بهداشتی و همچنین سیستم دفع غیربهداشتی ضایعات موجب بروز مشکلات بسیاری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی‌الله جغتایی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کشتارگاه فعلی این شهرستان دارای ۳۷ سال سابقه فعالیت به‌صورت سنتی است افزود: به لحاظ مشکلاتی که در بحث فاضلاب کشتارگاه از قدیم‌ تاکنون وجود داشته متأسفانه خونابه‌های ناشی از کشتار همچنان به زمین‌های اطراف سرازیر و علاوه بر آلودگی موجب فراهم آوردن نارضایتی کشاورزان منطقه شده است.

وی اظهار داشت: همچنین ضایعات غیرخوراکی دام‌های کشتار شده به‌صورت غیربهداشتی در چاله‌های موجود در کشتارگاه دفن می‌گردد که همین امر سبب تجمع سگ‌های ولگرد در محدوده کشتارگاه است.

وی ادامه داد: با کشتار روزانه بالغ‌بر ۱۷۰ رأس دام سنگین و ۲۰۰ رأس دام سبک در این کشتارگاه سالن پیش سرد این واحد جوابگوی تراکم بالای لاشه‌های کشتارشده نیست.

جغتایی با ابراز گلایه از بلاتکلیفی کشتارگاه صنعتی که ۱۲ سال از عمر آن می‌گذرد بیان کرد: این ساختمان که بیش از یک میلیارد تومان از اموال بیت‌المال در آن هزینه شده دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و باوجود تراکم بالای دام و گردش مالی بسیار خوبی که در شهرستان است علت اینکه تکلیف این کشتارگاه توسط مسئولین و نمایندگان مشخص نمی‌شود جای سؤال دارد.

وی یادآور شد: کشتارگاه نیمه‌صنعتی سبزوار که از گذشته در اختیار شهرداری بوده تا حدودی مشکلات بهداشتی آن رفع شده است اما متأسفانه کشتار دام‌های سنگین در یک سال قبل با روش‌های غیراصولی مانند  چون زدن چوب به سر دام و زدن رگ پا انجام می‌شد اما هم‌اکنون  دام  بر روی ریل و زنجیر قرارمی گرد و با استفاده از شوک برقی در کمترین زمان کشتار می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات ناقص بهداشتی در کشتارگاه فعلی سبزوار توسط شهرداری انجام‌شده اما هنوز آن چیزی که مدنظر است برآورده نشده و می‌گویند این کشتارگاه موقتی است و به‌زودی کشتارگاه صنعتی شهرستان از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.

شهرداری همکاری نمی کند

جغتایی به کشتار روزانه ۱۷۰ رأس دام سنگین و ۲۰۰ رأس دام سبک در کشتارگاه اشاره کرد و تصریح کرد: متأسفانه سالن پیش سرد جوابگوی تراکم بالای لاشه‌های کشتار شده نیست باید هوا مابین لاشه‌ها ردوبدل شود اما گاهی حجم بالای دام‌های کشتار شده به حدی افزایش می‌یابد که تعدادی از لاشه‌ها بو می‌گیرد.

وی اضافه کرد : در مکاتبات زیادی که انجام‌شده به تصویب رسیده که  شهرداری نسبت به توسعه سالن پیش سرد اقدام کند اما تاکنون اقدام خاصی دراین‌باره صورت نگرفته است.

وی بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۳ هزار و ۳۶۱ رأس دام سنگین و حدود ۲۲ هزار دام سبک در کشتارگاه تحت نظارت ناظر ذبح بهداشتی این شبکه کشتار شده است یادآور شد: در بازرسی از دام‌ها ۳ هزار و ۱۶۷ کیلوگرم لاشه دام آلوده به بیماری و عفونی در کشتارگاه  ضبط‌شده که درمجموع ۱۸۵۵ عدد ریه گاو و گوسفند، بیش از ۴ هزار کبد عفونی و ۸۱ تن آلایش دامی به دلیل بیماری‌های عفونی ضبط و معدوم شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار بابیان اینکه سالن پیش سرد کشتارگاه سبزوار جوابگوی حجم کشتار نیست، گفت: در نیمه نخست امسال ۱۳ تن فراورده خام دامی از کشتارگاه جمع‌آوری و معدوم‌سازی شده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نخستین کشتارگاه نیمه صنعتی دام سبزوار بهره برداری شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما