ضرورت اتصال امام زاده شعیب سبزوار به جاده آسیایی تهران - مشهد

خبرگزاری مهر در جدیدترین گزارش خود که توسط میلاد کلاته یکی از جوان ترین خبرنگاران حال حاضر سبزوار تهیه شده است به سراغ موضوع اتصال آرامگاه امامزاده شعیب(ع) سبزوار به بزرگراه آسیایی تهران - مشهد به عنوان یکی ازمهمترین پروژه های گردشگری، فرهنگی و مذهبی دیار سربداران رفته و درگفتگو با تعدادی از مسئولان شهرستان اظهارات آنان را درباره اهمیت این پروژه و چند وچون اجرای آن، جویا شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، موقعیت کهن شهر سبزوار با برخورداری از ده ها و حتی صدها اثرتاریخی و جاذبه فرهنگی درست درمجاورت یکی از پرترددترین جاده های کشور، به گونه ای است که صنعت گردشگری می تواند اولین منبع اشتغال و درآمدزایی برای مردم این شهر و منطقه باشد، اما متأسفانه در طول سال های گذشته این امر مهم ازنظر مسئولان دیار سربداران پوشیده مانده و یا حداقل اگر هم این پتانسیل از نظر مسئولان پوشیده نبوده، همت لازم برای از قوه به فعل تبدیل کردن آن، صرف نشده است.

یک نمونه از مهمترین فرصت های رونق صنعت گردشگری در سبزوار وجود آرامگاه یکی از امامزادگان شاخص در جنوب این شهر و درنزدیکی بزرگراه آسیایی تهران - مشهد است که متاسفانه علی رغم وجود چنین ظرفیتی در دیار سربداران، تا کنون بهره برداری مناسب معنوی، فرهنگی و اقتصادی از آن صورت نگرفته و متاسفانه هرچند سال هاست که توجه مسئولان به این مهم جلب شده، اما هنوز اقدام عملی موثری در این زمینه انجام نشده است.

گزارش جدید خبرنگار مهر درباره طرح اتصال حرم امامزاده شعیب(ع) سبزوار به جاده تهران مشهد که در چند جای متن به 5 ساله شدن ایده این طرح اشاره کرده است، ضمن ایجاد حس خرسندی از اینکه مسئولان همچنان به این پروژه مهم حوزه گردشگری سبزوار توجه دارند، این نگرانی را نیز به وجود می آورد که نکند این بار نیز پس از  اظهارات جدید مسئولان مجدداً پروژه اتصال امام زاده شعیب به بزرگراه آسیایی تا چند سال دیگر به حال خود رها شود و جمعیت پرتعداد جوانان بیکار و کم درآمد سبزوار همچنان از مزایای اقتصادی و فرهنگی اجرای چنین پروژه ای بی بهره بمانند؟!

اسرارنامه در ادامه متن کامل این گزارش که در آن میلادکلاته با شهردار، رئیس شورای شهر و مدیرعامل سازمان بهسازی ونوسازی شهرستان سبزوار نیز گفتگو شده است را منتشر می کند:

مهر گزارش می دهد؛
امامزاده«شعیب»سبزوار سامان می‌گیرد/راه گردشگران هموارمی‌شود
 
سبزوار- امامزاده شعیـب به‌عنوان مکان شاخص تاریـخی، مذهبی شهر سبزوار و یکی از مکان‌های گردشگری که پس از ۵ سال در انتظار اجرای طرح توسعه نشسته امسال قرار بر سروسامان گرفتن دارد.
خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: باوجود جاذبه‌های متنوع گردشگری ازجمله سیاحتی و زیارتی و قرارگیری شهرستان سبزوار در مسیر تهران- مشهد، اما امکانات قابل‌توجهی متناسب با نیاز زائران برای اقامت کوتاه‌مدت مهیا نشده است.
 
شهرستان سبزوار با جمعیـتی بالغ‌بر۲۵۰ هزارنفردرشیب ملایـم از شمال به جنوب قرارگرفته و قرارگیری امامزاده شعیب(ع) در انتهای این محوربه‌عنوان یک مرکز مهم مذهبی عامل اصلی رشد شهر به سمت جنوب شده است.
 
 
سبزوار اماکن متبرکه و یادمان‌های تاریـخی متعددی را در بردارد که وجود اماکن مذهبی در داخل بافت شهر موجب شکوفایی و سرزنده بودن شهر شده است و لذا تقویـت هسته فرهنگی و مذهبی و اجتماعی در این بخش می‌تواند دگرگونی و تحولاتی را درزمینهٔ کالبدی و عملکردی به وجود آورد.
 
یـکی از یادمان‌های تاریـخی، مذهبی که همواره موردتوجه زائریـن و مردم از گذشته تاکنون قرار داشته بقعه امامزاده شعیـب است که در جنوب بافت قدیـم این شهرستان قرار دارد و لذا دسترسی سخت بسیاری از زائران در انبوه ترافیک، این امامزاده را در غربت قرار داده است.
 
طرح ساماندهی بافت حریم امامزاده شعیب(ع) و بازگشایی مسیرواتصال آن به كمربند جنوبی از جمله طرح هایی است که بیش از ۵ سال در دستور مقامات شهری قرار دارد و به نظر می رسد که امسال قرار است وارد فاز اجرایی شده و این امازاده را از غربت در بافت فرسوده برهاند.
 
 
طرحی که اقتصاد می‌آفریند 
 
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزواردرگفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سالیانه خیل عظیمی از مسافران به مشهد مشرف می‌شوند و اتصال این امامزاده به کمربندی باعث خواهد شد مسافران زیادی وارد این شهرستان شوند.
 
مهندس مهدی برزویی بابیان اینکه یـکی از عناصر معماری شاخص شهر سبزوار به لحاظ فرهنگی، مذهبی، تاریـخی بنای امامزاده شعیـب است اظهار داشت: درکنارهسته تاریـخی شهر این بنا حائز پتانسیـل غنی فرهنگی، تاریـخی و مذهبی در جهت احیــاء محور پویـای گردشگری است.
 
وی  بابیان اینکه اجرای این پروژه نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و اقتصاد شهر سبزوار خواهد داشت، تصریح کرد: با اجرای این طرح گردشگران بیشتری وارد این شهرستان می‌شود که این امکان آشنایی مسافران با بافت‌های تاریخی و ارزشمند شهرستان را افزایش می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه مطالعات این طرح توسط مشاور از ۵ سال گذشته انجام و مجوزهای لازم نیز اخذشده است، افزود: در صورت اجرای این پروژه علاوه بر بهره‌مندی مطلوب از مزایای حضور زائران و مسافران، به اقتصاد و ایجاد شغل برای اقشار ضعیف در این منطقه كمك خوبی خواهد شد.
 
برزویی ادامه داد: این پروژه عظیم که در چندین فاز اجرا خواهد شد بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت و به لحاظ اینکه سبزوار نخستین شهر ورودی قبل از تشرف زائران به حرم مطهر رضوی است لذا در هرسال بالغ‌بر ۱۴ میلیون زائر از این شهر عبور می‌کنند و مسئولان شهری بایستی از ظرفیت خوب مسافران و گردشگران به نفع شهر استفاده کنند.
 
وی اضافه کرد : به لحاظ اینكه اجرای این پروژه هزینه بسیار زیادی را برای شهرستان در بر خواهد داشت بخشی از مبلغ هزینه اجرای این طرح از طریق اوراق مشارکت با مجوز مراجع ذی‌ربط و بانك مركزی، تأمین خواهد شد.
 
وی ادامه داد: به‌منظور تأمین بخشی از اراضی مورد تملك در این پروژه ۶ هكتار زمین معوض به معارضان طرح داده خواهد شد که این زمین‌ها طی مذاكرات و توافقاتی كه بین اداره كل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با اداره كل اوقاف و امور خیریه انجام‌گرفته تأمین می‌شود.
 
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار یادآور شد: هنگامی‌که امكان حضور مسافر برای اقامت در حرم امامزاده شعیب(ع) فراهم شود مسافران از دیگر جاذبه‌های شهری و از مجتمع‌های بزرگ تجاری پیش‌بینی‌شده در طرح قطعاً استفاده خواهند كرد.
 
 
پتانسیل‌های گردشگری سبزوار ناشناخته مانده است
 
رئیس شورای شهرسبزوارنیز در همین راستا در گفتگو با خبرنگار مهربیان کرد: پتانسیل‌های گردشگری سبزوار تاکنون به‌اندازه کافی شناسایی نشده است به‌طوری‌که می‌توان سبزوار را به گنجینه کشف نشده ایرانی تشبیه کرد که سالیانه میلیون‌ها نفرزائرومسافر جاده بین‌المللی تهران - مشهد از کنار این شهر می‌گذرند.
 
سبزوار پیشینه تجاری بسیار گسترده‌ای دارد و اجرای پروژه اتصال بقعه متبرکه امامزاده شعیب (ع) به کمربندی می‌تواند وجهه تجاری ازدست‌رفته این شهرستان را تقویت و احیا کندکاظم کرامت بابیان اینکه اجرای این طرح به حفظ فرهنگ و ارزش‌های بومی  سبزوار و رونق صنعت گردشگری این شهرستان بسیار مؤثر خواهد بود افزود: هرچند در نگاه اول طرحی پرخرج و دشوار به نظر می‌رسد اما اجرای این پروژه چندان دور از ذهن نیست و تنها کمی همت و عزم راسخ مسئولین را لازم دارد.
 
وی ادامه داد: امامزاده شعیب(ع) برادر امام رضا(ع) و جزو امامزادگانی است كه برای مردم دارای اهمیت بسیار زیادی است و همچنین این امامزاده به لحاظ موقعیت، در جنوب شهر قرار دارد و باوجوداینکه تا كمربندی شهر فاصله چندانی ندارد اما دسترسی مسافران و زائران به آن بسیار سخت و دشوار است.
 
وی با اشاره به برنامه‌ریزی شورای اسلامی شهر سبزوار برای تسهیل روند حضور سرمایه‌گذاران در شهرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همدلی که در شهرستان به وجود آمده روند جذب و حضور سرمایه‌گذاران در شهر تسهیل‌یافته است.
 
 
وی با اشاره به اینکه اتصال امامزاده شعیب به شرق می‌تواند درجهت اشتغال‌زایی در شهرستان تاثیربسزایی خواهد داشت بیان کرد: به ازای جذب ۴ گردشگر یک شغل ایجاد می‌شود و اگر گردشگران به شهر ورود پیدا کنند سبزوار درزمینهٔ اقتصاد و اشتغال‌زایی با رشد بسیار مطلوبی مواجه خواهد شد.
 
 
بازیابی تجارت از دست رفته
 
شهردارسبزوارنیز در گفتگو با مهر، بابیان اینکه طرح حریم دور امامزاده که طول آن تا کمربندی یک هزار و ۲۰۰مترمربع با عرض ۲۰۰ متر است در محدوده ۲۰ هکتاری امامزاده اجرا خواهد شد.
 
محمد علی طالبی افزود: در این طرح بخش‌های فضای سبز، خدماتی، گردشگری، اقامتی با طرح‌های سنتی  به همراه یک تقاطع غیر هم‌سطح تا کمربند جنوب شهر در دو فاز پیش‌بینی‌شده است.
 
وی با اشاره به توافقات انجام‌شده در حوزه‌های مختلف با راه و شهرسازی اظهار داشت: کمربندی کنونی شهرستان سبزوار دیگر کارکرد کنارگذر را ندارد و تبدیل به جاده بین‌شهری شده و متأسفانه هرچند وقت یک‌بار قربانی می‌گیرد.
 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این پروژه مصوب گروه ماده ۵ را دارد اگر اهداء زمین از اراضی ذخیره شهرداری انجام شود با اجرای طرح کار مهم و ارزشمندی برای مردم شهرستان و زائران صورت می‌گیرد.
 
وی بابیان اینکه سبزوار بنا به دلایلی موقعیت تجاری گذشته را ازدست‌داده است، تصریح کرد: سبزوار پیشینه تجاری بسیار گسترده‌ای دارد و اجرای پروژه اتصال بقعه متبرکه امامزاده شعیب (ع) به کمربندی می‌تواند وجهه تجاری ازدست‌رفته این شهرستان را تقویت و احیا کند.
 
خبرنگار: میلاد کلاته
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما