گزارشی از احداث بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه سبزوار / کلاف سر درگم!

جواد پورسخاوت خبرنگار جوان و پرکار سبزواری در یکی از جدیدترین گزارش های خود در روزنامه خراسان به سراغ پروژه احداث بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه سبزوار رفته است که در واقع پروژه بازسازی قدیمی ترین بیمارستان نوین استان های خراسان است.

بیمارستانی که تقریبا صد سال قبل برای اولین بار در شمال شرق کشور طبق استانداردهای پزشکی آن روز جهان در مکانی که زمین آن توسط سالار حشمت فرماندار وقت سبزوار تأمین و با سرمایه و پیگیری جمعی از خیران و به خصوص مرحوم دکتر غنی در شهر دیرینه های پایدار ساخته شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حالا هرچند ساختمان قدیمی بیمارستان حشمتیه و باغ سرسبز آن تخریب شده و جایش را ساختمان جدیدی گرفته است که به لحاظ ظاهری بنایی مدرن و شیک است، اما متاسفانه این بنای جدید در مرکز شهر سبزوار با مشکلات زیادی مواجه شده است. زیرا نه تنها خود بیمارستان نسبت به آنچه در ابتدا بود، بزرگتر شده و تعداد تخت هایش افزایش تقریبا دو برابری پیدا کرده است، بلکه شهر سبزوار هم دیگر آن شهر یکصد سال قبل با جمعیت بسیار کم و بدون مشکلات ترافیکی و ... نیست.

همه این تغییر و تحولات دست به دست هم داده است تا یکی از بزرگترین پروژه های بهداشتی و درمانی حال حاضر خراسان رضوی را در وضعیتی شبیه کلاف سردرگم قرار دهد که حتی بعضی از مسئولان شهرستان از ضرورت عدم افتتاح آن تا زمان حل مشکلات فعلی سخن بگویند و برخی دیگر برعکس با توجه به نیازهای بیمارستانی سبزوار و با توجه به هزینه ای که تا به حال برای ساخت این بیمارستان شده، بر افتتاح حشمتیه تا پایان سال جاری تأکید نمایند.

گزارش جدید جواد پورسخاوت در روزنامه خراسان که در آن به گفتگو با چندتن از مسئولان مربوطه در سبزوار پرداخته، از زوایای مختلف این موضوع رو مورد بررسی قرار داد است.

اسرارنامه در ادامه این گزارش را منتشر می کند:

نسخه پر اشتباه بيمارستان «حشمتيه»سبزوار

پورسخاوت/ حدود 100 سال قبل بيمارستاني با نام «حشمتيه» با ظرفيت 110 تخت ثابت در ديار سربداران سبزوار تاسيس شد.زمين اين بيمارستان نيز توسط مرحوم «حشمتيه» فقط براي انجام خدمات درماني به مردم وقف شده است. فضاي فيزيکي اين بيمارستان که در شرق کشور به عنوان نخستين بيمارستان در آن روزگار شناخته مي شد با استانداردهاي روز آن زمان ديگر کشورها برابري مي کرد . سال ها بعد با به روز شدن فناوري وپيشرفت ، امکانات اين بيمارستان نيز به سمت توسعه پيش رفت اما فضاي فيزيکي آن ديگر پاسخ گوي تعداد زياد مراجعان نبود . با بازگشايي بيمارستان مرحوم «واسعي» در اين شهرستان ، حجم مراجعات اين بيمارستان قديمي نيز کاهش يافت و بيماران و امکانات آن به بيمارستان جديد (واسعي) منتقل شد. سال 86 در زمان دولت دهم ، ساختمان بيمارستان حشمتيه تخريب و قرار شد در همين مکان بيمارستان فوق تخصصي با نام «حشمتيه» ساخته شود. دولت دهم  نيز قول داد که اين پروژه در رديف پروژه هاي «مهر ماندگار» قرار گيرد و در پايان کار دولت نيز به بهره برداري برسد. از ابتداي کلنگ زني اين پروژه ملي،اعتبارات خوبي براي ساخت آن توسط دولت وقت تخصيص يافت اما در سال 91 و همزمان با آغاز تحريم هاي فلج کننده به کشور و بروز بحران اقتصادي ، تخصيص بودجه هاي عمراني براي اتمام اين بيمارستان کاهش يافت و ادامه ساخت بيمارستان فوق تخصصي سبزوار با 92 درصد پيشرفت در حالتي ساکن قرار گرفت. پس از آغاز کار دولت يازدهم و برنامه اين دولت براي اتمام پروژه هاي بالاي 80 درصد ، اتمام اين پروژه مهم نيز در دستور کار قرار گرفت و پس از نخستين سفر وزير بهداشت و درمان به سبزوار اعتباري حدود يک ميليارد تومان براي ادامه کار به اين بيمارستان تخصيص يافت.البته نبود پارکينگ،مشکل فاضلاب ، آلودگي هاي خاص محيطي ، افزايش حجم ترددها در مرکزي ترين و پر ترافيک ترين منطقه شهر وجود محل باغ ملي سبزوار به عنوان يکي از آثار تاريخي و کانون پرورش فکري کودکان سبزوار در مجاورت اين بيمارستان از جمله مشکلات اين بيمارستان به شمار مي رود که بيشتر متوجه جانمايي اين پروژه است. گرچه راه اندازي و اتمام پروژه بيمارستان حشمتيه سبزوار امروز به يکي از مهم ترين شعارهاي نمايندگان مجلس و مسئولان دولت تبديل شده است اما نمي توان از کنار مشکلات و چالش هاي آن به راحتي عبور کرد.چالش هايي که هم امروز و هم فرداي شهر سبزوار را با مشکلات زيادي روبه رو خواهد کرد.


 نبود فضا براي آموزش
 رئيس دانشگاه علوم پزشکي سبزوار با بيان اين که احداث بيمارستان فوق تخصصي حشمتيه سبزوار شش سال زودتر از بيمارستان فوق تخصصي امام رضا(ع) مشهد آغاز شده است ،به خراسان گفت:متاسفانه به دليل بروز مشکلات مالي  و نبود اعتبارات ، اتمام اين پروژه مهم به تعويق افتاد. «عليرضا مسلم» تصريح کرد: طي چند سال گذشته به خاطر نبود اعتبارات،فعاليت‌هاي عمراني اين بيمارستان متوقف شده بود که با هماهنگي مديريت شهرستان ، پيگيري‌هاي زيادي براي ادامه کار آن انجام شده که نتيجه آن تامين اعتبار مورد نياز به مبلغ 80 ميليارد تومان براي ساخت و تامين تجهيزات است.وي با اشاره به اين که مشکلات امروز بيمارستان حشمتيه محصول اشتباهات گذشتگان است ، خاطرنشان کرد: تاکنون چند نشست با شوراي شهر،شوراي تامين و فرمانداري براي حل يا کاهش مشکلات موجود برگزار شده است که در انتظار جمع بندي نهايي هستيم. وي با بيان اين که دانشگاه علوم پزشکي سبزوار به تنهايي نمي تواند مشکلات موجود را حل کند، افزود: برخي از اين مسائل به حوزه مديريت شهري برمي گردد که نيازمند همراهي آنان نيز است. عليرضا مسلم با اشاره به اين که ما با راه اندازي بيمارستان فوق تخصصي حشمتيه قصد تربيت دستياران تخصصي و نيروهاي متخصص در رشته هاي مختلف را داريم ، خاطر نشان کرد: متاسفانه يک متر فضا براي آموزش اين افراد در بيمارستان پيش بيني نشده است !


بيمارستان بدون پارکينگ
 رئيس دانشگاه علوم پزشکي سبزوار با بيان اين که با بهره برداري از اين بيمارستان با مشکلات ديگري در حوزه ترافيکي و فاضلاب هم روبه رو خواهيم بود ، اظهار داشت:متاسفانه زماني که مجوز براي ساخت اين بيمارستان صادر شده بود ، هيچ چاره اي براي  پارکينگ و مشکلات مربوط به فاضلاب آن نشده است. وي ادامه داد: تجهيزاتي هم که قرار بود براي بيمارستان خريداري شود هنوز تامين نشده است.البته فقط 30 درصد آن تخصيص يافته و دو سوم از اين اعتبارات که هزينه اي حدود 25 ميليارد تومان است بايد از منابع داخلي دانشگاه علوم پزشکي سبزوار تامين شود. رئيس دانشگاه علوم پزشکي سبزوار با اشاره به مسئله واقع شدن کانون پرورش فکري کودکان در محل تردد يکي از درهاي بيمارستان نيز ادامه داد: زمين اين محل در تملک دانشگاه است و اگر کانون پرورش فکري کودکان هم سندي دارد بايد به ما ارائه کند که بتوانيم مشکلات مربوط به اين بخش را نيز حل کنيم. وي گفت: تلاش ما اين است که کانون پرورش فکري کودکان حفظ يا درصورت لزوم جابه جا شود.


مشکلات ترافيکي
معاون فني و عمراني فرمانداري سبزوار نيز در اين زمينه در گفت وگو با خراسان اظهارداشت:موضوع بيمارستان حشمتيه يکي از مهم ترين مسائل شهري است که متاسفانه در گذشته براي مشکلات فعلي پيش بيني هاي لازم صورت نگرفته است. «محمد کلاته»با انتقاد از مسئولاني که تدابير لازم براي ساخت اين بيمارستان را در نظر نگرفته اند، تصريح کرد: مهم ترين معضل راه اندازي اين بيمارستان مسئله نبود پارکينگ و افزايش تعداد تردد ها در خيابان هاي مرکزي شهر است. وي با بيان اين که در جلسات مختلف حوزه شهري اين موضوع همواره بحث و بررسي مي شود ، خاطرنشان کرد: متاسفانه بي تدبيري هاي گذشته سبب شده تا امروز هزينه هاي زيادي براي تملک خانه هاي اطراف بيمارستان براي ساخت پارکينگ صرف شود که با وجود اين مسئله هنوز بخشي از خانه هايي که بايد مورد تملک قرار گيرد،خريداري نشده است. کلاته با بيان اين که متاسفانه در بيمارستان حتي براي پرسنل آن هم پيش بيني پارکينگ صورت نگرفته است اظهار کرد: هم اکنون کلينيک هاي احداث شده توسط دانشگاه علوم پزشکي درمحدوده مرکزي شهر نيز پارکينگ ندارند و همين مسئله سبب ايجاد مشکلات ترافيکي زيادي شده است که قطعا با بهره برداري اين بيمارستان مشکلات چند برابر خواهد شد.


احساس خطر براي حجم فاضلاب
رئيس شوراي ترافيک شهر سبزوار نيز با تاکيد بر اين که بهره برداري از بيمارستان حشمتيه تا زمان رفع مشکلات آن به صلاح شهرستان نيست،ادامه داد: امروزه رعايت نکردن ضوابط شهرسازي ، سبب بروز مشکلات زيادي براي شهرستان شده که بيمارستان حشمتيه يکي از آن هاست. معاون فني و عمراني فرمانداري سبزوار با بيان اين که يکي از مهمترين مشکلات بيمارستان مسئله فاضلاب آن است خاطر نشان کرد: هم اکنون هنوز پيش بيني نشده که چه حجمي از فاضلاب از بيمارستان وارد شبکه اگوي شهري خواهد شد که اين مسئله سبب شده تا مسئولان احساس خطرکنند.وي با بيان اين که اگر فاضلاب بيمارستان حشمتيه بيش از ميزان ظرفيت شبکه شهري باشد در شهرستان با مشکل جدي مواجه هستيم ، افزود:انتظار ما از مسئولان دانشگاه علوم پزشکي پيش بيني لازم در زمينه زيرساخت هاي بيمارستان و سپس بهره برداري از آن است.

 

برای مطالعه گزارش های بیشتر از جواد پورسخاوت هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ساخت پارکینگ، ‌شرط اصلی افتتاح بیمارستان حشمتیه سبزوار

نظرت را بنویس
comments

همشهری

منفی ترین نکنه گزارش مصاحبه با معاون سابق فرمانداری است که دیگر در فرمانداری سمتی ندارند متاسفانه بی کیفیتی خبرنگار رو نشون میده. پرکاربودن خبرنکار هیچگاه نشون دهنده مطلوب بودن گزارش وخبرنیست.

همشهری

درود برشما مطلب زیبا وجالبی بود.فقط نمیدونم چرا مسائل شخصی رو درگیر نقد از مطالب میکنین .بجای اینکه خود مسئله رو حل بکنیم فقط دنبال غرض ورزی نباشیم.شما وقتی به اسم یک همشهری مطلب میذارین باید بذر امید وهمدلی رو دردل مردم بکارین ونه ناامیدی ونفاق رو موفق وپیروز باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما