پیگیری ثبت جهانی نهضت سربداران سبزوار در یونسکو/ تاسیس موزه تاریخ سربداران در باشتین

 
میراث فرهنگی هر کشور، در واقع، آیینه جان، اندیشه و معنویت آن منطقه است که گاهی در معرض بی توجهی و نابودی قرار می‌گیرد.
 
آنچه در این میان اهمیت دارد، آگاه‌سازی مردمان به این میراث‌های ارزشمند و برنامه‌ریزی‌های دقیق فرهنگی، عمرانی در جهت نگهداری از آنهاست، اگرچه امروزه پاسداری از میراث فرهنگی وجهه‌ای جهانی یافته و نهادهای وابسته با تشکیل ستادهایی برای بازیابی و نگهداری ازآنها می‌کوشند، ولی شکی نیست که امروزه ملتها و اقوام برای گفتگو و هم‌اندیشی بیشتر نیازمند شناخت یکدیگر و از این رو میراث فرهنگی و یادمانهای تاریخی از مهمترین ابزارهای این گفتگو است، در این میان شهرستان سبزوار با پیشینه چندین هزار ساله در دل خود گنجینه هایی از میراث کهن و ارزشمند و وقایع تاریخی بی بدیل را جای داده است که بی شک سربداران از مهم ترین این میراث است. میراثی که در پی بی توجهی و گاها غفلت در بی خبری و گمنامی به سر می برند وبعضا برخی از این بناها که گوشه ای از تاریخ سربداران محسوب می شوند در حال تخریب به سر می برند و اینگونه بیم آن می رود که با تخریب این میراث گوشه هایی از این برهه ی تاریخی نیز برای همیشه در خاک مدفون گردد و این خود لزوم مرمت بازسازی و نگهداری آثار و پیشینه نهضت را دوچندان می کند.
 
در این میان و با بدست گرفتن سکان ریاست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار توسط دکتر سلیمانی که یا توجه به ریاست موزه شهر سبزوار دارای دغدغه های حفظ و نگه داری آثار تاریخی و فرهنگی می باشد این نوید را به دوستداران تاریخ سبزوار می دهد که افق های تازه ای در انتظار مجموعه میراث فرهنگی و تاریخی شهرستان است. در گفتگوی مفصلی که با ایشان درباره تاریخ و میراث نهضت سربداران داشتیم دکتر سلیمانی خبرهایی خوبی از ایجاد موزه سربداران و همچنین پیگیری جهت ثبت این نهضت در یونسکو دادند که در ادامه شما را به مطالعه بخش اول آن دعوت می کنیم.
 
*      *       *
 
دکتر سلیمانی  در گفتگو با خبرنگار سایت کنگره سربداران از پیگیری اداره میراث فرهنگی سبزوار جهت ثبت جهانی نهضت سربداران در یونسکو به عنوان یک میراث تاریخی جهانی خبر داد و افزود: بدون شک نهضت سربداران حرکتی بسیار بزرگ با ابعاد گوناگون است و قابلیت ثبت به عنوان یک میراث تاریخی جهانی را دارا می باشد در این میان باید بدانید زمانی می توانیم پدیده ای را به ثبت جهانی برسانیم که آن پدیده خود از جهات مختلف تجزیه و تحلیل شده و پدیده های گوناگونی در آن بروز و ظهور نماید تا دلایل ما برای ثبت این میراث کافی و جامع باشد، از جمله برنامه های ما جهت جمع آوری و تبیین داده های تاریخی تاسیس موزه سربداران در سبزوار است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار در ادامه و با ابراز خرسندی از برگزاری  کنگره نهضت سربداران این مهم را اتفاقی فرخنده  در شهرستان دانست و تصریح کرد: بدون شک داده های فراوان تاریخی، فرهنگی ، قوم باستان شناسی، جغرافیایی و …که ماحاصل برگزاری این همایش است می تواند به عنوان پشتوانه ای قوی در جهت فراهم آوری ادله و دلایل ثبت جهانی این پدیده تاریخی کمک فراوانی کند.
 
دکتر سلیمانی  همچنین به رایزنی با مقامات مسئول و تحقیقات صورت گرفته از سوی تیمی از متخصصان میراث فرهنگی زیر نظر ایشان برای ایجاد موزه تاریخ سربداران در روستای باشتین اشاره کرد و افزود: شهرستان سبزوار دارای قابلیت های گسترده تاریخی و فرهنگی است به طوری که هم اکنون در مجموعه شهرستان بیش از ۸۰۰بنای تاریخی وجود داردواین نشان دهنده پتانسیل های بالقوه این خطه جهت رونق گردشگری تاریخی است، قابلیتی که متاسفانه تحت الشعاع یک مشکل عمده قرار گرفته و آن عبارت است از نبود مکان و رویداد در یک فضا، این بدین معنی است که ما در شهرستان سبزوار در فضایی که مکان مناسب را جهت نشان دادن یک رویداد و پروسه ی تاریخی داریم، رویداد تاریخی را نداریم و در جایی که رویداد رخ داده ما مکان مناسب را جهت نشان دادن و بروز آن نداریم.بنابراین مجموعه میراث فرهنگی و موزه شهر بر آن شد که برای رفع این مشکل از فضایی شروع کند که هم مکان مناسب و هم رویداد بزرگ تاریخی را در آن محل با در یک جا داشته باشیم،و اینگونه بود که روستای باشتین جهت تاسیس موزه تاریخ سربداران به عنوان مکانی که رخداد تاریخی در آن به وقوع پیوسته در نظر گرفته شد.
 
وی همچنین با اشاره به این مهم که خارج کردن اشیاء باستانی و ذخایر تاریخی از روستاها باعث شده که هم اکنون روستاهای تاریخی ما فقیر و حقیر باشند، تصریح کرد: بی توجهی به مکان هایی که در آن رویدادهای عظیم تاریخی رخ داده باعث شده که روستایی مانند باشتین که زمانی فخر عالم و امکان بوده و نقطه آغاز اولین قیام شیعی ایرانیان، امروزه اینچنین مهجور و ناشناخته باقی بماند که بدون تردید این ظلمی تاریخی در حق مردم این خطه و نهضت سربداران است، امیدواریم با تاسیس این موزه در آینده نزدیک محقق شود که بی شک راه اندازی این مکان باعث رونق گردشگری این دیار نیز خواهد شد و به این ترتیب می توانیم فرایندگردشگری سربداران را آغاز خواهیم کرد.
پایان/.
 
*     *      *
 
گفتنی است موضوع ثبت جهانی هفتصدمین سال قیام سربداران قبلا نیز مسئولان فرهنگی دیار سربدارن خبر از پیگیری و حتی رایزنی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، برای ثبت این قیام در فهرست یونسکو دادند(منبع)، اما متأسفانه این موضوع مهم با فاصله های زمانی بسیار زیاد توسط مسئولان پیگیری می شود و طبیعتا به ثمر رسیدن چنین پروژه های مهمی با چنین پیگیری های سرد و فاصله داری بعید است که منجر به کسب نتایج مطلوب شود!
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

اميدواريم مسئولان براي ثبت جهاني آن جدي پيگري کنند. و ثبت سربداران هم به سرنوشت روز بيهقي و ديگر طرحها گرفتار نشد. اما آن طور که نشان مي دهد به همايش سربداران اميدي نيست. مثلا يک ماه ديگر مي خواهند همايش بين المللي برگزار کنند اما هيچ کاري حسابي نکردند و خبري نيست.

عشق من سبزوار

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: جایزه ابن سینا همزمان با کنفرانس عمومی یونسکو در آبان ماه به یک محقق پاکستانی اعطا می شود. دکتر سعدالله نصیری روز چهارشنبه در نشست خبری کمیسیون ملی یونسکو با محوریت ثبت دو اثر جدید ایران در حافظه جهانی یونسکو گفت: این جایزه به دلیل فعالیت های این محقق در حوزه بیوتکنولوژی آبان ماه توسط وزیر علوم به وی اعطا می شود.جایزه ابن سینا یکی از جوایزی است که کمیسیون ملی یونسکو در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسانده است. نصیری ادامه داد: همچنین کمیسیون ملی یونسکو جایزه ای برای اعطا در سطح بین المللی معرفی کرده است که در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؛ مانند جایزه ابن اسینا که در زمینه اخلاق و فناوری است. وی افزود: دو جایزه نیز برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو درخواست کرده ایم که هنوز منتظر نتیجه آن هستیم.همچنین سه شهر نیشابور، شیراز و اصفهان در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسانده ایم. وی در زمینه ثبت آثار مستند نیز گفت: با ثبت اخیر کلیات سعدی و مصائب الممالک تعداد آثار مستند ثبت شده در حافظه جهانی یونسکو به 9 مورد رسیده است. دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو خاطرنشان کرد: ثبت ذخیره گاه یکی دیگر از کارهای کمیسیون ملی یونسکو است که تاکنون موفق شده ایم 11 ذخیره گاه را به ثبت برسانیم، این در حالی است که هر کشور به طور متوسط پنج ذخیره گاه ثبت کرده است.نصیری در مورد ثبت شخصیت های ایرانی در حافظه جهانی یونسکو نیز گفت: این کمیسیون موفق شده است که تاکنون 33 نفر از مشاهیر بزرگ کشور را به ثبت برساند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما