حاج یدالله بهتاش پیرغلام سبزواری اهل بیت: مداحان احکام مداحی را رعایت کنند / برخی با امام حسین مشهور می شوند و برخی محشور

عضو هیئت‌مدیره خانه مداحان کشور مطرح کرد

برخی با امام حسین(ع) مشهور می‌شوند برخی محشور / تمجید رهبری از وعظ در مداحی

پیرغلام برگزیده نخستین اجلاس پیرغلامان حسینی کشور گفت : برخی با امام حسین(ع) مشهور می‌شوند و برخی محشور و چه خوب است که مداح با ذکر سالار شهیدان در پیشگاه ایشان محشور شود

به گزارش راسخون به نقل از فارس، یدالله بهتاش در جمع مداحان در آران و بیدگل اظهار کرد: خلوص، نخستین قدم برای موفقیت و ماندگاری مداح اهل بیت(ع) است؛ خلوص، عیار مداحی را بالا می‌برد و به اعمال انسان ارج می‌دهد.

وی، صداقت را از دیگر عوامل ماندگاری مداح خواند و افزود: برخی مداحان برای گرم شدن فضای جلسه به ذکر مطالب دروغ و خلاف واقع می‌پردازند که باید در پیشگاه خداوند و ائمه(ع) پاسخگو باشند.

این پیرغلام اهل بیت(ع) نویسنده 35 کتاب دینی، با اشاره به اینکه همه، ذاکر امام حسین(ع) نیستند، بلکه برخی کاسب محسوب می‌شوند، افزود: کار مداحی یک کار معنوی است و نباید به گونه‌ای عمل شود که معنویت آن از بین برود و در واقع مداح، نوکر امام حسین(ع) و نه کاسب امام حسین(ع) به شمار می‌رود.

بهتاش، توجه و تلاش برای شهرت را از آسیب‌های مداحی دانست و گفت: برخی با امام حسین(ع) مشهور می‌شوند و برخی محشور و چه خوب است که مداح با ذکر امام حسین(ع) در پیشگاه ایشان محشور شود.

وی، مطالعه را از مهم‌ترین شاخصه‌های مداح خوب خواند و افزود: ذکر مطالب صحیح و متقن از منابع اصلی اعتماد مخاطب را جلب کرده و برنامه را پربار می‌کند.

عضو هیئت مدیره خانه مداحان کشور افزود: سازمان تبلیغات اسلامی به کمک سایر نهادهای فرهنگی با تغذیه فکری مداحان می‌تواند بسیاری از آسیب‌های این حوزه را رفع کند.

بهتاش یکی از مهم‌ترین نیازهای مداحان را دانستن احکام مداحی و عزاداری دانست و بیان کرد: برخی از ما فراموش کرده‌ایم که مداحی هم احکام دارد و مداح باید این احکام را بداند.

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در ادامه تصریح کرد: یاد گرفته‌ایم که گفته‌اند با شادی اهل بیت شاد باشید و با عزاداری آنها عزادار، ولی مواظب نیستیم که شادی اهل بیت احکام دارد و اشتباه است که به اسم شادی، هر کاری را انجام بدهیم و عزاداری اهل بیت(ع) هم احکامی دارد.

بهتاش افزود: دانستن احکام مداحی، جلسات عزاداری را از رسوخ بسیاری از آفت‌ها و انحرافات حفظ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین هدف قیام امام حسین(ع) در عاشوراست، خاطرنشان کرد: مجالس هیئت‌های مذهبی نباید خالی از موعظه باشد و برای بهتر برپا شدن این گونه مجالس باید به این موضوع توجه کافی داشت.

بهتاش با روایت خاطراتی از شش سال نوحه‌خوانی در محضر رهبر معظم انقلاب در ایام محرم عنوان کرد: در یکی از این برنامه‌ها که در خلال مدیحه‌سرایی به ذکر احادیثی از ائمه و مطالب وعظ پرداختم، مقام معظم رهبری ضمن تمجید از بیان این مطالب، از بنده خواستند، در جمع مردم به این شیوه مدیحه‌سرایی کنم و این نشان از تأکید معظم‌له به موعظه در مجالس عزاداری است.

عضو هیئت مدیره خانه مداحان کشور، حفظ وحدت مسلمین را از جمله الزامات مجالس عزاداری خواند و افزود: حفظ وحدت، جذب حداکثری و دفع حداقلی از جمله خواسته‌های مقام معظم رهبری است که باید در جلسات مذهبی نمود عینی پیدا کند.

*     *      *

 

گفتنی است نام حاج یدالله بهتاش در فهرست روحانیون و شخصیت های برجسته مذهبی سبزوار که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه در حال گردآوری است، درج شده است:

روحانیون و شخصیت های مذهبی سبزواربزرگ(کلیک کنید)

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

عیادت حاج یدالله بهتاش مداح برجسته سبزواری از جانبازان شیمیایی
نظرت را بنویس
comments

دمش گرم، چه جمله قشنگي گفته: "برخی با امام حسین مشهور می شوند و برخی محشور" جان مطلب همين است.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما