از دیوار باغ ملی سبزوار کوتاه تر نبود؟!...

دیوار میان بیمارستان حشمتیه و باغ ملی سبزوار تخریب شد؛
از دیوار باغ ملی کوتاه‌‌تر نبود...
 
جمعه بود که خبری مبنی‌بر تخریب دیوار باغ ملی سبزوار در فضای مجازی پیچید.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، این اتفاق که چند وقتی بود حرفش در سبزوار زده می‌شد، در خلوت یک جمعه عملیاتی شد و دیوار حائل میان بیمارستان حشمیته و باغ ملی با لودر برداشته شد.
 
با توجه به قدمت این بنا و ارزش فرهنگی آن این اقدام اعتراضاتی را به همراه داشت که متولیان امر تخریب دیوار باغ ملی را در جهت خدمت‌رسانی بهتر به بیماران و گسترش بیمارستان توجیه کردند. با این حال آنچه از همه مهم‌تر به نظر می‌آید حفاظت از میراث فرهنگی‌ای است که با نابودی آن بخشی از هویت و تاریخ این مرزوبوم از بین می‌رود.
 
اشتباه پشت سر اشتباه
 
در همین زمینه عضو شورای شهر سبزوار در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز تاسف از تخریب دیوار حائل بین بیمارستان حشمتیه و باغ ملی چنین رخدادهایی را نشان‌دهنده بی‌التفاطی مسئولان به حفظ حرمت میراث فرهنگی و ناشی از کم‌لطفی نسبت به نهادهای فرهنگی دانست.
 
مهدی مقصودی در زمینه تخریب دیوار حائل بین بیمارستان حشمتیه و باغ ملی که در مجاورت کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد‌، بیان کرد: چنین اقداماتی نشان می‌دهد که در جامعه ما کسانی که پول و ثروت مالی را در اختیار دارند، می‌توانند هر کاری را که دوست دارند انجام دهند و این به هیچ عنوان برازنده دولت تدبیر و امید نیست.
 
وی با اشاره به مصاحبه چندی یپش رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: ایشان در این مصاحبه ادعا کرده‌‌اند که زمین مذکور متعلق به آنان است و اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سندی مبنی‌بر مالکیت این زمین دارد‌، بیاورد؛ در حالی که کانون پرورش فکری کودکان نزدیک به نیم قرن در این مکان فعالیت دارد و ارزش آن نه صرفاً ارزش مادی بلکه ارزش معنوی است که بایستی ما برای مراکز تاریخی و فرهنگی خود داشته باشیم.
 
این عضو شورای شهر سبزوار تصریح کرد: علی‌رغم تمام نکات مثبتی که طرح تحول سلامت به دنبال داشت کسانی نیز از این مصوبه نهایت سوءاستفاده را کردند و با پول‌‌هایی که در اختیارشان است تلاش می‌کنند چنین اقداماتی را انجام دهند. البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرده است که ساخت این بیمارستان در این مکان اشتباه بوده است ولی نمی‌دانم چرا می‌خواهد این اشتباه را با اشتباهات بعدی گره بزند.
 
تخریب دیوار باغ ملی با هماهنگی فرمانداری و شهرداری سبزوار
 
در این زمینه، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار حامی  امور فرهنگی است، تصریح کرد: تخریب دیوار بیمارستان حشمیته که در مجاورت باغ ملی است روز جمعه با هماهنگی فرمانداری و شهرداری سبزوار صورت گرفته است.
 
مهدی بازقندی درباره جزئیات علل تخریب دیوار بیمارستان حشمیته که در مجاورت باغ بزرگ ملی قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به بهره‌برداری بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی حشمتیه در آینده نزدیک و در راستای آماده‌سازی محوطه بیمارستان، پس از انجام مطالعات میدانی در خصوص  انتقال و خروج نخاله‌های ساختمانی در فضای انتهای بیمارستان، دانشگاه با هماهنگی مدیریت شهری تصمیم بر تخریب دیوار بیمارستان که در مجاورت این پارک قرار دارد، گرفت.
 
وی افزود: از این‌رو برای انتقال نخاله‌های ساختمانی و بهسازی محوطه پشتی دیوار مجاور باغ ملی تخریب شد به لحاظ اینکه  لوله گاز کانون پرورشی و فکری بر روی این دیوار نصب بود به صورت موقت گاز این کانون قطع شد که به واسطه همکاران فنی پیگیر نصب و راه‌اندازی مجدد  لوله گاز هستیم و هیچ‌گونه صدمه‌ای به ساختمان کانون وارد نشده است. 
 
بازقندی بیان کرد: این عملیات عمرانی فقط در فضای ملکی این مرکز درمانی صورت گرفته است. دانشگاه با توجه به رسالت سلامت‌محور خود همیشه پشتیبان امور فرهنگی و آموزشی شهرستان است و در خصوص کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان نیز همکاری و حمایت خود را اعلام می‌نماید.
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: نظر به کمبود شدید تخت بیمارستانی در شهرستان و بالابودن بار مراجعات به مراکز درمانی تابعه، شروع به کار این بیمارستان بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند، با امید به آن که با راه‌اندازی آن خدمت بزرگی به همشهریان گرامی انجام گیرد.
 
*     *     *
 
بیمارستان مذکور در زمینی بنا شده است که توسط قاسم غنی از پزشکان و ادیبان و نویسندگان ایرانی احداث شده و زمینی وقفی محسوب می‌شود. با ایجاد بیمارستان حشمتیه در مجاور این مکان 70 تا 80 درخت قطع شد و طی چند روز گذشته چهار مورد دیگر از این درختان کهنسال بریده شده‌اند.
 
ما به ملتی تعلق داریم که بحث فرهنگ سرلوحه آن است. چنین اقداماتی را چگونه می‌خواهیم برای نسل آینده توجیه کنیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موجود در این منطقه یکی از ساختمان‌‌های قدیمی و به نوعی یکی از میراث فرهنگی ماست که بایستی تمام نهادهای فرهنگی در حفظ آن کوشا باشند و ویرانی آن هیچ توجیهی به دنبال نخواهد داشت.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما