بررسی جنبه های تئاتری تاریخ بیهقی با حضور هادی مرزبان در سبزوار / چهارمین همایش سالانه بزرگداشت ابوالفضل بیهقی تخصصی می شود

چهارمین همایش سالانه بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده ومورخ برجسته سبزواری درقرن پنجم هجری امسال در سبزوار به صورتی تخصصی تر برگزارمی شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، امسال قراراست در همایشی که به مناسبت اول آبان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در زادگاهش برگزار می شود، باحضور هادی مرزبان(منبع) کارگردان و بازیگر پیشکسوت و برجسته سینما و تئاتر ایران جنبه های تئاتری کتاب تاریخ بیهقی مورد بررسی قرار گیرد.

این خبر را بعد از ظهر امروز مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار  در  تماسی تلفنی با خبرنگار اسرارنامه درمیان گذاشته و گفته است: همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی امسال به دلیل تقارن اول آبان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با چند روز تأخیر در 11 آبان ماه برگزار می شود.

گفتنی است هادی مرزبان که قرار است امسال یکی ازمیهمانان ویژه همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی باشد، خود از همشهریان بیهقی و از فرزندان شایسته دیار سربداران است که اسرارنامه قبلا نام و معرفی وی را در فهرست هنرمندان سبزواربزرگ درج کرده است:

فهرست هنرمندان سبزواربزرگ(کلیک کنید)

 

لازم به ذکر است، از سال 91تا کنون هرسال همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به همت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری، شورای شهر و دانشگاه حکیم سبزواری همزمان با اول آبان در سبزوار برگزار می شود، اما امسال استثنائاً این همایش به دلیل مصادفت با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با چند روز تأخیر برپا خواهد شد.

هرچند بسیاری از دوستداران ادبیات فارسی و نیز پژوهشگران تاریخ و تحصیل کردگان رشته های ادبی و تاریخی بر ارزش بسیار بالای ابوالفضل بیهقی و خدمات او به تاریخ و ادبیات ایران اذعان داشته و حتی وی را پدر نثر فارسی می نامند، اما هنوز روز اول آبان در متن تقویم ملی ایران به ثبت نرسیده که البته ناشی ازکم کاری مسئولان شهرستان و کم لطفی برخی مدیران استانی و کشوری نسبت به سبزوار است.

سبزوار در حالی با برخورداری از چندین و چند رویداد با اهمیت و شخصیت های برجسته و منحصر به فرد علمی، فرهنگی، ادبی، مذهبی و ...درتاریخ ایران، از داشتن حتی یک روز ملی در تقویم رسمی کشور محروم شده است که برخی شهرهای مشابه سبزوار با برخورداری از شخصیت ها یا رویدادهایی هم شأن سبزوار،  دارای یک یا حتی دو روز ملی در تقویم کشور هستند که این نشان دهنده تبعیضی آشکاری و بی عدالتی غیرقابل توجیه نسبت به فرهنگ غنی کهن شهر سبزوار و مردم شرف و فرهنگ دوست و ادب پرور آن است.

اسرارنامه امیدوار است با ادامه پیگیری های مردم و مسئولان و برگزاری همایش های سالانه بزرگداشت بیهقی در دیار سربداران به تدریج زمینه های لازم برای ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی در تقویم کشور، فراهم آید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نظرت را بنویس
comments

خیلی ایده خوبیه ممنونم از همه عزیزانی که زحمت میکشن سبزوار در حوزه تئاتر ظرفیتهای زیادی داره که تاریخ بیهقی یک موردشه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما