وبسایت موسسه باستان شناسی آمریکا خبر داد: بازدید از تپه باستانی سبزوار / روزی برای حفاری تاریخ

 
روزی برای حفاری تاریخ
 
علاقه‌مندان به باستان‌شناسی طی ماه اکتبر در سراسر جهان روزی را برای بزرگداشت دستاوردهای این علم جشن می‌گیرند، امسال ایران هم این مناسبت را در تپه دامغانی سبزوار برگزار می‌کند.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وب‌سایت موسسه باستان‌شناسی آمریکا سومین شنبه ماه اکتبر را به عنوان روز جهانی باستان‌شناسی اعلام کرده، اما این مناسبت در کشورهای مختلف جهان در روزی متفاوت جشن گرفته می‌شود.
 
اکتبر ماهی است که تاریخ‌دوستان و علاقه‌مندان به باستان‌شناسی در هر کشور و ایالتی یک روز آن را جشن می‌گیرند. در این روز برنامه‌های مختلفی در سراسر جهان برای اقشار مختلف سنی ترتیب داده می‌شود تا توجه همگان به سمت این علم جذب شود. روز باستان‌شناسی 2015 در ایران 29 اکتبر (هفتم آبان‌ماه) برگزار می‌شود.
 
نمایشگاه‌های باستان‌شناسی‌، تورهای مردمی‌، نشست‌ها و سخنرانی‌ها و... از جمله برنامه‌هایی هستند که روح ماجراجویی افراد را به اکتشاف در دنیای گذشتگان دعوت می‌کند. اولین روز باستان‌شناسی آمریکا در سال 2011 برپا شد و طی آن بیش از 115 برنامه برگزار شد. در این جشن‌ها مراکز‌، نهادها و موسسات مختلف همکاری می‌کنند تا هرچه بیشتر مردم را با علم باستان‌شناسی آشنا کنند.
 
اولین روز باستان‌شناسی آمریکایی‌ها با 275 برنامه بیش از 60 هزار نفر را به خود جذب کرد. این طرح‌ها در 49 ایالت آمریکا‌، هشت استان کانادا و کشورهای استرالیا‌، مصر‌، فرانسه‌، آلمان‌، ایرلند‌ و امارات متحده عربی مشترک بود.
 
به گزارش وب‌سایت موسسه باستان‌شناسی آمریکا، این آمار در سالِ پس از آن به 375 برنامه و 75 هزار نفر افزایش پیدا کرد. در سال 2013 تعداد کشورهایی که روز بین‌المللی باستان‌شناسی را جشن ‌گرفتند بیشتر شد و حالا تعداد زیادی از شهرها و کشورهای اقصی‌نقاط جهان به این مناسبت اهمیت می‌دهند.
 
ایران روز باستان‌شناسی 2015 را 29 و 30 اکتبر (7 و8 آبان‌ماه) در تپه دامغانی سبزوار برگزار می‌کند. در وب‌سایت موسسه باستان‌شناسی آمریکا درباره طرح ایران در این روز آمده است:
 
«تپه دامغانی مکانی ماقبل‌تاریخی در سبزوار ایران است که از سال 2008 تیمی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی- فرانسوی به حفاری در آن پراخته‌اند. «عمران گاراژیان» و گروهش از سال 2013 حفاری‌های این منطقه را به دست گرفته‌اند. این مکان که متعلق به عصر برنز است‌، تحت نظارت موزه شهر سبزوار اداره می‌شود.
 
تپه دامغانی در شهر سبزوار واقع شده و همیشه موجب برانگیخته شدن حس کنجکاوی مردم شهر‌، روستاییان و مسافرانی شده که شاهد فعالیت‌های روزمره باستان‌شناسان هستند. مردم سوالات زیادی درباره فرآیند تحقیقات و ارتباط آن با زندگی روزمره‌شان دارند. باستان‌شناسان تپه دامغانی برای ارائه کلیه یافته‌هایشان هر سال روزی را برای بازدید عموم تعیین می‌کنند.
 
در چنین روزهایی کارشناسان، فرآیند پژوهش و حفاری‌ها را برای مردم شرح می‌دهند،‌ یافته‌های جدید را به نمایش می‌گذارند و ورکشاپ‌هایی را برای کودکان برگزار می‌کنند. امسال ایران دو روز را برای بازدید تعیین کرده، که یک روز آن ویژه متخصصان‌، باستان‌شناسان و دانشجویان است و دیگری برای مردم عادی و کودکان .
پایان/.
*    *     *
 
لازم به ذکر است هرچند نام محوطه باستانی کشف شده در حاشیه جنوب شرقی شهر سبزوار در اسناد رسمی سازمان میراث فرهنگی به عنوان تپه دامغانی ثبت شده است، اما رسانه های محلی سبزوار و برخی دیگر از مسئولان و فعالان فرهنگی و علاقه مندان تاریخ این شهر نام تپه سبزواری ها را صحیح تر می دانند و بیشتر در خبرهایشان از این نام استفاده می کنند.
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما