تهدیدی که باید به فرصتی برای سبزوار تبدیل شود؟

آیا می‌شود از تهدیدهای یک تخریب، فرصت ساخت؟
 
سبزواریان - علی نورآبادی:
 
از: کمپین حمایت از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به:
 
مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار
 
با عرض سلام و خسته نباشید
 
چه کسی فکرش را می‌کرد تخریب یک دیوار این‌چنین بازتابی در سطح ملی داشته باشد؟ بازتابی که همه مسئولان و فعالان فرهنگی شهرستان، مسئولان استانی و نویسندگان، انجمن‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی ملی به آن واکنش نشان دادند و حمایت کردند.
 
اختلاف‌نظر مدیران دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مسئولان شهری بر سر چیست، بماند و مجال دیگری برای پرداختن به آن می‌طلبد که در این مختصر نمی‌گنجد. این اختلافات باید با درایت مدیریت شهری و در جلسات بین خودشان و با مشورت و همفکری و همکاری و تعامل حل شود؛ و اما بعد:
 
۱- این ماجرا هر چه بود فرصت بی‌نظیری را برای شهرستان خلق کرده است. فرصتی که شخصیت‌ها، مسئولان و انجمن‌های کشوری را پای‌کار آورده است. مسئولان کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار باید از این فرصت بی‌نظیر نهایت استفاده را ببرند.
 
پیشنهاد می‌کنیم که آقای حاجیان زاده، مدیرعامل کانون را به سبزوار دعوت کنند تا از کانون‌های شهرستان بازدید کنند و کمبودها را ببینند.
 
مهم‌ترین درخواست هم باید این باشد که تعداد شعبه‌ها و کتابخانه‌های کانون در سبزوار افزایش یابد.
سبزوار الآن ۳ شعبه دارد. آیا حد و اندازه سبزوار همین سه شعبه است؟
 
سبزوار خیلی بزرگ‌تر شده است و باید حتماً تعداد شعبه‌هایش افزایش یابد. تعداد شعبه‌های سبزوار باید دست‌کم ۶ یا ۷ شعبه باشد.
 
آیا محله صالح‌آباد شعبه نمی‌خواهد؟
 
آیا نباید یک شعبه کانون در منطقه چهل متری اول و دوم باشد؟
 
آیا محله کلاته‌سیفر یک شعبه نمی‌خواهد؟
 
آیا شهرک توحید شعبه کانون نمی‌خواهد؟
 
حتماً انتظار داریم که بچه‌ها برای استفاده از کانون از صالح‌آباد یا شهرک توحید به مرکز شهر بیاید؟
 
آیا شهرستان‌های (خوشاب، جوین، جغتای، داورزن و ششتمد) که جدا شده‌اند هرکدام دست‌کم یک شعبه کانون نمی‌خواهند؟
 
این‌ها را چه کسی باید پیگیری کند؟
 
سبزوار سی سال پیش ۳ شعبه داشته است و الآن هم همان سه شعبه را دارد. مسئولان کانون باید در سال‌های گذشته برای افزایش تعداد شعبه‌های کانون در شهرستان پیگیری می‌کردند که نکردند؛ اما حالا که این فرصت بی‌نظیر پیش آمده باید قدر این فرصت را بدانند و استفاده کنند.
 
کاری که در قم شد و شعبه‌های قم یک‌باره از ۳ به ۶ شعبه افزایش یافت. چرا این اتفاق در سبزوار نیفتد؛ بنابراین تخریب دیوار کانون باید سبب خیر شود. وظیفه مسئولان کانون تازه از این به بعد شروع می‌شود. مسئولان کانون نباید فرصت سوزی کنند.
 
۲- کمپینی که با همت آقای دانایی راه‌اندازی شد، به‌خوبی وظیفه‌اش را که اطلاع‌رسانی سریع و فضاسازی برای جلب حمایت بود، انجام داد؛ حال باید مسئولان کانون وظیفه‌شان را به‌خوبی انجام دهند.
 
نباید دلمان را به کمپین خوش کنیم چون کمپین به‌هرحال «مجازی» است و ظرفیت فضای مجازی محدود است. نباید از آن انتظار بیجا داشته باشیم. کمپین باید از فضای مجازی به عالم واقع راه پیدا کند.
 
۳- حال منتظریم ببینیم مسئولان کانون چه می‌کنند؟
 
اگر مسئولان کانون در سه دهه گذشته کوتاهی و کم‌کاری کردند حالا که فضا مناسب است و فرصت پیش‌آمده اگر کوتاهی و غفلت کنند ظلم بزرگی در حق سبزوار و بچه‌های شهرستان کردند.
 
اگر مسئولان کانون کاری نکنند که شعبه‌های سبزوار بعدازاین ماجرا زیاد شود؛ ما اعضای کمپین که از کانون حمایت کردیم،‌ جزو اولین کسانی خواهیم بود که به سستی و کم‌کاری و غفلت آنان اعتراض خواهیم کرد. چون بهترین فرصت را ضایع کرده‌اند.
 
مسئولان کانون سبزوار باید با هوشمندی و پیگیری از همه حامیان این کمپین مانند انجمن نویسندگان (آقای برآبادی)، مسئولان کانون مرکز (مانند کسانی که در کمپین حمایت کردند) مدیرکل دفتر توسعه کتاب‌خوانی وزارت ارشاد (آقای سیدآبادی)، مسئولان کانون استان و دیگران برای تحقق این مهم استفاده کنند.
 
۴- همه مسئولان فرهنگی و غیرفرهنگی شهرستان هم باید کمک و همکاری کنند تا این مهم محقق شود. مسئولان هم تنها درصورتی‌که بتوانند تعداد شعبه‌های کانون را در سبزوار افزایش دهند به وظیفه‌شان عمل کردند و تا حدی کوتاهی‌هایشان را در این زمینه جبران کرده‌اند.
 
۵- متأسفانه با تخریب دیوار کانون بار دیگر سبزوار با یک خبر منفی در سطح ملی (از پایگاه‌های خبری گرفته تا خبرگزاری‌ها و مطبوعات) مطرح شد.
 
این باید درس عبرتی برای مدیریت شهری سبزوار باشد. مدیریت شهری سبزوار باید از این ماجرا درس‌های زیادی بگیرد. مطمئناً نه دانشگاه علوم پزشکی و نه مسئولان شهرداری و فرمانداری و نه اعضای شورای شهر فکر نمی‌کردند که تخریب یک دیوار این‌همه در سطح کشوری بازتاب داشته باشد؛ بنابراین باید از این ماجرا درس بگیرند.
 
بار دیگر ناهماهنگی و ناکارآمدی مدیریت شهری سبزوار آشکار شد؛ آن‌هم در مسئله کوچکی مانند تخریب یک دیوار.
 
مسئولان باید فکر جدی برای این مسئله بکنند. مدیریت شهری که تخریب یک دیوار کوچک را نمی‌تواند به‌درستی مدیریت کند چگونه می‌خواهد مسائل بزرگ‌تر را مدیریت کند؟
 
ماجرای تخریب دیوار، بار دیگر ناهماهنگی مسئولان شهری سبزوار آشکار کرد. هر کس حرف خودش را می‌زد و کار خودش را می‌کرد.
 
دانشگاه می‌گفت شهرداری و شورای شهر اجازه تخریب داده‌اند اما اعضای شورا حرف دیگری می‌زدند. فرمانداری هم که سکوت کرده و انگار اصلاً وجود خارجی ندارد.
 
این است که می‌گوییم مدیریت شهری سبزوار باید متحول شود. مسئله تخریب یک دیوار که می‌شد با چند دقیقه مشورت و هماهنگی و اطلاع‌رسانی درست بدون مشکل برطرف شود به یک مسئله ملی تبدیل شد و سبزوار را با یک خبر منفی در سطح کشور مطرح کرد. آیا نباید از این ماجرا درس گرفت؟
 
مسئولان باید بدانند خیلی چیزها تغییر کرده است و خیلی باید حواسشان جمع باشد. در دنیای امروز که عصر ارتباطات و اطلاعات است دیگر نمی‌توان حتی در پستو کاری کرد که هیچ‌کس هم خبردار نشود.
 
مسئولان شهری سبزوار از این ماجرا باید درس گرفته باشند که دوره خودسری‌ها، تک‌روی‌ها،‌ فردی عمل کردن‌ها و زوری عمل کردن‌ها گذشته است.
 
مسئولان شهری باید درس گرفته باشند حتی در کوچک‌ترین کارها هم باید با مشورت، همکاری، تعامل و همفکری انجام شود.
 
مسئولان شهری باید درس گرفته باشند که به‌روز، پرتحرک و چابک باشند. دیگر دوره آن نیست که برای تصمیم‌گیری درباره یک مسئله -مثلاً تخریب کردن یا نکردن یک دیوار- هفته و ماه‌ها معطل کنند.
 
مسئولان شهری باید درس گرفته باشند که مشکلات مردم و مسائل شهری با جنجال و کشمکش و به روی همدیگر چنگال کشیدن حل نمی‌شود؛‌ نه‌تنها حل نمی‌شود که مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.
 
مسئولان شهری باید درس گرفته باشند که تنها راه‌حل مشکلات و پیشرفت شهر همفکری،‌ همکاری و تعامل است؛ و بالاخره این‌که مدیریت شهری سبزوار از این ماجرا حتماً درس گرفته است که باید خودش را برای کارهای بزرگ و مدیریت‌های کلان آماده کند.
 
طرح‌های بزرگ و نیمه‌کاره و بلاتکلیف مانده شهرستان ازجمله این کارهای بزرگ است.
 
سبزوار کم‌کم باید خودش را برای مطرح‌شدن در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، تولیدی و علمی در سطح ملی و کشوری آماده کند. با این مدیریت کم‌جان، نحیف، کند و کم‌کار قطعاً به‌جایی نخواهیم رسید.
 
سبزوار مسائل خیلی جدی و اساسی دارد که تنها با توان بالا، کفایت و لیاقت مدیریت شهری حل خواهند شد.
 
 
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 

 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما