قاسم سهیلی: سبزوار خاستگاه هنر ملی مذهبی شبیه خوانی است / لزوم تأسیس موزه تعزیه در سبزوار

سنت تعزيه خواني در شهرستانهاي غرب خراسان رضوي

همزمان با دهه اول محرم بیش از 2000 مجلس تعزیه خوانی در شهرستانهای غرب خراسان رضوی در حال برگزاریست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مدیر عامل کانون تعزیه سبزوار گفت: در دهه اول ماه محرم بیش از دو هزار مجلس شبیه خوانی توسط تعزیه خوانان بومی در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی اجرا می شود.

قاسم سهیلی منش افزود: مجالس شبیه خوانی شهادت مسلم بن عقیل، دو طفلان مسلم، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، شهادت امام حسین (ع) و مجلس تعزیه چهار سردار از جمله تعزیه های معروف در این شهرستانهاست.

او گفت: این مراسم در روستاهای ایزی، ابارش، خسروجرد، شامکان، نزل آبادو آزادمنجیر سبزوار برگزار می شود.

مدیر عامل کانون تعزیه سبزوار با اشاره به قدمت بیش از 1000 ساله این شهرستان در اجرای نمایشهای میدانی گفت: به استناد مناسک شناسان و آیین شناسان بزرگ ایران دستمایه اولیه اشعار هنر شبیه خوانی از کتاب روضه الشهدای ملا واعظ کاشفی سبزواری استخراج شده است.

سهیلی منش ادامه داد: بر پایه همین مستندات و با عنایت به توان نیروی انسانی متخصص و میراث معنوی دارای قدمت می توان سبزوار را مهد و خاستگاه هنر ملی مذهبی شبیه خوانی دانست.

سهیلی منش با اشاره به ثبت 150 گروه شبیه خوانی در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن گفت : 2000 ذاکر تعزیه خوان در این شهرستان ها وجود دارد.

این کارشناس تعزیه خواستار راه اندازی موزه تعزیه در شهرستان سبزوار شد و افزود: از بین رفتن ادوات و نسخ شبیه خوانی به مرور زمان و نیز به رشته تحریر درنیامدن محفوظات اساتید پیشکسوت این رشته که به دلیل کهولت سن در معرض فراموشی است از جمله مشکلات حوزه تعزیه خوانی است.

 منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظرت را بنویس
comments

نالاری

چند سالی سبزوار نبودم خانواده سهیلی منش عجب پیشرفتی کردند.

سلام این خبر پیش از این در ایرنا مشاهده شده است
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما