دبیر علمی کنگره بین المللی سربداران محورهای همایش را تشریح کرد

وبسایت کنگره بین المللی سربداران نوشت:
 
نهضت سربداران به عنوان یکی از اولین نهضت های ایرانی – اسلامی که منجر به تشکیل نخستین حکومت شیعی در ایران شد همواره از اهمیت خاصی در تاریخ ای مرزو بوم برخوردار است، خیزشی که مبتنی بر فرهنگ تشیع بود و توانست به فرجام توام با عزت ومعنویت برسد، در واقع به تبعیت از این حرکت بود که حرکت های عدالت خواهانه بسیاری در کشور شکل گرفت و در نهایت منجر به بیرون راندن قوم مغول از ایران و تثبیت مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور گردید. نظر به اهمیت این برگ از تاریخ سبزوار،دانشگاه حکیم سبزواری در هفتصدمین سالگرد قیام شیعی سربداران خود را برای برگزاری کنگره ای بین المللی درباره این نهضت آماده می کند. همایشی که بناست با دیدی علمی و پژوهشی نگاهی داشته باشد به این بخش از تاریخ کهن بوم سبزوار.
 
برای آگاهی با چند و چون روند اجرایی و مسائل مرتبط با کمیته های علمی و داوری ها مقالات گپ و گفتی با دکتر علی اصغر مولوی استاد فیزیک دانشگاه حکیم سبزواری، معاونت پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواریو دبیر علمی این همایش بین المللی انجام دادیم. استاد فیزیکی که علاقه وافری به تاریخ ایران و جهان دارد و به این توصیه دکتر اسلامی ندوشن که ” هرکس تاریخ خود را نداند عملا نتوانسته از تجربیات گذشتگان درس بگیرد” معتقد است.
 
دکتر مولوی پیرامون سوال ابتدایی ما مبنی بر اهمیت برگزاری همایشی درباره سربداران با اشارهبه این نکته کهنهضت سربداران و تاسیس حکومت شیعی توسط آنها یکی از دوره های تاثیرگذار بر روال زندگی مردم این سرزمین را در تاریخ ایران پس از اسلام، رقم زد، اظهار داشت: در این دوره مناسبات سیاسی، اجتماعی و مذهبی همراه با تغییرات و تحولات در ساختار سیاسی کشور که در حوزه های زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم نیز قابل مشاهده است از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. تشکیل حکومت شیعی سربداران و دوره حکمرانی امیران سربداری، شرایط ویژه آن دوره و وسعت قلمرو آنان، امکاناتی متفاوت برای مدیریت و تاثیرگذاری عمیق در مسایل و روندهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی فراهم می آورد زیرا بسیاری از تاسیسات مذهبی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این دوره تا سال های بعد پایدار ماند و چون سرمشقی برای اداره و تدبیر جامعه عمل می کرد.
 
از این غور و تفحص در ماهیت و ویژ گی های جامعه ایران در دوره سربداران برای تاریخ ایران در دوره بعد از ورود اسلام، تجربه ای بسیار غنی در اختیار علاقه مندان به فرهنگ و تمدن این مرز و بوم قرار می دهد. برگزاری این همایش نیز دعوت به هم اندیشی در مسایل مهم این دوره و بازاندیشی در برخی مباحث مطرح شده درباره تاریخ این دوره است.
 
این استاد دانشگاه افزود: با عنایت به این موضوع که نهضت سربداران در تاریخ ایران واجد عرصه های جدی کاویده نشده و طرح نشده است، لازم است برای دعوت به پژوهش و عطف توجه محققان به مسایل بنیادین جامعه ایران در این دوره تاکید شود. از این رو دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان قطب علمی شرق کشور تصمیم گرفت بنا به رسالتی که به عنوان یک نهاد علمی بر عهده دارد به صورت تخصصی و با رویکردی علمی و پژوهشی زاوایای نهضت سربداران، را در قالب همایشی علمی واکاوی کند تا بتوانیم گام های موثری در پژوهشی کردن این برهه تاریخی و نیز ترسیم اندیشه های این بزرگ مردان درتاریخ کشور برداریم که این امر جز از طریق هم اندیشی صاحب نظران در قالب همایش بین المللی نهضت سربداران امکان پذیر نیست.
 
دبیر علمی همایش سربداران مخاطبان این همایش را طیف وسیعی از مردم اعم از مردم عادی که علاقمند به بخش حماسی و اسطوره ای این نهضت و جامعه علمی و دانشگاهی دانست و گفت:البته بنا به ضرورت بخش علمی کنگره بدیهی است مخاطب اصلی این همایش، اساتید، مسؤولان و مدیران دانشگاهی هستند. هر چند فرصت خوبی برای محققان و پژوهشگران نیز فراهم می آورد تا به دور از هیاهوها و با دید انتقادی و اصلاحی به صورت دقیق و اندیشمندانه همه جوانب این نهضت بپردازند.
 
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری افزود: بر اساس سیاست تعیین شده برای این همایش محورهایی با تمرکز بر حوزه های دینی ، تاریخی ، سیاسی ، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی و هنری طراحی و پس از تصویب کمیته علمی همایش به عنوان محورهای اصلی ارسال مقالات بر روی سایت همایش اطلاع رسانی شدکه محورهای تعیین شده به شرح زیر بود:
 
گروه مطالعات دینی همایش: مطالعات فقهی و حقوقی، مطالعات کلامی و فلسفی، مطالعات تطبیقی زمینه‌های دینی قیام‌های ظلم‌ستیزانه با نهضت سربداران
 
گروه مطالعات تاریخی، سیاسی: منابع وآثار تاریخی درباره نهضت سربداران، پژوهش های تاریخی بیهق و سبزوار، آسیب شناسی نهضت سربداران، مطالعات تاریخی ، تطبیقی و آینده پژوهی در نهضت سربداران 
 
گروه مطالعات جغرافیایی، جامعه شناسی : گستره ی جغرافیایی نهضت سربداران،رویکرد ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک نهضت سربداران، مدنیت نهضت سربداران،جامعه شناسی
 
 گروه مطالعات فرهنگی، ادبی، هنری و آیینی: موضوعات فرهنگی – ادبی، موضوعات هنری ـ آیینی البته باید بگوییم محورهای اعلام شده تنها چارچوبی برای تعیین حدود موضوعاتی بود که باید در این همایش مطرح می شد و محققان علاقه مند بنا به تخصص و حوزه های مطالعاتی خود موضوعاتی را که در این چهارچوب قرار می گیرد را برای ارزیابی ارسال نموده اند.
 
این استاد دانشگاه همچنین به جنبه بین المللی همایش اشاره کرد و عنوان داشت: با توجه به بین المللی بودن همایش سربداران فراخوان این همایش به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی بر روی سایت قرار گرفت. همچنین از طرف ریاست محترم دانشگاه دکتر حدادنیا، رایزنی ها و مکاتباتی با دانشگاه های بین المللی از جمله دانشگاه پاریس، الازهر مصر، دانشگاه تونس و دانشگاه حلب سوریه انجام گرفته است و به صورت هدفمند و خاص از محققان و پژوهشگران برون مرزی از قاره های آمریکا، اروپا، آفریقا و خاورمیانه که درباره این مبحث و در این حوزه کار کرده اند دعوت به عمل آمده که به عنوان سخنران های کلیدی در همایش حضور یابند که خوشبختانه نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است.
 
دکتر مولوی حضور مهمانان و اساتید بین المللی را در این همایش موجب غنای علمی و نشاط و پویایی این گردهمایی دانست و افزود:بدون تردید مهمانان خارجی با انتقال تجربیات و دانش خود می توانند بر غنای علمی همایش بیافزایند و جدا از این مطلب حضور این اساتید بین المللی منجر به تبادلات علمی بین محققان داخلی و خارجی خواهد شد که این مهم نیز به نشاط و پویایی محیط علمی دانشگاه خواهد افزود علاوه بر این نشست های علمی که با شرکت این اساتید در دانشگاه برگزار خواهد شد و ارتباطاتی که از این طریق ایجاد می گردد باعث ایجاد یک دیپلماسی علمی بین دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه های خارج کشور می گردد که بنده معتقدم صلح آمیز ترین نوع دیپلماسی در جهان همین دیپلماسی علمی است و اینگونه این فرصت در اختیار ما قرار خواهد گرفت تا بتوانیم مرز و بوم و تاریخ و پیشینه خود را به جهانیان نشان دهیم .
 
برای بزرگ شدن پوستر روی آن کلیک کنید:
 
دبیر علمی همایش به روند اجرایی مطلوب بخش علمی همایش اشاره کرد و افزود: با عنایت الهی تاکنون کارها به خوبی پیش رفته و مقالات فراوانی به دبیرخانه همایش رسیده است. ما نیز کوشیده ایم در سریع ترین زمان ممکن آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم و اعضای کمیته علمی همایش نیز به رغم مشغله های فراوان، کارهای همایش را در اولویت قرار داده اند واین کمیته تا کنون بیش از دوازده جلسه تشکیل داده و خوشبختانه در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نورزیده اند که در همینجا از تلاش و پیگیری و مداومت این عزیزان سپاسگزارم. البته که هماهنگی بین ادارات و ارگان ها مختلف کار بسیار سخت و زمان بری است اما تمام سعی خود را در بی نقص انجام دادن امور داشته ایم ، باید بدانید این کنگره اولین تجربه بین المللی دانشگاه حکیم است و قطعا کار ما بدون اشکال نیست اما برآنیم که برگزاری مطلوب این همایش تجربه ی ارزنده ای برای این نهاد علمی جهت برگزاری همایش های بین الملی در آینده باشد.
 
معاونت پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری در پایان با اشاره به این مهم که یکی از دستاوردهای مهم برگزاری کنگره سربداران نشان دادن پتانسیل کل مجموعه شهرستان است، افزود: با همگرایی و همتی که بین دستگاه های کل شهرستان جهت برگزرای این کنگره به وجود آمده می توانیم داشته های فرهنگی و تاریخی و علمی سبزوار را به همگان نشان دهیم ضمن اینکه معتقدیم حضور مقامات و مسئولین رده بالای کشوری در کنگره باعث خواهد شد این عزیزان از نزدیک با پتانسیل های این پهنه گسترده و کهن آشنا شده و این خود فرصت خوبی را جهت توسعه شهرستان فراهم خواهد کرد.
 
 
برای مطالعه مطالب بیشتر از دکتر علی اصغر مولوی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
نظرت را بنویس
comments

درود بر دکتر مولوي از اين که به نظر و انتقاد مخاطبان تان احترام گذاشته و پاسخگو بوديد متشکريم. اين خود يکي از شاخصه هاي اخلاق علمي است. اي کاش همه استادان و بويژه مسئولان چنين اخلاقي داشتند و براي نظر مخاطبان و مردم احترام قائل مي شدند و پاسخگو بودند. شما نشان داديد که مطلبي که نوشتيد فقط حرف نيست و خودتان هم آن اخلاق علمي را داريد. اما از اين ها که بگذريم، چنان که مسئولان همايش بارها اعلام کرده اند همايش سربداران سه هدف عمده دارد : 1- تصحيح، بازخواني و نقد متون و آثار سربداران همانطور که مي دانيد آثار موجود درباره سربداران بسيار پراکنده،‌متفاوت،‌ مغشوش و حتي متناقض است. ابتدايي ترين انتظاري که از همايش داريم اين است که اين متون و منابع را تصحيح، بازخواني و نقد کند. 2- توليد آثار علمي جديد بجر متون اوليه که چند قرن قبل نوشته شده است و برخي مقالات پراکنده که بسياري از آنها علمي هم نيست؛‌ اثار قابل اعتنايي در يکي دو قرن اخير درباره اين نهضت مهم تاريخ ايران نداريم بنابراين همايش بايد دست کم چندين کتاب پربار علمي در اين باره توليد کند. 3- معرفي و شناسايي و ثبت جهاني نهضت سربداران همايش بهانه و مقدمه است تا اين نهضت در سطح ملي و بين المللي معرفي و شناسانده شود. کار بعد هم آن است ه بعنوان ميراث جهاني ثبت شود. همه اينها مقامه براي پيشرفت منطقه سبزوار است. اگر اين اتفاق نيفتد پس اين همه هزينه براي چيست؟ فراموش نکنيم که همايش با آوردن چند استاد خارجي بين المللي نمي شود. اگر به اين اهداف مهم اعلام شده نرسيم تنها هزينه گزافي کرديم و اين هزينه دستاوردي براي ما نداشته است. همايش بايد نوعي سرمايه گذاري براي رشد و پيشرفت منطقه سبزوار باشد نه اينکه فقط هزينه روي دست ما بگذارد بدون نتيجه و دستاورد. و اين روشن است که کسي که سرمايه گذاري مي کند انتظار دارد چندين برابر سرمايه گذاري اش سود کند و گر نه براي چه هزينه مي کند. باز هم متشکرم.

دکتر مولوي چندي پيش مطلب بسيار جالبي در باره روش و اخلاق علمي در دانشگاه هاي خارج نوشته بودند که واقعا استفاده کرديم. اما يک سوال داريم آيا در دانشگاه هاي خارج هم ممکن است کسي رئيس همايشي غير مرتبط با رشته علمي اش بشود؟ آيا دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي خارجي هم از اين کارها مي کنند؟

علی اصغر مولوی

با سلام به دوستان عزیز اتفاقا سوال بجایی مطرح نمودید، من مولوی هستم من ریس همایش سربندارن نیستم بنده به عنوان جایگاه حقوقی یعنی معاون پژوهش و فناوری دبیر همایش هستم؛ و هماهنگ کننده آن. در متخصصین امر نظیر دکتر صیانتی، دکتر حمیدیان، دکتر محمدیان، دکتر علوی، دکتر قدرتی، دکتر اسدی و ... کمیته علمی هستند. بخش اجرایی همایش علمی مربوط به حقیر است و کارهای علمی به عهده دوستان متخصص مرتبط است که جا دارد همین جا از تک تک آنها تشکر و قدردانی نماییم. به همین خاطر تا کنون هم اظهار نظری ننمودم. و این مصاحبه هم به دلیل اصرار دبیرخانه کنگره بوده است. شاد و سربلند باشید

سلام دکتر مولوي عزيزند و روي چشم ما جا دارند؛ اما عجيب نيست که يک استاد فيزيک رئيس يک همايش بين المللي تاريخي بشود؟!!! رشته فني چه ارتباطي با يک رشته و همايش علوم انساني دارد؟ در بين اين همه استاد و عضو هيئت علمي يک استادي که رشته اش مرتبط با موضوع همايش پيدا شود نبود؟ -مطالبي که آقاي مولوي گفتند که همه تکراري است و قبلا هم بارها گفته شده است. ما منتظريم ببينيم که اين همايش که ظاهرا مسئولان تصميم گرفته اند هر طور شده برگزار کنند،‌ چه دارد؟ چه دستاورد علمي دارد؟ چه توليد علمي از ان بيرون خواهد آمد؟ جمع کردن مقالات همايش در يک کتاب که کار شاقي نيست و الان هر همايش دم دستي هم اين کار را مي کنند؟ همايشي با اين دبدبه و کبکبه چه چيز پژوهشي درباره سربداران اضافه مي کند؟ سخت منتظريم؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما