در مصاحبه با مهدی مقصودی مطرح شد/ قسمت 2

زمین کتابخانه مرکزی سبزوار مشخص شده است / سبزوار ظرفیت پایتختی کتاب ایران را دارد

قسمت دوم گفتگو با مهدی مقصودی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار درباره ظرفیت های سبزوار برای انتخاب شدن به عنوان پایتخت کتاب ایران و موانع موجود بر سر راه این هدف در ادامه منتشر می شود.
برای مطالعه قسمت اول مصاحبه هم اکنون روی اینجا کلیک کنید
 
  • در صحبت هایتان که انتخاب پایتخت کتاب را به دو عامل نسبت می دادید که یکی شامل کارهایی بود که در گذشته انجام شده و دیگری آنچه در آینده آنجام خواهد شد، انگار دارید ما را نا امید می کنید؛ چون واقعا در گذشته کار خاصی دراین زمینه نشده است!
- نه اینطور نیست که هیچ کاری صورت نگرفته باشد، ببینید من در حوزه مسئولیت خودم می گویم در شورای شهر سبزوار هم اکنون هر کتاب بومی راکه چاپ می شود از آن 100 جلد می خریم. شما این را بررسی کنید، ببینید کدام شورای شهر کشور این کار را می کند؟

 

  • کتاب وزیری امیرحسنک چه طور؟
- بله در کمیسیون تصویب شده منتظر مصوبه شورا هستیم آن هم مطمئن باشید مصوب خواهد شد.
 
 
  • آیا بازهم ممکن است تندرو ها دخالت کنند و چون نویسنده اش استاد محمود دولت آبادی است طبق معمول حساسیت به خرج دهند؟
- نه . به هرحال ببینید کتابی است چاپ شده و قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز دارد. ما کار غیرقانونی که نمی کنیم هر کسی می تواند کتاب خود را معرفی کند یا رای می اورد یا نمی آورد.
 
 
  • پس اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست؟
- بله. حالا مدیران و مسئولان شهرستان ما با این سبقه طولانی و پربار سبزوار در امر کتاب اگر بعضی پروژه های عمرانی را نمی گویم قطع کنند ولی حداقل جا دارد پروژه های فرهنگی را نیز در کنار آن ها ببینند و سرمایه گذاری کنند اگر این اتفاق بیافتد می توانیم جزء مدعیان پایتختی کتاب باشیم.
البته رسانه ها هم می توانند نقش موثری داشته باشند در این کار و خواسته های مردم را به گوش مسئولان برسانند. 
 
 
  • خودتان در کمیسیون فرهنگی شورای شهر به غیر از خرید 100 جلد از هر کتابی که در سبزوار چاپ می شود، چه کارهای دیگری در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می کنید؟
- ما یک فراخوانی قرار است بدهیم که درپارک های سطح شهر سبزوار البته با اولویت پارک هایی که ازکتابخانه ها دور است این آمادگی را داریم که زمین در اختیار خیرین بگذاریم که در هر نقطه از آن که خواستند بیایند کتابخانه ای به نام خودشان بسازند.
 
 
  • یعنی زمین هایی که به فضای سبز اختصاص دارد به ساختمان تبدیل شود؟
- نه اینطور فکر نکنید.ما در خیلی از پارک هایمان زمین های پرت داریم. بدون اینکه آسیبی به فضای سبز برساند و درختی را از بین ببرد از قدیم در دنیا معمولا اینطور بوده که کتابخانه ها را در پارک ها و کنار پارک ها می ساخته اند مثل کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزار در باغ ملی.
 
ما داریم این فراخوان را می دهیم و از خیرین دعوت می کنیم که همچین کاری انجام دهند. بسیار هم خوب است زیرا هم کار فرهنگی است و هم کار ماندگاری است. اسم آن خیر هم در این کار ثبت می شود وهمیشه می ماند و علاوه بر این ها اشتغال زایی هم دارد زیرا نهاد کتابخانه ها مدیریتش را برعهده می گیرد و حداقل 2 کتابدار برای هریک از این کتابخانه های کوچک پارکی استخدام خواهد کرد. 
 
ما در شورای شهر زمینش را ومقدماتش را فراهم می کنیم و خیرین و حتی ادارات و نهادهایی که قبلا عرض کردم هریک وظایفی در امور فرهنگی دارند مثل اداره اوقاف، امام جمعه محترم، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و... بیایند گوشه پارک ها هر کدام یک کتابخانه بسازند.
 
پس شما حساب کنید اگر در شهر ما پنج اداره یا پنج خیر یا پنج سرمایه دار بیایند این کار را انجام دهند هم در سبزوارتحول ایجاد می شود، هم اشتغالزایی خواهد بود و هم در زمینه پایتخت کتاب می تواند موثر باشد.
 
البته الان یک حرکت خیلی خوبی توسط کانون مساجد سبزوار انجام شده که در بعضی مساجد، کتابخانه های خیلی خوبی ساخته اند. که با اینکه آقای رادمان هم دستش درمدیریت این اداره خالی است ولی خوب عمل کرده است.
 
اما در نهایت باید امام جمعه محترم، مسئولان و فرماندار و ... دست به دست هم دهند تا علاوه بر پایتختی کتاب تحولی درحوزه کتاب سبزوار اتفاق بیافتد.
 
 
  • هرکدام از کتابخانه ها که می فرمایید فراخوان ساختش را شورای شهر می دهد، چه میزان هزینه خواهد داشت.
 
- باهمه معیارها وملاک های مورد تأیید نهاد کتابخانه ها اگر بین 150 تا 200 میلیون تومان هزینه کنند می توانند یک کتابخانه استاندارد بسازند. یعنی می بینید که هزینه چندان بالایی ندارد اما از طرفی دیگر این اثبات شده است که در طول تاریخ هرزمان به یک کشور حمله کردند مثلا مغولان که به ایران هجوم آوردند اولین کاری که در آن کشور تسخیر شده انجام داده اند رفتند کتابخانه هایش را نابود کردند و هر زمان نیز هرجایی اتفاق خوبی افتاده چه در رنسانس اروپا چه قرن چهارم و پنجم هجری که اوج تمدن اسلامی بوده، زمانی بوده که کتابخانه ها رونق داشتند.
 
هر تحولی هم که بخواهد در سبزوار و هر شهر دیگری اتفاق بیافتد ابتدا باید درحوزه فرهنگ باشد. در حوزه فرهنگ هم هیچ چیزی از کتاب و کتابخانه مهمتر نداریم . البته کتابخانه ها هرچه تکمیل تر و همه جانبه تر باشند، تاثیر بهتری خواهند داشت مثلا کتابخانه ای که  قرائت خانه دارد ، درکنارش آمفی تئاتر هم دارد و ...
 
 
  • پس اینطور که پیداست شما معتقدید پایتختی کتاب سبزوارهم با توجه به پیشینه افتخارآمیز این شهر در پدیدآوردن برخی ازبهترین کتب ادبی، علمی و هم باتوجه به ظرفیت هایی که الان وجود دارد، امکان پذیر هست اما بایدهمکاری و همت همه جانبه از سوی همه دستگاه های مسئول شهرستان وجودداشته باشد؟
- بله، وقتی شهری قرار است پایتخت کتاب شود اینطور نیست که از یک نفر یا یک اداره فقط انتظارداشته باشیم اما من به شما قول می دهم از طرف شورای شهر که برای ارائه طرح ، آماده خواهیم بود و در کنار ارشاد فعالیت خواهیم کرد و هزینه ها را تقبل خواهیم نمود. 
 
 
  • برای اینکه سبزوار بتواند در بحث پایتختی کتاب ایران ادعایی داشته باشد، داشتن یک کتابخانه مرکزی استاندارد و مناسب برای چنین شهری احتمالا یکی از الزامات است اما متاسفانه تا به حال ظاهرا هیچ کاری برای کتابخانه مرکزی دراین شهر نشده است. دراین زمینه چه توضیحی دارید؟
 
- بحث کتابخانه مرکزی یکی ازمواردی است که خوشبختانه امسال دارد اتفاقاتی می افتد. مکانش در جبهه پشتی پارک سلامت قطعی شده است. طوری که هم از مسیر شهرک جهاد راه دارد هم از سمت شهرک توحید.

 

  • پس آن زمین کوچکی که یک مرتبه مطرح شده بود در پارک ارم برای کتابخانه مرکزی اختصاص داده اند و صدای اعتراض اکثر رسانه های شهرستان درآمد دیگر منتفی شده و خیالمان راحت باشد؟
بله . آن منتفی شد وحالا دیگر زمین مناسبی  به وسعت بیش از 4هزارمتر در محلی که عرض کردم مکان یابی و قطعی شده است. بنابراین قبلا مشکل زمین بود که حالا شورای شهر و شهرداری زمین رامعرفی کرد و تا جایی که خبر دارم فرمانداری هم به تصمیمات خوبی رسیده است.
 
اما یک واقعیت را باید عرض کنم که با توجه به کتابخانه های مشارکتی که در 20 سال اخیر در سبزوار ساخته شده است، مثلاً کتابخانه های دکتر علوی مقدم، بیت الهدی، ناوی ، امامزاده کوشک و ...مردم سبزوار واقعا از دولت در ساختن کتابخانه ها پیشگام تر بوده اند. 
 
انشاالله این اتفاق درادارات هم بیافتد و وقتی من می گویم با 150 تا 200 میلیون تومان می شود کتابخانه های کوچک در پارک ها ساخت خیلی کارها نظیر این ها می شود انجام داد که هزینه جزئی بعضی ادارات ماست.
 
الان تیپ 47 مهندسی سلمان ما می رود در مناطق محروم مثلا خانه عالم یا مسجد می سازد. خوب این بسیارخوب است.اما می تواند یک کتابخانه هم آنجا بسازد. شما غافل نباشید که در روستایی مثل شامکان یا مثل مچ با جمعیت چند هزارنفر ی ما کتابخانه نداریم و حتی مثلا روستای مچ با بیش از 2 هزارنفر جمعیت، یک مرکز فرهنگی هم ندارد یا جایی مثل شامکان که آن هم روستای پرجمعیتی است و اتفاقاً مردمش بسیارهم علاقه مند هستند، اماکتابخانه ندارد. در واقع این روستا کتابخوان دارد، کتاب هم دارد اما کتابخانه ندارد پس حالا چه ایرادی دارد که مثلا تیپ 47 مهندسی سلمان که درجاهای محروم کارهای زیادی انجام می دهد این قدم خیر را هم در راستای کتابخانه سازی درروستاهای مستعد سبزوار بردارد؟
 
من باز تأکید می کنم، رسانه ها هم می توانند کمک زیادی به فرهنگ سازی دراین زمینه بکنند. البته تا الان رسانه های محلی سبزوار از جمله اسرارنامه،  سلام سربدار و رصد به خوبی پیگیر بوده اند.
 
 
  • اینکه شما می فرمایید مردم سبزوارمشارکت هایشان خوب است و مثلا کتابخانه های مشارکتی زیادی را ساخته اند، اما دولت خوب همکاری نمی کند چه دلیلی دارد؟
- یکی از دلایلش این است که ما مرکز استان نیستیم اما یک مسئله دیگر این است که باید مسئولان شهرستان هم یک مقداردر خودشان تجدید نظر داشته باشند. یعنی مسائل مربوط به حوزه کتاب را در اولویت هایشان قرار دهند و بیشتر پیگیری کنند. مدیران نباید زیاد پشت میزشان بنشینند بلکه باید دائما یک پایشان در اداره کل استان و یک پای دیگرشان در وزارتخانه هایشان باشد و بودجه و اعتبار و امتیازات لازم را بگیرند.اما گمان می کنم بعضی از مدیران ما تا به حال حتی یک بار هم به وزارتخانه های مربوطه شان قدم نگذاشته اند.
 
 
  • پس در اموری مانند گرفتن بودجه ساخت کتابخانه های مورد نیاز شهرستان و یا پایتخت کتاب شدن، علاوه بر ظرفیتهای واقعی خود شهر، قدرت لابی گری فرماندار،نماینده های شهرستان وحتی مقامات استانی هم تأثیرگذار است؟
- بله. اگر توجیه باشند خیلی کارها رامی توانند با لابی گری ها انجام دهند.
 
مثلا درباره انتخاب اهوازبه عنوان پایتخت کتاب هم اگر بگوییم این انتخاب صد در صد علمی و کاملا براساس ملاک ها بوده، نه. از نظر من چنین نیست. زیرا آن زمان مسئله ریزگردها هم در اهواز بسیار مطرح شده بود و من فکر می کنم خواستند یک جور دست نوازشی بر سر اهواز بکشند. اما درهمین منطقه ما هم روستای ابویسان جغتای به عنوان یکی از 10 روستای نمونه درحوزه کتاب انتخاب شد، اما بروید ببینید چند نفر از مسئولان به سراغ این روستا رفتند و اهمیتی برایش قائل شده اند؟
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

طراحي و ساخت کتابخانه مرکزي از مهم ترين ضروري ترين نيازهاي سبزوار است اميدواريم همه مسئولان براي ساخت آن همت کنند. سبزوار شهر دانشگاهي و فرهنگي است نداشتن کتابخانه اي معتبر و بزرگ و غني عيب است. تامين مالي آن هم از 4 روش ممکن است: - منابع دولتي - جذب بخش خصوصي - خيران، هديه، وقف و غيره - جمع آوري کمک هاي مردمي،‌ مردم اگر اعتماد کنند همان طور که به هيئت و جاهاي ديگر کمک مي کنند براي ساخت کتابخانه هم کمک مي کنند. بايد با فرهنگ سازي کمک هاي مردمي را به سمت جاهايي که خلا هست و نياز داريم هدايت کنيم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما