بررسی نحوه تدفین جنینی اموات در گورستان باستانی سبزوار

به نظر می رسد ساکنین هزاران سال پیش این منطقه اعتقاد داشته‌اند که انسان به همان حالتی که به این دنیا می‌آید باید به‌سوی دنیای دیگر بدرقه شود.
 
به گزارش رصد، مشاهدات عینی در تپه باستانی سبزواری‌ها نشان از تدفین جنینی اموات در این محل می‌دهد.
 
اسکلت‌هایی که تاکنون در این تپه از اموات دفن شده در آن کشف‌شده است نشان می‌دهد که ساکنین این محل در ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح اموات خود را به همان حالت شکلی که به این دنیا آمده اند و در حالت جنین در رحم مادر و همراه با خوراک، اشیاء و احتمالاً نوشیدنی‌های مختلف راهی دنیای دیگر یا شاید به تعبیر خودشان «دنیای غرب» می‌کرده‌اند.
 
در گورهایی که تاکنون کشف‌شده اسکلت‌های اجسادی دیده می‌شود که رو به غرب – پشت به شرق، سر به سمت جنوب و پاها به سمت شمال- و در حالتی که مانند جنین زانوها و آرنج‌ها بر روی شکم و سینه قرار دارد، هستند. حتی به نظر می‌رسد در هنگام تدفین انگشت‌های یکی از دستان نیز به حالت مکیدن انگشت درون دهان قرار داده می‌شده است. به نظر می رسد ساکنین هزاران سال پیش این منطقه اعتقاد داشته‌اند که انسان به همان حالتی که به این دنیا می‌آید باید به‌سوی دنیای دیگر بدرقه شود.
 
در چهار طرف اسکلت‌های به‌دست‌آمده در تپه سبزواری ها بقایای استخوان‌های حیوانی مشاهده می‌شود که گویای آن است که مقدار زیادی گوشت به همراه مرده دفن شده است. ظروفی نیز در قسمت پا و پیش روی اسکلت‌های کشف‌شده دیده می‌شود که احتمالاً حاوی مواد غذایی مختلف برای فرد دفن شده بوده است.
 
لازم به یادآوری است گورستان‌های باستانی به‌واسطه حجم زیاد اطلاعات و داده‌های باستانی و انسان‌شناختی و آثار باستانی که در دل خود دارند از اهمیت فراوانی برای باستان شناسان برخوردارند و از همین رو است که کاوش در گورهای باستانی و استخراج اسکلت مدفون‌شدگان در آن‌ها با حساسیت، ظرافت و زحمت خاصی پیگیری می‌شود به‌نحوی‌که به گفته سرپرست گروه کاوش تپه باستانی سبزواری‌ها استخراج کامل هر اسکلت با حضور و فعالیت مستمر حداقل چهار کارشناس زبده در رشته‌های مختلف و مرتبط بین دوازده‌تا پانزده روز زمان می‌برد.
 
با توجه به این‌که تجربه اثبات کرده است نمایش اسکلت‌های باستانی از جذاب‌ترین موضوعات موزه‌های جهان برای بازدیدکنندگان و عموم مردم است، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان و سرپرست گروه کاوش تپه سبزواری‌ها وعده داده‌اند که تمام گورها و بقایای گورستانی کشف‌شده در این تپه بدون جابجایی و با حفاظت و مدیریت مناسب در محل خود برای مردم و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شوند.
 
منبع: رصد
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما