بعضی مسئولان سبزوار طرح پایتخت کتاب ایران را جدی نمی گیرند!

انتخاب پایتخت کتاب ایران طرحی است که اجرای آن از سال گذشته به صورت سالانه در کشور آغاز شده است و هر شهری که دراین رقابت های کشوری انتخاب شود به عنوان نامزد پایتخت جهانی کتاب مورد توجه سازمان جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، درسال 93 اهواز اولین شهری بود که توانست عنوان پایتختی کتاب ایران را از آن خود کند و 9 شهر دیگر کشور از جمله کاشان، گنبد کاووس، قم، کرمانشاه، شهرکرد، نیشابور، بوشهر، یزد، تبریز جزء نامزدهای دریافت این عنوان بودند.

متاسفانه سبزوار با همه ظرفیت هایی که از آن برخوردار است در نخستین سال انتخاب این طرح نتوانست حتی در ردیف 10 نامزد باشد، موضوعی که باعث اعتراضات زیادی در رسانه های محلی شهرستان شد.

اما امسال که قرار است دومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران مطرح شود، سبزواری های دوستدار فرهنگ و مطالعه، امیدوارند که مسئولان شهرستان تکانی به خود داده و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام دهند.

با این حال خبرهای رسیده به تحریریه اسرارنامه حکایت از آن دارد که بعضی مسئولان مربوطه در سبزوار برخورد منفعلانه ای با این موضوع مهم دارند طوری که گویی فقط معتقدند باید امور جاری و روزمره اداره و تشکیلات تحت مدیریت خود را به آرامی و با کمترین تحرک و نشاط اداره کنند و بقیه موارد نظیر پایتختی کتاب را به عنوان اهدافی دور از دسترس، جدی نمی گیرند  و انگیزه واقعی برای تلاش در این زمینه را ندارند.

البته در این بین یکی از بیشترین انتقادات معطوف به عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که طبق آیین نامه می بایست ستاد طرح پایتختی کتاب ایران را تشکیل می داد و پرچمدار این موضوع می شد که ظاهرا در این زمینه تأخیر و تعلل زیادی داشته است.

با این حال طبق خبر موثقی که از سوی یک منبع آگاه به دست اسرارنامه رسیده، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از حدود 10 روز قبل نامه ای به تمام ادارات و شخصیت های مربوطه فرستاده و از آنان درخواست کرده است طرح های خود برای پایتختی کتاب ایران را به ستاد این طرح در اداره ارشاد تحویل دهند که متاسفانه تا کنون بعد از گذشت مهلت چند روزه، هنوز از سوی هیچ یک از مسئولان و نهادهای مربوطه طرحی به ستاد تحویل نشده است.

همین منبع آگاه به اسرارنامه گفته است: محبوبه طبسی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، برای یکشنبه آینده مخصوص همین موضوع جلسه ای تدارک دیده و تمام مسئولان و دستگاه های مربوطه را به این جلسه دعوت کرده تا طرح هایشان را به صورت حضوری ارائه دهند.

 اما معلوم نیست آیا تا یکشنبه آینده مسئولان شهرستان و به ویژه آن هایی که صراحتا نام اداره و دستگاه مربوطه شان در فراخوان طرح انتخاب پایتخت کتاب ذکر شده ، بالاخره از این انفعال خارج می شوند و قدم مثبت و خدا پسندانه ای برای ارتقاء و پیشبرد اهداف فرهنگی شهرستان بر می دارند یا کماکان ترجیح می دهند در لاک انفعال و روزمرگی خود باقی بمانند؟

گفتنی است طبق  بخش نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کتابخانه های عمومی، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای شهر، اداره،تبلیغات اسلامی، واحدهای دانشگاه آزاد، دفتر صدا و سیما و ...در هر شهری از اعضای ستاد پایتختی کتاب ایران هستند و در صورتی که همت و همکاری منسجمی بین این نهادها وجود داشته باشد، سبزوار قطعا ظرفیت های کافی برای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب و یا دست کم قرار گرفتن در ردیف نامزدهای نهایی این عنوان را دارد.
 

 کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مهدی مقصودی: سبزوار ظرفیت پایتختی کتاب ایران را دارد

نظرت را بنویس
comments

اداره فرهنگي هنري شهرداري اخيرا جشنواره غذا برگزار کرد، کلي براي اين جشنواره هزينه کرد و براي آوردن يک آشپز کلي پيگري و هماهنگي کردند. حال برويد بپرسيد آيا براي جشنواره پايتخت کتاب ايران هم کاري کردند يا طرحي دارند؟ در حالي که اين جشنواره هيچ هزينه اي براي شهرداري ندارد و اگر برگزيده شود کلي اعتبار براي شهرستان مي آرود. برويد بپرسيد آيا به اندازه اي که براي آن جشنواره پيگري و هماهنگي کردند براي اين جشنواره هم که سطح ملي دارد، پيگيري و هماهنگي کردند؟‌ نمي گوييم چون ملي است بيشتر بايد کار کنند لااقل به همان اندازه کاري بکنند. - همچنين بسياري از طرح هاي جشنواره را بايد شهرداري و شوراي شهر امضا و تاييد کند چه کسي بايد اين هماهنگي ها را بکند؟ آيا غير از اين است که اداره فرهنگي هنري شهرداري بايد هماهنگي هاي لازم براي طرح هاي تهيه شده را انجام دهد؟ آيا اداره فرهنگي هنري اين کارها را پيگيري کرده است؟ - شما رسانه ها بايد اين ها را از ادارات پيگيري و مطالبه کنند.

سلام - تقصير خودشان نيست،‌اين طرح ملي را جدي نمي گيرند چون هنوز درک و فهم شان به آن حد و اندازه نرسيده است. جدي نمي گيرند چون اهميتش را درک نمي کنند. جدي نمي گيرند چون آنها هنوز ه سطح و طراز ملي نرسيده اند. جدي نمي گيرند چون هنوز فقط نوک دماغ شان را مي بينند. جدي نمي گيرند چون افق ملي براي قد و قواره آنها خيلي بزرگتر است. جدي نمي گيرند چون هنوز نهايت همت و کارشان همان اتاق و ميز محدود اداري شان است. - شما چه انتظاري از ادارات ديگر داريد وقتي اداره ارشاد که متولي اصلي اين طرح و جشنواره است بعد از اين همه خبر و گزارش تازه از خواب بيدار شده و جلسه گذاشته است. اداره ارشاد ده روز مانده به پايان مهلت جشنواره تازه چرتش پاره شده و با دستپاچگي مي خواهد کاري بکند بنابراين نامه اي زده که نگويند کاري نکرده است. . با توجه به اين که تجربه پارسال را داشتيم، اين جلسات و رايزني ها و نشست ها و طرح ها بايد در تابستان برگزار مي شود و نه ده روز به پايان جشنواره. ده روز مانده به جشنواره بايد متن نهايي آماده ارسال باشد نه اين که تازه جلسه بگذاريم و طرح ها را بررسي کنيم. معلوم نيست اداره ارشاد تا حالا در يک سال گذشته چه مي کرده است. اين کندي و تاخير و غفلت و کم کاري در حالي است که از دو سه ماه پيش رسانه ها اخبار جشنواره را مرتب منتشر مي کردند. مسئولان ارشاد اگر رسانه ها را هم مي ديدند و مي خواندند لااقل اين جلسات و نامه ها را زودتر مي زدند که اين طور به دست و پا نيفتند. وقتي اداره ارشاد که متولي و مسئول طرح است اينطور عمل مي کند از بقيه چه انتظاري داريد؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما