برگزاری همایش بزرگداشت مشاهیر، بستری برای شکوفایی ظرفیت های فرهنگی وهنری

رباعی زیبای یک شاعر سبزواری برای ابوالفضل بیهقی / با نام تو از شکوه مالامالیم

همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی در سبزوار هرچند امسال هم برخلاف شخصیت ملی و حتی فراملی این نویسنده و مورخ برجسته سبزواری، تنها در سطح محدود شهرستانی برگزار شد، اما از ارزش های خاص خود برخوردار بود و توانست یکی از اهداف مهم برگزاری چنین همایش هایی را که برقراری پیوند وایجاد شناخت بیشتر شهروندان از افتخارات و مشاهیر برجسته خود می باشد، را محقق نماید.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حضور گسترده همشهریان سبزواری که تقریبا تمام مدت اکثر صندلی های سالن همایش را پر کرده بودند و نیز حضور تعدادی از اعضای انجمن بیهقی خوانی مشهد به همراه استاد مهدی سیدی بیهقی پژوه برجسته خراسانی در این مراسم جلوه های خوبی از جلب توجه عمومی به وجود بزرگانی نظیر ابوالفضل بیهقی و آثار ارزنده آنان بود.

در چنین موقعیت هایی است که می توان، انتظار بروز خلاقیت ها و شکوفایی استعدادها و ظرفیت های جدیدی را در جامعه داشت که به شکل یک سلسله رویدادهای به هم پیوسته در مسیر مبارکی به وقوع می پیوندند که برنامه ریزان و مدیران فرهنگی جامعه از قبل فراهم آورده اند.

هنگام برگزاری برنامه های تجلیل از بزرگان و مشاهیر هر شهر و کشور بی شک نوعی دلبستگی و غرور جمعی به ارزش های سرزمینی در افراد ایجاد می گردد و یا اگر از قبل وجود داشته فزونی می گیرد که در نهایت می تواند به احساس عمیق و همیشگی شهر دوستی و میهن دوستی بیشتری منجر شود.

به عبارت دیگر این امری طبیعی است که وقتی نام شهری با بزرگان و مشاهیر علم، ادب، فرهنگ و هنر کشور در اذهان عمومی بازگو می شود، شهروندان آن شهر و منطقه حس افتخار و غرور جمعی مثبتی نسبت به زادگاه خود پیدا خواهند کرد و با یادآوری اصالت های فرهنگیشان، دیگر کمتر در اثر آنچه سال ها تهاجم فرهنگی غرب نامیده می شود، دچار بیگانگی با هویت بومی و محلی خود خواهند شد و تمایلشان به معرفی خود با هویت روستا، شهر و کشور زادگاهشان فزونی خواهد گرفت.

این همان حسی است که بی گمان بسیاری از شرکت کنندگان در محافل بزرگداشت شخصیت هایی چون ابوالفضل بیهقی، حکیم حاج ملاهادی سبزواری، دکتر شریعتی، محمود دولت آبادی در سبزوار، حافظ و سعدی در شیراز، فردوسی در مشهد، عطار و خیام در نیشابور، شهریار در تبریز، قیصر امین پور در گتوند استان خوزستان، طاهره صفارزاده در سیرجان استان کرمان و ... پیدا می کنند و نمونه بارز آن را یکی از هنرمندان سبزواری در سرودن رباعی فی البداهه و زیبایی نشان داد که در همایش بزرگداشت بیهقی در 11 آبان گذشته سرود.

در این همایش ضمن آنکه هادی مرزبان کارگردان برجسته تئاتر و سینمای ایران از امکان استخراج 52 داستان دراماتیک از متن تاریخ بیهقی و تولید تئاترهای فاخری با هویت بومی ایرانی سخن گفت و به موازات آن دکتر سلیمانی پژوهشگر تاریخ درباره ارزش ثبت متن تاریخ بیهقی در سازمان جهانی یونسکو سخنرانی کرد، دکتر حسن دلبری یکی از غزل های سابق خود درباره ابوالفضل بیهقی و روایت های تاریخیش را قرائت کرد، آقای حسین شکیب نیا یکی از شعرای محلی سبزوار نیز رباعی زیبایی را به صورت فی البداهه سرود که به خوبی نشان داد، چگونه ظرفیت های اصیل فرهنگی و هنری هر منطقه در جریان برپایی چنین محافلی امکان بروز و شکوفایی می یابند و البته به هم افزایی منجر می شوند.

بدین ترتیب آثار فاخری نظیر تاریخ بیهقی که هم یک منبع معتبر تاریخی ایران و هم از ارزشمندترین متون ادبی در نثر فارسی است، نه تنها خود به دست فراموشی سپرده نمی شوند، بلکه منشأ پدید آمدن مجموعه ای از آثار فرهنگی و هنری دیگر می شوند.

بنابراین امید می رود مسئولان فرهنگی سبزوار و خراسان رضوی بیش از پیش نسبت به تکریم جایگاه بزرگان و مشاهیر این شهر همت گمارند و به خصوص ابوالفضل بیهقی را به عنوان پدر نثر فارسی دریابند و در سال های آینده هم برای ثبت روز ملی ، هم برای ثبت در فهرست یونسکو و هم برای برگزاری همایش هایی در سطح ملی و حتی بالاتر از آن تلاش نمایند.

در پایان این نوشتار، به عنوان بهترین حسن ختام رباعی زیبایی را که شاعر سبزواری آقای حسین شکیب نیا را که به تازگی برای ابوالفضل یهقی و تاریخش سروده است، درج می گردد:

با نام تو از شکوه مالامالیم

هرچند که در بیان وصفت لالیم

شیراز اگر به حافظش می نازد

ما نیز به «نثر بیهقی: می بالیم
 

گفتنی است نام و معرفی مختصری از حسین شکیب نیا شاعر سبزواری و سراینده این رباعی زیبا هم اکنون در فهرست هنرمندان سبزواربزرگ درج شده است:

فهرست هنرمندان سبزواربزرگ(کلیک کنید)

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما