در اربعین جانباختگان سبزواری فاجعه منا عنوان شد: از سرنوشت 25 زائر مفقود شده ایرانی بی خبریم

 سبزوار- ایرنا- رئیس سازمان حج و زیارت گفت: وضعیت 25 زائر ایرانی جانباخته در حادثه منا هنوز مشخص نشده است.

سعید اوحدی روز پنجشنبه در مراسم اربعین جانباختگان فاجعه منا در سبزوار افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده از دولت عربستان تعداد هزار 500 تن از جانباختگان این فاجعه از کشورهای مختلف در مقبره الشهدای مکه دفن شده اند.

وی با اشاره به پیدا شدن 68 پیکر از جانباختگان در سردخانه های عربستان گفت: شرایط بد نگهداری این پیکرهای مطهر سبب شده جنازه این بزرگواران قابل شناسایی نباشند لذا برای بررسی بهتر دی.ان.ای بدست آمده از خانواده آنها همراه با یادداشت وزارت امور خارجه را تحویل عربستان داده ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: روند بررسی دی.ان.ای بدست آمده از این پیکر های مطهر در عربستان به مدت 10 روز طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: دولت عربستان اجازه دسترسی به پیکر این تعداد جانباخته را داده است اما هنوز تکلیف 25 تن از جانباختگان ایرانی مشخص نشده و تا زمان مشخص نشدن وضعیت دی.ان.ای نمی توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم.

اوحدی گفت: بر اساس بازدیدهای میدانی از بیمارستانهای عربستان و اطلاعات بدست آمده هیچ زائری از ایران در مراکز درمانی آن کشور بستری نیست.

وی افزود: فاجعه خونبار منا حاصل بی تدبیری، سوء مدیریت، بی لیاقتی و بی تجربگی مسئولان سازمان حج و زیارت عربستان است.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیریهای حقوقی و قضایی خود را نسبت احقاق حق جانباختگان ایرانی این حادثه در دستور کار قرار داده و نشستهای متعددی را در سطح دولت، مجلس و وزارت امور خارجه برگزار کرده است.

وی در ادامه با اشاره به پیدا شدن پیکر مرحوم هادی ذاکری یکی از جانباختگان منا اهل شهرستان داورزن گفت: این بزرگوار در کشور عربستان در مقبره الشهدای مکه مکرمه دفن شده است.

فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: این فاجعه نتیجه بی لیاقتی دولت آل سعود می باشد لذا دولت جمهوری اسلامی ایران با قدرت پیگیر حقوق جانباختگان این حادثه است.

احمد برادران افزود: برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت این عزیزان در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها برگزار شده است.

12نفر از جانباختگان فاجعه منا اهل سبزوار بودند. سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دوم مهرماه گذشته مصادف با عید قربان چند هزار نفر از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند به علت بسته شدن مسیر و تجمع بیش از حد دچار حادثه شده و بر اثر فشار، گرما و تشنگی جان باختند.

امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که در فاجعه منا 464 تن از آنها جان خود را از دست دادند.

همچنین از مجموع هشت هزار و 500 نفر از زائران خراسان رضوی که به مناسک حج تمتع امسال اعزام شدند 95 نفر در فاجعه منا جان خود را از دست دادند لذا این استان از این حیث بیشترین آمار کشور را به خود اختصاص داده است.

 

محسنی ثانی شواهد نشان می دهد رکن آبادی زنده است

سبزوار - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: شواهدی داریم که نشان می دهد رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان زنده است.

محمد رضا محسنی ثانی روز پنجشنبه در حاشیه آیین اربعین جانباختگان حادثه منا در سبزوار طی گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در مورد این فاجعه مطرح و از سوی وزارت امور خارجه و مجلس مورد پیگیری جدی است، موضوع روشن شدن تکلیف رکن آبادی سقیر سابق ایران در لبنان است.

وی با اشاره به اینکه رکن آبادی در روز فاجعه منا زنده به بیمارستان منتقل شده است، افزود: شواهدی در دست داریم که نشان می دهد او زنده با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع زنده بودن آقای رکن آبادی و شناسایی او از مهمترین مسائلی است که مورد توجه قرار دارد و دولت عربستان بایستی نسبت به سرنوشت این فرد پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس شواهد و مدارکی که دارد، زنده ایشان را از دولت عربستان مطالبه کرده است.

محسنی ثانی با اشاره به مطالبه ملت ایران در خصوص پیگیری حقوقی حادثه منا اضافه کرد: دولت ،وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه خود با محوریت کمیسیون قضایی و حقوقی پیگیری های خود را آغاز کرده و به طور قطع این پیگیری ها تا روشن شدن ابعاد مختلف حادثه و احقاق حق حادثه دیدگان ادامه دارد.

وی افزود: روند پیگیری حادثه منا دارای ابعاد مختلفی است که بایستی از هر نظر مورد بررسی باشد و امت اسلامی نباید از کنار این حادثه به راحتی عبور کند.

معاون امور هماهنگی زائران استانداری خراسان رضوی نیز در حاشیه آیین اربعین جانباختگان حادثه منا در سبزوار طی گفت و گو با خبرنگاران گفت: پیگیر وضعیت زائران مفقود این استان هستیم .

حسن واحدی با اشاره به اینکه در زمان حاضر تعداد 84 تن از جانباختگان حادثه منا در گلزار شهدای سطح استان یا بنا درخواست خانواده معظم آنها در محل زادگاهشان دفن شده اند، افزود: متاسفانه هنوز تکلیف 13 زائر استان روشن نشده و این عزیزان مفقود هستند.

واحدی با اشاره به پیگیری های سازمان حج و زیارت کشور برای شناسایی مفقودان این فاجعه گفت: براساس اعلام این سازمان تعدادی از جانباختگان اهل تسنن در مکه مکرمه دفن شده اند که ما در حال بررسی وضعیت آنان هستیم.

امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که در فاجعه منا 464 تن از حجاج ایرانی جان خود را از دست دادند.

با گذشت بیش از 40 روز از فاجعه منا هنوز از سرنوشت 28 زائر ایرانی از جمله غضنفر رکن آبادی سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان اطلاعی در دست نیست.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما