حضور یکی از سران قوا در کنگره بین المللی سربداران / ارسال 200 مقاله علمی به دبیرخانه کنگره

هشتمین نشست شورای سیاستگذاری کنگره ی بین المللی سربداران برگزار شد. در این جلسه که با قرائت گزارشی از روند اجرایی از سوی دبیر کنگره همراه بود اعضای شورا با مطلوب ارزیابی کردن فعالیت های صورت گرفته، راهکارهای خود، برای برگزاری هرچه بهتر همایش را بیان داشته و بر لزوم تسریع در فعالیت ها، تامین اعتبارات، تخصص گرایی و افزایش کیفیت اجرایی همایش تاکید نمودند.
 
در ابتدای این جلسه مهندس احمد برادران معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار ضمن خوشامدگویی به حضار، برگزاری کنگره سربداران را یکی از مهمترین رویدادهای علمی و فرهنگی سبزوار در سال جاری دانست و افزود: بی شک برگزار ی این کنگره فرصتی جهت نشان دادن توانمندی های شهرستان است و مجموعه شهرستان از این فرصت پیش رو باید نهایت استفاده را ببرند.
 
فرماندار ویژه سبزوار افزود : رایزنی های خوبی از طرف نمایندگان محترم مجلس به منظور شرفیابی اعضاء شورای سیاستگذاری کنگره به محضر مبارک مقام معظم رهبری و کسب طریق از معظم له و  دریافت پیامی از ایشان جهت ارائه به کنگره در حال انجام است که امیدواریم این مهم محقق گردد.
 
معاون استاندار خراسان رضوی همچنین از حضور یکی از سران سه قوه در افتتاحیه این کنگره خبر داد.
 
در ادامه این نشست دکتر حدادنیا دبیر کنگره سربداران و رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گزارشی از پیشرفت روند اجرایی این همایش بین المللی را برای حاضرین تشریح کرد و گفت: خوشبختانه این کنگره مورد توجه و حمایت مسئولین و نهاد های بسیاری در سراسر کشور قرار گرفته همچنین پیام های بسیاری از مقامات کشوری به دبیرخانه کنگره رسیده است که خود نشان دهنده اهمیت این همایش علمی است و با توجه به انتشار گاهنامه خبری کنگره تمامی این پیام ها در این گاهنامه منتشر خواهد شد.
 
از طرفی در بخش همایش علمی تا کنون فعالیت های بسیار ی صورت پذیرفته و دانشگاهای معتبر بسیاری در ایران آمادگی خود را جهت پشتیبانی و همراهی دانشگاه حکیم در بحث اجرای این همایش بین المللی به صورت کتبی اعلام کرده اند که این خود موفقیت بزرگی برای جامعه دانشگاهی شهرستان می باشد همچنین فرایند داوری ها در حال انجام است و دریافت مقالات تا سی آبان ماه تمدید گردیده و تعداد مقالات رسیده به کنگره بالغ بر ۲۰۰ مقاله می باشد.
 
دکتر حدادنیا افزود: در بحث امور بین المللی نیز مکاتبات بسیاری از سوی دانشگاه برای حضور شخصیت های علمی و دانشگاهی بین المللی در حال انجام است و تا کنون حضور شخصیت های برجسته ای از کشور فرانسه و مالزی جهت حضور در همایش قطعی شده همچنین رایزنی های بسیار خوبی با دانشگاه های الازهر مصر، حلب سوریه و تاشکند در حال انجام است که نتایج مطلوبی را در پی داشته است.
 
دبیرکنگره سربداران همچنین به بحث خبررسانی این همایش بین المللی اشاره کرد و گفت: در بحث خبری مصاحبه هایی با شخصیت های علمی و اجرایی سراسر کشور انجام گرفته که بر روی سایت کنگره منعکس شده که در رسانه های کشوری و شهرستانی بازتاب بسیار خوبی داشته است.
 
رئیس دانشگاه حکیم همچنین از رونمایی از تمبر سربداران همزمان با افتتاحیه کنگره سربداران در سبزوار خبر داد.
 
در ادامه محسنی ثانی عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی کثرت علاقمندان و شرکت کنندگان در بخش علمی همایش را مایه خرسندی دانست و با اشاره به ظرفیت های گسترده ی علمی و فرهنگی شهرستان سبزوار ابراز امیدواری کرد کنگره سربداران برنامه ای در جهت معرفی پتانسیل و ظرفیت های دیده نشده این دیار در سطح کشور باشد.
 
سپس رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ضمن مطلوب دانستن  اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه حکیم در بحث اجرایی کنگره، ابراز داشت:آثار و نتایج بلندمدت این کنگره در افکار عمومی جامعه ایرانی باعث اعتلای شهرستان سبزوار در منطقه و کشور خواهد شد و به امید خدا این همایش منبع خیر و برکت برای دیار کهن سبزوار می باشد.
 
لازم به ذکر است که نشست شورای سیاست گذاری کنگره سربداران با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار سبزوار، شهردار و اعضای ستاد برگزاری کنگره سربداران در محل فرمانداری سبزوار برگزار گردید.
نظرت را بنویس
comments

- صرف آمدن سران قوا اگر فايده اي عملي براي شهرستان نداشته باشد واقعا چه فايده اي دارد؟ سران سه قوه نديده که نيستيم. تا حالا رئيس جمهور که هم اعتبار دستش هست و هم قدرت اجرايي دارد بارها به سبزوار آمده اما تنها وعده و وعيد و قول بدون عمل داده است مثلا بارها رئيس جمهور آمده اما راه آهن سبزوار 50 سال است هنوز به جايي نرسيده و يا نيروگاه سبزوار هشت سال است هيچ کاري نشده. مي ماند دو تا لاريجاني که آنها هم مي آيند و يک مشت تعريف و تعارف مي کنند و مي روند. آنها هم با چهار تا تعريف،‌ هندوانه اي زير بغل ما مي گذارند مي روند و هيچ اتفاق خاصي نمي افتد. بنابراين آمده سران قوا واقعا اگر فايده عملي نداشته باشد و گرهي از مشکلات شهرستان نگشايد و بخشي از عقب ماندگي هاي سبزوار را جلو نبرد، آمدن يا نيامدشان چندان فرقي نمي کند. اما از نظر علمي هم همانطور مسئولان همايش بارها اعلام کرده اند همايش سربداران سه هدف عمده دارد : 1- تصحيح، بازخواني و نقد متون و آثار سربداران همانطور که مي دانيد آثار موجود درباره سربداران بسيار پراکنده،‌متفاوت،‌ مغشوش و حتي متناقض است. ابتدايي ترين انتظاري که از همايش داريم اين است که اين متون و منابع را تصحيح، بازخواني و نقد کند. مثلا در تاريخ کمبريج علت قيام سربداران نپرداختن ماليات توسط فئودال هاي منطقه باشتين عنوان شده است و اصلا برداشت مبارزه با ظلم و قيام براي آزادگي و اين حرفها ندارد. يا در برخي کتاب ها به علت فضاي دهه 40 و 50 و اوايل انقلاب، تفسيرهاي کمونيستي از قيام سربداران شده است. و يا اختلافات زيادي که مقاطع مختلف قيام هست که در بعضي مواقع کاملا متضاد همديگر هستند. چه کسي بايد اين ها را نقد و بازخواني کند. 2- توليد آثار علمي جديد بجر متون اوليه که چند قرن قبل نوشته شده است و برخي مقالات پراکنده که بسياري از آنها علمي هم نيست؛‌ اثار قابل اعتنايي در يکي دو قرن اخير درباره اين نهضت مهم تاريخ ايران نداريم بنابراين همايش بايد دست کم چندين کتاب پربار علمي در اين باره توليد کند. چاپ کتابي از مقالات که کار خاصي نيست و الان هر همايش دم دستي هم کتاب مقالاتش را چاپ مي کند. همايش بايد دست کم چند کتاب علمي و وزين به توليدات علمي در اين زمينه اضافه کند و گرنه بي محتوا خواهد بود. همايش بدون توليد علمي جديد، برگزار نکردنش بهتر است. 3- معرفي و شناسايي و ثبت جهاني نهضت سربداران همايش بهانه و مقدمه است تا اين نهضت در سطح ملي و بين المللي معرفي و شناسانده شود. کار بعد هم آن است ه بعنوان ميراث جهاني ثبت شود. همه اينها مقدمه براي پيشرفت منطقه سبزوار است. اگر اين اتفاق نيفتد پس اين همه هزينه براي چيست؟ فراموش نکنيم که همايش با آوردن چند استاد خارجي بين المللي نمي شود. اگر به اين اهداف مهم اعلام شده نرسيم تنها هزينه گزافي کرديم و اين هزينه دستاوردي براي ما نداشته است. همايش بايد نوعي سرمايه گذاري براي رشد و پيشرفت منطقه سبزوار باشد نه اينکه فقط هزينه روي دست ما بگذارد بدون نتيجه و دستاورد. و اين روشن است که کسي که سرمايه گذاري مي کند انتظار دارد چندين برابر سرمايه گذاري اش سود کند و گر نه براي چه هزينه مي کند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما