سخنی با مسئولان شهرستان سبزوار پیرامون معضل بیکاری جوانان

شهناز دیواندری:

چندی پیش اسرار نامه خبری از خبرگزاری تسنیم منتشر کرد که توجه اینجانب و بسیاری از مخاطبان را جلب کرد. گوشه ای از متن خبر به شرح زیر است:

«علی امیدبخش در همایش بررسی مشکلات بخش صنعت و اصناف سبزوار اعلام کرد، در6ماه نخست امسال 300 فقره جواز تأسیس  صنعتی  صادر شده و 9هزار و 800 فرصت شغلی با سرمایه ثابت 28 هزار میلیارد تومانی در شهرستان ایجاد شده است.

275 فقره پروانه بهره برداری صنعتی نیز در شهرستان صادر شده و با صدور این پروانه های صنعتی تعداد 7هزار و832 فرصت شغلی با سرمایه ثابت 5 میلیارد و562 میلیون ریالی در شهرستان ایجاد می شود.» (منبع)

پیرامون انتشار این خبر، بررسی کوچکی می کنیم و می پرسیم این فرصت های شغلی کجای شهر ما ایجاد شده که همچنان جوانان بیکار و آمار بیکاری هیچ تکانی نخورده اند؟!

تا حالا سری به شهرک صنعتی شهرستان سبزوار زده اید؟ پیشنهاد میکنم اگر از آن جمله مخاطبانی هستید که تا حالا گذرتان به محل ذکر شده نیافتاده، حتما سری به این محل بزنید.

شهرک صنعتی سبزوار با مساحت 110 هکتار در 15 کیلومتری جاده سبزوار- شاهرود قرار دارد. چند سال پیش در این شهرک، کارورزی واحدهای دانشگاه را به مدت 3ماه گذراندم و امسال برای انجام پروژه ای بارها و بارها به آن سر زدم و با صحنه های نه چندان جذاب و تعجب آوری رو برو شدم. شهرک صنعتی شهر ما تبدیل به یک مکان تقریباً متروک شده که جز چند کارخانه که به راحتی قابل شمارش است، در آن فعالیت  صنعتی خاصی انجام نمی گیرد. سایر واحد های صنعتی تعطیل و تبدیل به متروکه و یا پناهگاهی برای سگ های ولگرد شده است. واحد های صنعتی در حال کار نیز از وضعیت نابسامان صنعت شهرستان، گله مند بودند و تنها دلیل ادامه ی روند کاری خود را حس مسئولیت در قبال کارکنان، گارگران و دینِشان به تولید اظهار می کردند.

حالا برای ما جای بسی تأمل و تعجب است که این جوازهای تأسیس صنعتی با این آمارهای چندصدتایی بر چه اساسی صادر می شود و این کارخانه ها و یا واحدهای صنعتی کجا کلنگش میخورد که قابل رویت نیست!

بر اساس آمار داده شده از این  300جواز حتی اگر50 فقره هم تصمیم به کارگرفته باشند، حداقل باید 50 واحد صنعتی در حال تأسیس داشته باشیم. که حتی چند مورد هم به چشم نخورده است.

9هزار و 800فرصت شغلی ایجاد شده در شهرستان را چطور توجیه می کنید؟ اگر نیمی از این آمار اعلام شده بر سر کار رفته باشند، به این معناست که، نیمی از جوانان آماده به کار، صاحب شغل شده اند. با چشم غیر مسلح هم قابل تشخیص است که اتفاقی در فرصت های شغلی نیافتاده و اگر ادعا دارید که غیر از این است، آگهی های استخدامی کجا اعلام شده که به اطلاع هیچ کس نرسیده است؟

از مسئولین و صاحب منصبان در خواست داریم اگر قدمی بر نمی دارید در اعلام اعداد و ارقام کمی تأمل کنید. و صدور جواز ها مثل دادن مدرک دانشگاه کیلویی نشود. و این فرصت های شغلی غیبی توقعی برای جوانان بیکار ایجاد نکند. حداقل همه می دانیم که ما دچار معضل بیکاری هستیم نه اینکه به اشتباه امید ببندیم مشکلمان حل شده است!

 

برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم شهناز دیواندری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اداره صنعت ، معدن و تجارت سبزوار؛ آیا شما هستید؟

نظرت را بنویس
comments

سلام احسنت به خانم ديواندري،‌ که حرف مسئولان را دقيق بررسي کرده است. حرف مسئولان را هميشه بايد با شک شنيد. خبرنگار با هوش يعني همين که به گفته هاي رسمي زياد اعتماد نکند و خودش بررسي کند. يعني درست يا غلط بودن آن را براي مردم روشن کند. يعني حقيقت را براي مردم بگويد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما