نگاهی به وضعیت سینماهای خراسان رضوی / در حال حاضر تنها مشهد، سبزوار، نیشابور، گناباد و سرخس دارای سینما هستند

وضعیت سینماهای شهرهای استان خراسان رضوی بهبود می‌یابد

از میان 28 شهرستان خراسان رضوی تنها پنج شهرستان مشهد، نیشابور، سبزوار، گناباد و سرخس دارای سالن سینما است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، در حالی خراسان رضوی رتبه دوم میزان استقبال علاقه‌مندان از سینما را به خود اختصاص داده که در سال‌های گذشته سینماهای شهرستان‌های این استان با وضعیت نامناسبی روبه‌رو است، به طوری که این امر را می‌توان نمونه‌ای از مظلومیت هنر هفتم در خراسان و بی‌نصیب ماندن از توسعه اماکن فرهنگی دانست، زیرا از میان 28 شهرستان خراسان رضوی تنها پنج شهرستان مشهد، نیشابور، سبزوار، گناباد و سرخس دارای سالن سینما هستند.

در این گزارش نگاهی به وضعیت سینماهای شهرستان‌های خراسان رضوی داشته‌ایم که هر کدام  برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع این مشکلات انجام داده‌اند.

سینمای تایباد

در این زمینه، رئیس اداره ارشاد شهرستان تایباد اظهار داشت: شهرستان تایباد دارای سینما نیست و متاسفانه نگاه اقتصادی سبب شده تا امیدها برای احداث سینما در این شهرستان مرزی به یاس و ناامیدی تبدیل شود.

 حمزه آزاد تصریح کرد: این شهرستان در گذشته دارای سینما بود اما حدود 9 سال است که تعطیل شده و برای ساخت سینمای جدید نیز شورای شهر و شهردار گذشته همکاری لازم را نداشتند.

وی بیان کرد: سال 89 با سازمان سینما شهر مکاتباتی صورت پذیرفت و میان این سازمان با شهرداری و شورای شهر تایباد قراردادی منعقد شد اما به علت وجود نگاه اقتصادی، شهرداری و شورا این موضوع را پیگیری نکردند.

آزاد با اعلام اینکه در ارتباط با انجام کارهای فرهنگی نباید شعار داد، یادآور شد: در حال حاضر شورای چهارم و شهردار نیز قراردادی را با سینما شهر منعقد کرده‌اند و با توجه به اینکه شهرستان تایباد شهری مرزی بوده باید با ساخت سینما، کارهای فرهنگی را در این شهرستان گسترش داد.

رئیس اداره ارشاد تایباد تصریح کرد: همان طور که ایجاد فضای سبز برای شهرها ضروری است، ایجاد سینما نیز از ضرورت‌های انکارناپذیر است و نباید از کنار این گونه اقدامات فرهنگی که می‌‌تواند دارای تاثیر به‌سزایی باشد به سادگی بگذریم.

به گفته وی، تایباد با افغانستان که بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر است هم‌مرز است و این امر ضرورت ایجاد سینما در این شهرستان را دوچندان می‌‌کند.

فقدان سینما در قوچان

در کنار تایباد؛ قوچان نیز در ردیف شهرستان‌‌هایی قرار دارد که سینمای آن سال‌‌ها است با مشکل تعطیلی روبه ‌رو است». این جمله را رئیس اداره ارشاد شهرستان قوچان بیان و خاطرنشان کرد: مردم شهرستان قوچان سال‌‌ها است که در آرزوی داشتن سینما به سر می‌برند و همواره به دلیل استقبال نکردن بخش خصوصی این آرزو هیچ گاه به واقعیت تبدیل نشده اما به تازگی یکی از اهالی این شهرستان برای ساخت پردیس سینمایی اعلام آمادگی کرده و ما این موضوع را به فال نیک می‌‌گیریم.

جلیل سروری عنوان کرد: مسئله ایجاد سینما در این شهرستان یک دغدغه مردمی است و در طول سالیان گذشته بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه نداشت؛ از طرف دیگر مطابق قانون، شهرداری‌ ها می‌توانند در صورت وارد نشدن بخش خصوصی نسبت به ساخت سینما اقدام کنند ولی حرکتی از سوی این بخش نیز صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه در طول سالیان اخیر جلسات متعددی به منظور ترغیب سرمایه‌‌گذاران برای ساخت سینما برگزار شد ولی باز هم استقبالی صورت نپذیرفت، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه یکی از اهالی شهرستان آمادگی خود را نسبت به ایجاد سینما ابراز کرده امیدواریم مسئله نداشتن سینما به‌زودی در این شهرستان بزرگ حل شود.

رئیس اداره ارشاد شهرستان قوچان در زمینه وجود سینمایی که سال‌ها است در این شهرستان تعطیل شده، عنوان کرد: سینمای سابق قوچان که سال ‌هاست تعطیل شده دارای مجوز سینمایی نبود و به اداره آموزش و پرورش تعلق داشت و مدیران آموزش و پرورش برای راه‌اندازی مجدد این سینما تمایل نداشتند.

احتمال راه ‌اندازی مجدد سینما در تربت جام صفر است

رئیس اداره ارشاد تربت جام هم با ابراز گلایه‌مندی از نبود سینما در این شهرستان بیان کرد: شهرداری مالک سینمای این شهرستان است اما به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، همتی برای راه ‌اندازی این سینما وجود ندارد.

عطا زندی ادامه داد: احتمال راه‌اندازی تنها سینمای این شهرستان صفر است زیرا شهرداری در این زمینه نفع اقتصادی نمی‌ بیند.

وعده آغاز به کار سینمای تربت حیدریه

سینمای تربت حیدریه هم پس از گذشت 15 سال در نهایت مطابق وعده‌های داده شده از ابتدای مهرماه آغاز به کار کرده اما هنوز جزئیاتی در رابطه با این مسئله در دست نیست، البته طی ماه‌‎های گذشته خبرهایی مبنی بر اینکه تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سینمای تربت حیدریه با امکانات مجهز تجهیز می‌شود؛ به گوش می ‌رسید.

مردم چناران، کاشمر و فریمان محروم از تماشای فیلم در قاب سینما

مردم چناران، کاشمر و فریمان نیز همانند سایر شهرهای این استان محروم از تماشای فیلم در قاب سینما هستند.

شهرستان چناران برای احداث سینما با مشکلاتی روبه‌رو است به طوری که در تمام سالیان گذشته با وجود اینکه امکان تحویل زمین دولتی وجود داشت اما بخش خصوصی اعلام کرد که نمی ‌تواند از عهده ساخت برآید.

سینمای کاشمر چهار سال قبل تعطیل شده و هنوز سرنوشت آن معلوم نیست. سینمای فریمان نیز به علت فرسوده بودن چندین سال قبل تعطیل شده است.

تجهیز و راه‌اندازی سینمای شهرستان‌ها در دستور کار است

معاون هنری- سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این زمینه اظهار داشت: چشم‌اندازی از حرکت سینما در فرا روی ما وجود دارد که باید مشکلات سینما را حل کرد.

ناصر نبی‌زاده تصریح  کرد: استقبال از فیلم‌های تولید شده طی سال‌های اخیر در سینماها قابل توجه است و باید زیرساخت‌های سینمایی تجهیز و مورد توجه قرار گیرند.

وی خراسان رضوی را به عنوان یک استان غنی و انباشته از ظرفیت‌های انسانی و فرهیختگان سینماگر کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه سخت افزاری وجود دارد، همواره سعی کرده‌ایم که روند روبه‌ رشد باشد.

نبی‌زاده با اشاره به کتابچه‌ای که دارای هشت محور اساسی برای ارتقای بحث سینما در استان وجود دارد، گفت: با  توجه به ظرفیت‌های استان سعی کرده‌‌ایم در زمینه بهینه‌‌سازی سالن‌های سینما پس از پروژه پردیس هویزه و سینما فیروزه نیشابور و تربت‌حیدریه با مدیران و مسئولان کاشمر و قوچان نیز به بازسازی و بهینه‌ سازی سینماهای این دو شهر بپردازیم.

نبی‌زاده از تبیین موزه سینمای استان خبر داد و تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان خراسان باید موزه برایش تعریف شود که به یک چارچوب اجرایی هم رسیده‌ایم.

گزارش از سیده مهدخت راد

 

گزارش تصویری از سینما بهمن سبزوار(کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

با خاطرات سینما بهمن سبزوار از روزگار شکوه تا روزگار رکود

نظرت را بنویس
comments

مهدی

سلام این اطلاعات دقیق نیست چون سینمای کاشمر حدود 11 سال پیش تعطیل شد و از 2 سال پیش شهرداری مالیکیت سیما رو از هلال احمر گرفته و عملیات نوسازی سینما شروع شده و تا الان حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ! تو سایت شهرداری کاشمر هم عکسهایی از این سینما هستش
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما