به مناسبت 2 آذر سالروز تولد دکتر علی شریعتی مصلح جریان ساز

2 آذر سالروز تولد دکتر علی شریعتی فرزند شایسته دیار سربداران گرامی باد.

مصلحِ جریان ساز

محمدمهدی جعفری
پژوهشگر دین و نویسنده کتاب «بار دیگر شریعتی»
 
در هشتاد و دومین سالروز تولد «علی شریعتی»
اثرگذاری هر مصلحی بستگی به درک شرایط زمان دارد و سخن و عملی جریان‌ساز است که متناسب با مقتضیات زمان و مکان باشد. تحول‌آفرینی شخصیت دکتر علی شریعتی نشأت گرفته از همین خصیصه است. بعد از شهریور 1320 که محمدتقی شریعتی کانون نشر حقایق اسلامی را در مشهد تأسیس کرد افراد بسیاری در این کانون تربیت شدند، اما سرآمد آنها فرزندش علی شریعتی بود. او علاوه بر کسب بینش در مکتب پدر و اسلام تجارب سیاسی و اجتماعی بسیاری را در کشور فرانسه فراگرفت. دکتر شریعتی در زمانه‌ای به خارج از کشور عزیمت کرد که اوج جنبش‌های استقلال‌طلبانه و آزادیخواهانه در کشورهای اسیر در بند استعمار بود.
در آن روزگار جنگ‌های آزادیخواهی و چریکی بسیاری در جهان وجود داشت و فرانسه مهد دموکراسی و آزادیخواهی بود. علاوه بر شرایط زمانی مناسب، یک شخصیت زمانی مؤثر خواهد شد که موقعیت‌شناس قابلی باشد. علی شریعتی درک درستی از درد مردم زمانه‌اش داشت. این دردها و خواسته‌های بسیاری از افراد بود اما نکته مهم، نحوه بیان آن بود. او زبان مردم را می‌دانست و بر این اساس بیان تجربیاتش تأثیر بسیار گسترده و همه‌جانبه‌ای باقی گذاشت. تفکر و اندیشه‌ای ماندگار است که با درد و نیاز مردم ارتباط و تناسب دارد. چه خوب است جوانان امروز به جای وابستگی به شخصیت‌ها، به نیازهای روز و شناخت جهان و کشور خود توجه داشته باشند.
 
*      *      *
 
علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی (زادۀ 2 آذر 1312 در روستای کاهک، سبزوار – درگذشتۀ 29 خرداد 1356 در ساوت‌همپتون، انگلیس) نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود؛که در 44 سالگی به‌صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت، هم‌اکنون آرامگاه وی در مکانی نزد مقبرۀ حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است.
 
عکسی که در این صفحه مشاهده می شود، تصویری از تندیس دکتر علی شریعتی در یکی از میادین سبزوار به همین نام است که در سال های اخیر و در دوران شهرداری حسین مقصودی توسط هادی عارفی هنرمند مجسمه ساز سبزواری تراشیده شد و به مجموعه المان های زیبا و ماندگار شهر سبزوار اضافه گردید.
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

اما عکس زيبايي است. بدين ترتيب عکسي به ذخيره فرهنگي شهرستان اضافه شد. فقط اي کاش اگر کمي کادر بندي دقيق تري داشت مثلا هاموني چراغها حفظ مي شد يا هر دو طرف سه رديف بود و يا دو تا. و اي کاش عکاس حرفه اي تر بود و وضوح صورت دکتر را بهتر نشان مي دهد. البته مي شود دوباره عکس بهتري گرفت و منتشر کرد. اما مهم شکار يک لحظه و توليد يک اثر هنري است که صورت گرفته است.

همين؛ دو کلمه تبريک!!!! گزارشي، مقاله اي،‌مصاحبه اي،‌نشستي،‌چيزي.... هيچي حتي در رسانه هاي شهرستان منتشر نمي شود. واقعا مايه تاسف است کم کاري ماها.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما