کتابخانه ها نام دکتر شریعتی را زنده نگاه داشته اند

شريعتي و سنت کتابخانه
 
سعيد برآبادي: محال است در شهرهاي خراسان بزرگ، کتابخانه‌اي به نام شريعتي وجود نداشته باشد؛ از سبزوار که موطن دکتر بود تا روستاهاي دورافتاده شمال و جنوب خراسان که هرکدام اتاق کوچکي را به کتابخانه اهالي اختصاص داده‌اند و نامش را به يادگار بر آن نهاده‌اند.
 
عظيم‌ترين کتابخانه‌اي که به نام شريعتي در ايران وجود دارد، در سال ١٣٠٨ در مشهد تأسیس شده و عمرش به حدود ٩٠ سال مي‌رسد. در اين کتابخانه که بيش از ٥٧ هزار جلد کتاب دارد، صدها نسخ خطي، چاپ سنگي و سربي و نشريات قديمي باارزش، هرماه به ١٠ هزارنفر پاسخ‌گوست.
 
اما کتابخانه‌هايي که نام شريعتي بر آنها نقش بسته، محدود به خراسان نمي‌شود، نام او به‌تازگي حتي در روستاي «سيدعباس» دشت آزادگان در استان خوزستان نيز بر تارک کتابخانه‌اي کوچک و روستايي نشسته است.
 
آنهايي که از نزديک حضور دکتر علي شريعتي را در سال‌هاي درس و دانشگاه تجربه کرده‌اند، همگي معتقدند که او هيچ لذتي را به اندازه لذت مطالعه دوست نمي‌داشت و در اين راه، ساخت و تجهيز کتابخانه‌هاي شهري و روستايي را يکي از نشانه‌هاي توجه به گسترش آگاهي در جامعه ايران مي‌دانست.
 
خانواده شريعتي درست به همين خاطر، پس از انتشار خبر مرگ دکتر، دست‌به‌کار ساخت کتابخانه‌اي کوچک اما مهم در روستاي مزينان سبزوار شدند و حالا در حوالي هشتادودومين سالگرد تولد او، اين کتابخانه هنوز فعال است و مشغول به کار.
 
دوم آذرماه روز تولد دکتر علي شريعتي بود و زماني براي يادآوري خدمات فرهنگي و آگاهي‌بخش او، اما انگار کتابخانه‌هاي گسترده‌اي که در سطح کشور به نام دکتر شريعتي وجود دارد، نام اين زاده کوير سبزوار را جاودانه کرده است. 
 
منبع: روزنامه شرق
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما