مدیرعامل صندوق احیا اماکن تاریخی کشور:

سبزوار با سابقه درخشان تمدنی و تاریخی از ظرفیت گردشگری خوبی برخوردار است

مدیرعامل صندوق احیا اماکن تاریخی کشور:
تنها راه حفظ و نجات میراث فرهنگی تغییر کاربری و احیاست
 
مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی  کشور گفت: تنها راه حفظ و نجات میراث فرهنگی، تغییر کاربری و احیا است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، محمدرضا پوینده صبح امروز در نشست انجمن میراث فرهنگی سبزوار که در محل این اداره برگزار شد، افزود: رسالت صندوق احیا بناهای تاریخی در حال تخریب را با حفظ اصالت بنا و با  تغییر کاربری حفظ نماییم.
 
وی تصریح کرد: صندوق احیا برای حل مشکلات مردم است و تمامی بناهای تاریخی ثبت میراث فرهنگی، بایست مجوز دولت را دریافت و دولت اجازه واگذاری بناهای تاریخی را به صندوق احیا می‌دهد.
 
پوینده افزود: صندوق احیا، بناهای تاریخی‌ای که در مالکیت میراث فرهنگی است از طریق مزایده به چرخه اقتصادی برمی‌گرداند و نیز مالکان خصوصی را با فرمول اقتصادی که آورده آن‌ها خانه‌ها باشد، وارد پروسه سرمایه‌گذاری می‌کند.
 
مدیرعامل صندوق احیا افزود: ایران با جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی و صنایع دستی از جایگاه بالایی در سطح جهان برخوردار است و احیا بناهای تاریخی و رونق صنایع دستی عامل پویایی اقتصاد و تحول پایدار کشور می‌شود.
 
وی ادامه داد: گردشگری در زمره صنایع برتر کشور است و در طرح‌ها بایست نگاه ملی به حوزه گردشگری داشته باشیم.
 
پوینده بیان کرد: ایران با جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی و صنایع دستی از جایگاه بالایی در سطح جهان برخوردار است که مشکل ما در امر اطلاع‌رسانی و معرفی است.
 
وی بیان کرد: صندوق احیا 10 سال قبل ایجاد شده و با احیای بناهای تاریخی درآمد صندوق احیا نیز بالا می‌رود و قانون‌گذار صندوق احیا را تنها مرجع انحصاری اعطای مجوز بهره‌برداری بناهای تاریخی قرار داده است.
 
مدیرعامل صندوق احیا افزود: سبزوار با سابقه درخشان تمدنی و تاریخی و قدمت کهن از ظرفیت گردشگری خوبی بهره‌مند است.
 
پوینده بیان کرد: صندوق احیا دو اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی مهر و کاروانسرای زعفرانیه را از طریق مزایده واگذار کرده است. 
 
وی افزود: کاروانسرای مهر را یک شرکت بزرگ هتل‌ساز برنده مزایده شده که کار مرمت را آغاز و تا سال آینده به بهره‌برداری و تبدیل به مرکز پذیرایی اقامتی و گردشگری خواهد شد. 
 
مدیرعامل صندوق احیا همچنین ابراز امیدواری کرد  که 14 بنای تاریخی از طرف صندوق احیا به مزایده گذاشته می‌شود تا با جذب سرمایه‌گذار زمینه رونق و جذب گردشگر را فراهم نماییم.
 
وی بیان کرد: تپه دامغانی در گردشگری سبزوار فوق‌العاده است که با اطلاع‌رسانی و معرفی آن در توسعه شهر سبزوار موثر است.
 
معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز  گفت: میراث فرهنگی و گردشگری عامل توسعه و رونق اقتصادی است.
 
 احمد برادران افزود : دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به رونق، توسعه و تقویت صنعت گردشگری دارد.
 
وی با اشاره به اینکه از  آثار تاریخی غافل شده‌ایم و بناهای تاریخی در حال ویرانی است، راه نجات و حفظ ابنیه تاریخی را مشارکت بخش خصوصی دانست.
 
برادران افزود: باید از ظرفیت تاریخی فرهنگی سبزوار برای جذب سرمایه‌گذاران و تقویت زیرساخت‌ها و رونق صنعت گردشگری استفاده نماییم.
 
وی  اظهار کرد: با همکاری مجموعه مسئولان و مدیران علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ، بستر لازم برای معرفی جایگاه تاریخی تمدنی سبزوار و توسعه گردشگری را فراهم نماییم.
 
برادران همچنین توجه به صنایع دستی و مشاغل سنتی در روستاها را نیز از از عوامل رونق اقتصادی اشتغال و گردشگری دانست.
 
فرماندار سبزوار اظهار کرد: در این شهرستان باید فضایی ایجاد شود که هر اثر باستانی، تاریخی و معنوی به عنوان برندی در سطح استان و کشور برای گردشگران شناخته شود.
 
برادران با اشاره به تپه دامغانی گفت: تپه دامغانی یکی آثار مهم تاریخی تاریخی سبزوار و فرصتی گران‌بها برای جذب گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ است.
 
وی با اشاره به موقعیت خوب جغرافیایی سبزوار گفت: بیش از  900 اثر تاریخی و باستانی در سبزوار شناسایی شده که بیانگر تاریخ و تمدن بالای این منطقه است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما