خاطره حداد عادل از بیهقی خوانی در سبزوار زادگاه بیهقی

پیوستن دکتر حداد عادل به کمپین ملی «من کتاب می‌خوانم»
 
رئیس فرهنگستان زبان فارسی رواج فارسی‌خوانی و متن‌خوانی راکاری ارزشمند دانست و گفت: رادیو توانایی این کار را دارد. دکتر حداد عادل ادامه داد که خود من حاضرم برای شما قسمت‌هایی از داستان «حسنک وزیر» نوشته بیهقی را بخوانم.
 
به گزارش گروه فرهنگی خبرکزاری دانشجو، به نقل از شبکه رادیویی ایران؛ دکتر حداد عادل در جلسه‌ای که معاون صدای جمهوری اسلامی و مدیر شبکه‌های رادیویی در جهت همکاری‌های دو جانبه رادیو و فرهنگستان زبان فارسی تشکیل شده بود، پس از اطلاع یافتن از برگزاری چنین پویشی گفت: کار رادیو ایران برای ترویج کتابخوانی، کار ارزشمند و خوبی است. اتفاقا کاری که شما می‌توانید در ایران باب کنید، خواندن متون بویژه متن ادبی کتاب‌های قدیمی است. درست خواندن متن بویژه متون قدیمی کار آسانی نیست و اگر کسی بتواند فارسی را درست بخواند، بخش زیادی از فرایند فهماندن اتفاق می‌افتد.
 
وی افزود: فارسی خواندن کار مهمی است. من بعضی افراد را دیده‌ام که با زبان‌های دیگر آشنا هستند و آن زبان‌ها را به درستی و با سرعت می‌خوانند؛ اما در خواندن متن فارسی دچار لکنت می‌شوند که این باعث تاسف است.
 
رواج فارسی‌خوانی و متن‌خوانی کاری ارزشمند است که رادیو می‌تواند انجام دهد. خود من حاضرم برای شما قسمت‌هایی از داستان «حسنک وزیر» نوشته بیهقی را بخوانم.
 
حداد عادل ادامه داد: در سفری که به سبزوار داشتم در یکی از سخنرانی‌هایم دو صفحه از تاریخ بیهقی را برای همشهریان وی، خواندم. مخاطبان از این امر به وجد می‌آمدند و اصلا این کار سبب ایجاد شوق و هیجان مضاعفی شد. این دوصفحه یک طرف و کل مراسم هم یک طرف دیگر، یعنی ارزش این دو صفحه برابری می‌کرد. منظور این است که اگر متنی درست خوانده شودف حتی متن قدیمی، همه آن را در می‌یابند و معنایش را می‌‌فهمند.
 
رئیس فرهنگستان زبان فارسی ادامه داد: من برای خانواده هم از متون قدیمی گاه تکه‌هایی را می‌خوانم و مورد استقبال قرار می‌گیرد. همچنین تعهد دارم که در بین کلاس‌هایم هم از متون گذشته استفاده کنم و از رو برای آن‌ها بخوانم. نیتم هم این است که مردم متن‌خوانی و شعر‌خوانی را فرا بگیرند.
 
حدادعادل تصریح کرد: در برنامه‌های رادیویی کسانی را بیاورید که بتوانند متن و کتاب بخوانند. بنده به عنوان داوطلب ضمن حمایت از این حرکت کتابخوانی رادیو ایران، حاضرم در یکی از برنامه‌هایتان کتابخوانی کنم. یکی از کتابهایی هم که برای این کار پیشنهاد می‌کنم کتاب «سیرت رسول الله (ص)» اثر رفیع الدین همدانی است که بخشهایی از آن را برای برنامه «کافه هنر» خواهم خواند.
 
دکتر غلامعلی حداد عادل سپس عضویت خود را در پویش ملی (من کتاب می خوانم) اعلام کرد و با نشان این پویش عکس یادگاری انداخت.
 
*     *      *
 
عکس های استفاده شده در این مطلب توسط سید رسول عزیزی گرفته شده و برای اولین بار در وبسایت سبزوارنیوز منتشر شده است.

 

نظرت را بنویس
comments

اي کاش کسي از آقاي حدادعادل مي پرسيد قولي که سبزوار براي ثبت روز بيهقي در تقويم رسمي دادند چه شد؟ لااقل ايا مسئولان و نمايندگان پيگير هستند؟ بيهقي خواني در راديو به تنهايي چه فايده اي دارد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما