یک استاد دانشگاه رشته تاریخ تشیع:

کنگره سربداران در عرصه بین المللی مورد توجه شخصیت های برجسته قرار گرفته است

 
استقبالی که بزرگان علم و دانش از کنگره سربداران به عمل آوردندستودنی است
 
کمتر از  چند روز دیگر  جامعه علمی سبزوار میزبان برگزاری کنگره ای است که برای نخستین بار به صورت علمی و تحلیلی نهضت شیعی سربداران را مورد بحث و پژوهش قرار داده است. همایشی که مورد استقبال نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و هنری بسیاری قرار گرفته و مقالات بسیاری به دبیرخانه کنگره ارسال شده است . با توجه به پایان یافتن داوری مقالات نزد “دکتر صادقی سمرجانی” عضو هیئت علمی گروه الهیات  و استاد رشته تاریخ تشیع دانشگاه جکیم سبزواری  و مدیر کارگروه مطالعات تاریخی- سیاسی کنگره رفتیم و از ایشان درباره مقالات دریافتی و چندو چون فرایند داوری مقالات پرسیدیم که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد:
 
 
با سلام، جناب دکتر سمرجانی شما به عنوان عضو کمیته داوری مقالات کنگره سطح علمی همایش را چگونه ارزیابی می کنید؟
- خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از طرف دانش پژوهان، اساتید و دانشجویان از این کنگره شد و مقالات بسیار از سوی اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان دکتری و فرهنگیان به دبیرخانه همایش ارسال شده است که با توجه به کیفیت آثار ارسالی باید عنوان کنم همایش در سطح علمی بسیار خوبی برگزار خواهد شد به صورتی که داوری مقالات برای ما به عنوان هیات داوران بسیار مشکل بود و در مجموع استقبالی که بزرگان علم و دانش از کنگره سربداران به عمل آوردند بسیار ستودنی است. از طرفی این کنگره در حوزه بین المللی نیز مورد توجه و حمایت شخصیت های برجسته بسیاری قرار گرفته و محققانی که در سطح جهانی پیرامون تشیع و نهضت های علوی پژوهش و تحقیق کرده اند از برگزرای این همایش استقبال کرده و بسیاری از این بزرگان در آیین کنگره حضور خواهند داشت که این مهم نیز خود نشان از اهمیت این همایش است.
 
 
فرمودید که استقبال خوبی از این همایش شده است و مقالات بسیاری به دبیرخانه رسیده، به نظر شما این مقالات تا چه حدودی کاربردی بوده و قابلیت پاسخگویی به نیازهای علمی و اجتماعی و تاریخی جامعه امروزایران را دارد؟
 
با توجه به سطح و موضوعات مقالات دریافتی اکثر این طرح ها و تحقیقات قابلیت کاربردی شدن را دارند و می شود از این پژوهش ها بهره جست به عنوان مثال بخشی از این مقالات به مباحثی اعم از اختلاف نظرها و دیدگاه های موجود بین گروه های حاکم در این حکومت پرداخته و یا بخشی از آنها به تاثیری که خیزش و حکومت سربداران به عنوان یک دولت شیعی بر دولت ها و حکومت های مجاور خود و حرکت های آزادی طلبانه ای که پس از این نهضت و به تبعیت از آن در حیطه جغرافیایی آن روز ایران شکل گرفت می پردازد که این مباحث تقارن و موضوعیت خوبی با شرایط سیاسی و اجتماعی امروز منطقه ما دارد و می توان با رجوع به تاکتیک ها و بازنگری بر روابط سیاسی و اجتماعی این حکومت از نقاط مثبت و منفی آن  درسهای زیادی گرفت و  استفاده بسیاری برد.
 
 
درباره نحوه داوری های مقالات رسیده به دبیرخانه برای مخاطبان ما توضیحاتی بدهید؟
هیات داوران کنگره متشکل از اساتید و شخصیت های برجسته ای از دانشگاه های شهرستان و کشور می باشد و با توجه به محورهای همایش در هر حوزه اساتید با توجه به تخصص خود به داوری مقالات پرداختند و بر اساس جدول ارزشیابی که توسط دبیرخانه کنگره تهیه شده بود و امتیاز هر مقاله از ۱۰۰ محسوب می شد که در این میان مقالاتی که نمره بالای ۹۰ را حائز شدند برای ارائه به صورت سخنرانی پذیرفته شدند.
 
 
می دانیم که نهضت سربداران از اولین نهضت های شیعی ایران است،با توجه به اینکه رشته تاریخ تشیع از رشته های تازه تاسیس دانشگاه حکیم سبزواری است حضور این دانشجویان و استقبال آنها از این همایش چگونه بوده است؟
 
باید بگوییم که برگزاری این همایش علمی تاثیر بسیاری زیادی  در پویایی دانشجویان رشته تاریخ تشیع دانشگاه داشته  به صورتی که از مجموع مقالات  رسیده به دبیرخانه بیش از ۷ درصد مقالات دانشجویان رشته تاریخ تشیع دانشگاه حکیم است که تحقیقات و پژوهش های خوبی نیز هستند و این مهم دستاورد بسیار بزرگی برای ما می باشد.
 
 
با توجه به بین المللی بودن این کنگره و حضور اندیشمندان و محققان خارجی، به نظر شما حضور این شخصیت ها چه آثار و نتایجی بر جامعه علمی شهرستان خواهد داشت؟
 
مهمترین آثار و نتایج این حضور آشنایی با عقاید و نظرات و دیدگاه های محققان خارج از حیطه جغرافیای ایران است، ببینید نگاه ما به نهضت سربداران در این سرزمین بر اساس پیشینه و دیدگاه های مذهبی عمیقی که داریم بیشتر نگاهی عقیدتی است و این موضوع را از این جنبه مورد بررسی قرار می دهیم و این در حالتی است که به عنوان مثال پطروشفسکی این نهضت را با دیدگاه خودش و به عنوان یک قیام طبقاتی و ضد فئودالی قلمداد کرده و دیگران نیز با دیدگاه های متفاوت خود به تحلیل این نهضت پرداخته اند که خوب همین آشنایی با دیدگاه ها ی مختلف می تواند به روشن شدن ابعاد مختلف این حرکت کمک بسیاری بکند و قضاوت ما را نیز از این قیام و نهضت منطقی تر و عالمانه تر گردد.
 
 
در پایان اگر صحبتی مانده بفرمایید
 
باید اذعان کنم که این همایش حرکت بسیاربزرگ و مهمی در جامعه علمی شهرستان سبزوار است و جا دارد از زحمات و پیگیری های ریاست دانشگاه، هیات داوران و مسئولین دانشکده های مرتبط با کنگره تشکر و قدردانی بکنم که با تلاش و دغدغه های فرهنگی و علمی خود باعث شدند این همایش به نحو احسنت برگزار شود.
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

باشتنی

و صد حیف کنگره ای که قرار بود در سطح بین المللی و در زمینه های هنری ، فرهنگی ،اجنماعی و حتی عمرانی و اقتصادی برای سبزوار و سبزواری انتفاع داشته باشه با کوتاهی ، عقده پراکنی ، سوئ مدیریت و جاه طلبی عده ای ،اخص همونا که برنامه ریزی و اجرای این کنگره دستشونه تبدیل شده به یه حرکت کوچیک، محقر و محدود دانشجویی .یه دور همی نه خیلی ارزون. باشد که رستگار شوید.

حيف که کار رسانه اي اين کنگره بزرگ در سطح جهاني و بويژه ملي بسيار ضعيف بود. چند روز ديگر کنگره است اما هيچ بازتابي از آن در رسانه هاي ملي نمي بينيم. اي کاش مسئولان کنگره فکري هم براي کارهاي رسانه اي آن مي کردند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما