مدیرمسئول ستاره شرق در آستانه برگزاری کنگره سربداران:

ظرفیت های فرهنگی و تاریخی سبزوار برگزاری همه ساله کنگره های بین المللی را ایجاب می کند

چند هفته بیشتر نیست که هفته نامه ستاره شرق به جمع نشریات کاغذی سبزوار پیوسته، و دراین مدت تنها 3 شماره از این نشریه منتشر شده است. اما کیفیت کار به گونه ای بوده است که نشان می دهد اگرمدیرمسئول و سردبیر این نشریه بتوانند کار خود را به همین شکل ادامه و البته گسترش دهند، رسانه وزینی به جمع رسانه های کنونی سبزوار به ویژه در حوزه مکتوب افزوده شده است.

البته هنوز برای نقد حرفه ای این نشریه تازه تأسیس کمی زود است خصوصا اینکه تعداد کم صفحات (8 صفحه) و پر شدن نیمی از این مقدار با آگهی های تبلیغاتی شاید فرصت کافی برای برقراری ارتباط عمیق بین مخاطبان با محتوای نشریه و نیز برای تحلیل خط مشی و فکر حاکم بر مدیریت این رسانه را در همین شماره های اول فراهم نمی آورد.اما حداقل بر اساس آنچه تا کنون مشاهده شده است، می توان گفت ستاره شرق تا همین جای کار، از نشریات موفق و وزین محلی سبزوار حداقل در یک دهه گذشته محسوب می شود.

شاید از مهمترین نقاط قوت ستاره شرق، وجود نویسندگان متعدد در این نشریه است که هرچند بعضی از آن ها چهره هایی نا آشنا در عرصه خبر سبزوار هستند، اما به نظر می رسد از قلم خوبی برای فعالیت در نشریات مکتوب برخوردارند و با وجود آن ها و استمرار این کارگروهی که در چند شماره اول ستاره شرق مشاهده می شود، می توان به افزایش کیفیت و توسعه کار این هفته نامه در آینده امیدوار بود.

و اما در این بین نقش آفرینی مهدی مقصودی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار در جایگاه مدیرمسئول ستاره شرق نقطه اطمینان دیگری است که می توان به اتکای آن به استمرار و حفظ و افزایش کیفیت این هفته نامه تازه تأسیس در آینده امیدوار بود.

درهمین رابطه باید گفت، در حالی که در سطح کلان کشور تقریبا اکثر مسئولان علاوه بر وبسایت های شخصی یک یا حتی چند وبسایت و روزنامه عمومی را نیز به طور مستقیم یا غیر مستقیم راه اندازی کرده و مدیریت یا پشتیبانی می کنند، اما این اتفاق تا کنون در سبزوار کمتر به وقوع پیوسته و اکثر مسئولان شهرستان گویی اعتقاد عملی خاصی به ارزش و تأثیرگذاری کار رسانه ای نداشته اند.

با این حال دو تن از اعضای شورای شهر سبزوار جلال تعصبی و مهدی مقصودی تا کنون به حوزه رسانه داری ورود جدی تری پیدا کرده اند. به طوری که جلال تعصبی در دوره سوم شورای شهر چند سال از طریق وبلاگ های شخصی و روزانه خود روش مناسبی برای اطلاع رسانی اخبار شورای شهر و ارتباط بیشتر بین خود و مردم ایجاد کرده بود و اکنون مهدی مقصودی پا را از آن هم فراتر گذشته و رسماً با راه اندازی یک نشریه محلی و قرار گرفتن خود در جایگاه مدیرمسئول آن، به جمع اصحاب رسانه سبزوار پیوسته است.

حالا مقصودی نسبت به سایر همکاران رسانه ایش، وظیفه سنگین تری برعهده دارد.زیرا از آنجایی که او خود یکی ازمسئولان فرهنگی سبزوار است که پیش از این نسبت به عملکرد برخی رسانه های محلی نقدهایی داشته است، باید همه سعی خود را بکند که ستاره شرق که عملا یکی از آثار مشهود او در عرصه فرهنگی دیار سربداران است، یک سر و گردن بالاتر و یا حداقل همردیف باکیفیت ترین نشریات محلی سبزوار باشد.

وی در عین حال باید سعی کند که دو مسئولیت فرهنگی وی یکی در شورای شهر و دیگری در نشریه ستاره شرق، بر روی یکدیگر سایه نیاندازند. یعنی در واقع مهدی مقصودی مدیرمسئول ستاره شرق، لزوماً نباید همان مهدی مقصودی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر باشد همانطور که در اصل هم این دو یکی نیستند.

به هرحال سومین شماره ستاره شرق در حالی منتشر شده است که مهدی مقصودی سرمقاله این نشریه را هرچند یادداشت کوتاهی در استقبال از برگزاری کنگره بین المللی سربداران است، اما در قالب یک منتقد فرهنگی نوشته است.

مدیرمسئول ستاره شرق در این یادداشت کوتاه نقدی بر زمان برگزاری کنگره سربداران وارد آورده و ابراز عقیده کرده است که این کنگره باید در 6 ماه ابتدایی سال برگزار می شد تا بتوان آیین ها و برنامه هایی را در اماکن روباز شهرستان برای استفاده عموم اهالی دیار سربداران برگزار کرد و در واقع عده بیشتری ازمردم  سبزوار را در این کنگره عظیم بین المللی که به افتخار گوشه ای از تاریخ شهر و دیار آن ها برگزار می شود، سهیم کرد.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی همایش ها در سبزوار و تولید آثار و مقالات علمی درباره سربداران را مطرح کرده است، که صد البته خود از زاویه مسئولیتش در کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار خود یکی از کسانی است که باید برای تحقق این موارد و رفع همین انتقادات در آینده تلاش کند.

متن کامل یادداشت مقصودی در ادامه منتشر می شود:

در آستانه کنگره سربداران

1-      یکی از بارزترین و در عین حال جذاب ترین ویژگی های حکومت سربداران، مردمی بودن این حکومت است، به طوری که معروف است، درب عمارت حاکم به روی عموم مردم باز بوده و حتی گفته می شود که سفره ای در عمارت به صورت گسترده پهن می شده و فردی میتوانسته بر سر این سفره حاضر شود. چقدر خوب بود که کنگره سربداران در شش ماهه اول سال که دارای شرایط جوی مناسبی است و امکان استفاده از اماکن روباز فراهم هست، انجام می گرفت.

دراین صورت علاوه بر بررسی های علمی و آکادمیک، عموم مردم نیز می توانستند در سطح شهر از برنامه های فرهنگی و هنری مرتبط بهره مند گردند و بزرگداشت یک «انقلاب مردمی»، واقعا مردمی برگزار می شد.

 

2-      یکی ازمهمترین چالش های فرا روی محققین و علاقه مندان حوزه مطالعه درباره سربداران، عدم وجود منبع اختصاصی پیرامون این قیام است. مهمترین کتاب های موجود درباره این اتفاق بزرگ تاریخی دو کتاب زیر است:

الف) نهضت سربداران خراسان، نوشته پطروشفسکی – ترجمه کریم کشاورز    ب) قیام شیعی سربداران، نوشته یعقوب آژند

ج) خروج و عروج سربداران ، اسمیت جان میسون

امید است که برگزاری این کنگره زمینه ای باشد، جهت چاپ و نشر تألیفات متعدد درباره زوایای مختلف این قیام

3-      ظرفیت ها و پتانسیل های فرهنگی و تاریخی سبزوار به گونه ایست که می توان هر سال شاهد برگزاری یک کنگره بین المللی در شهر سبزوار بود.

امید آنکه زمینه ای جهت ایجاد دبیرخانه دائمی همایش ها در سبزوار فراهم گردد تا اینکه ظرفیت ها فعلیت یابند.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

هفته نامه ستاره شرق در میان روشنایی آب رونمایی شد

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما