نگاهی سازنده به مقوله وقف در شهرستان جوین نگین سبز خراسان

به مناسبت هفته وقف
وقف سنت حسنه و جاویدانی است که از دیرباز در فرهنگ ارزشمند اسلامی و ایرانی مردمان کشورمان رونق داشته است.
سنت وقف در ایران زمین حتی پیش از ورود دین مقدس اسلام رواج داشته ، به طوری که برخی منابع از وجود موقوفاتی برای نگه داری آتشکده ها و سایر زیارتگاه های ایرانیان یکتاپرست در دوران ساسانیان و حتی قبل تر از آن خبر می دهند.
اما با ظهور و ورود دین عزیز اسلام وقف مانند بسیاری دیگر از سنت های حسنه انسانی ، مورد توجه ویژه ای قرار گرفت و در میان عموم جامعه رسوخ بیشتری پیدا کرد. و به مرور زمان بر میزان موقوفات در جای جای ایران اسلامی افزوده شد.
سرزمین پرافتخار سربداران نیز از جمله مکان هایی است که سنت حسنه وقف در آن با شدت هرچه بیشتر رواج یافته و به ویژه ارادت مردمان مومن این سرزمین به اهل بیت عصمت و طهارت آن ها را به این سمت سوق داده است که اموال بسیار زیادی را در راه محبت و عشق ائمه معصومین وقف نمایند.
از جمله مناطقی که می توان موارد متعددی از سنت حسنه وقف را در آن مشاهده کرد ، شهرستان تاریخی جوین در شمالی ترین ناحیه سرزمین سربداران است.
جوین از تاریخی طولانی در دل سرزمین پهناور ایران اسلامی برخوردار است. و در برخی از دوره های این تاریخ طولانی با نام های "گویان" ، "گوان" و "کوان" به معنای "پهلوان" نیز شناخته می شده است.
شهرستان جوین درخراسان یکی از قطب های مهم کشاورزی و صنعتی است و در میان شهرستان های موجود در منطقه سربداران اولین قطب صنعتی و کشاورزی محسوب می شود.
چنین شهر پربرکت و توانمندی به اتکاء ایمان و اعتقادات راسخ مردم مومن آن  ، چنان که گفته شد ، از شمار زیادی از موقوفات مذهبی برخوردار است.

به همین دلیل بسیار ضروریست که در دوره کنونی تدابیری اندیشیده شود تا موقوفات بی شمار جوین ، در مسیر پاسخگویی صحیح به نیازهای واقعی معنوی ومذهبی و البته در جهت نیازهای توسعه ای همان شهرستان مصرف شوند که قطعاً خیر دنیایی و آخرتی زیادی به همراه خواهد داشت.
این موضوع خوشبختانه توسط برادران ما در این شهر معروف به نگین سبز خراسان مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که نشریه خبری نسیم جوین که از رسانه های قدیمی در خطه سربداران است ، به مناسبت هفته وقف گزارش مفصلی در ارتباط با این موضوع در شهرستان جوین تهیه کرده و به انتشار آن پرداخته است.
در این گزارش دیدگاه های ارزشمند تعدادی از مقامات و مسوولان شهرستان جوین درخصوص سنت حسنه وقف مطرح شده است.
به طور مثال حجت الاسلام دلیری پور امام جمعه معزز جوین ، در این گفتگو بر ضرورت استفاده از موقوفات درجهت مستقل نگاه داشتن حوزه های علمیه ، پرورش نزدیک به 10 میلیون حافظ قرآن در کشور ، تأکید کرده است.
علی سامقانی ، سرپرست فرمانداری شهرستان جوین نیز بعد از توجه به شعائر دینی ، همت برای ساخت بیمارستان و مصارف بهداشتی ودرمانی را از جمله موارد مفیدی برشمرده است ، که می توان از درآمدهای موقوفات در آن جهت بهره برد.
معاون شهرداری جوین نیز ساخت بوستان ها و کتابخانه های متعدد را از دیگر موارد ارزشمندی برشمرده است ، که می تواند از درآمدهای موقوفات جهت این مصارف استفاده کرد.
با توجه به وجود این دیدگاه های ارزشمند در میان مردم و اصحاب رسانه و مسوولان ارشد شهرستان جوین ، امید می رود در آینده ای نزدیک شاهد شکل گیری و اشاعه فرهنگ صحیح وقف از این شمالی ترین ناحیه خطه پرافتخار سربداران به دیگر نواحی استان باشیم.
مخاطبان گرامی می توانند برای مطالعه متن کامل این گزارش در نشریه خبری نسیم جوین ، به پیوند زیر مراجعه نمایند :
نگاهی به اولویت ها و مشکلات وقف درجوین

گفتنی است شهرستان جوین بعد از سبزوار پرجمعیت ترین شهرستان درخطه سربداران است.
موضوع استفاده صحیح و کاربردی از موقوفات ونذورات مذهبی در جامعه ، پیش از این نیز درمجله اینترنتی اسرارنامه مورد توجه قرار گرفته واز جانب مخاطبان گرامی این وبسایت با ارسال چند نظر موردحمایت قرار گرفته است.
آخرین مطلب که اسرارنامه در همین زمینه منتشر کرده است، مربوط به شرح و بررسی دیدگاه های مترقی دکتر علی شریعتی مزینانی در خصوص استفاده از موقوفات و نذورات مذهبی جهت مصارف علمی و فرهنگی بوده می باشد.
برای مطالعه این مطلب می توانید به پیوند درج شده در بخش کوچه پس کوچه پیوندها مراجعه نمایید .

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:
بورس تحصیلی امام حسین یا شُله زرد؟ هنگام درنگ با اندیشه های دکتر شریعتی
نظرت را بنویس
comments

شمس آبادی

با تشکر از مطلب مفید شما

محمد قدرآبادی

مطلب خوبی بود. من همیشه سایت نسیم جوین را می خوانم.آقایان رامشینی و شمس آبادی واقعاً زحمت می کشن. در جوین و سبزوارو بیشتر جاهای ایران همه موقوفات ونذری ها فقط وقف عزای امام حسینه در نتیجه در کل محرم و صفر روز تاسوعا و عاشورا و اربعین و تاحدودی هم در چهل و هشتم و روز شهادت امام رضا کلی گوسفند می کشند و حلیم و شله زرد و غذا و خرما وحلوا می دهند اما بقیه روزهای سال خشک وخالی است. حالا حساب کنید قیمت هر گوسفند چنده؟ اگه همه این پول ها به جایط اینکه در سه چهار روز خرج شکم مردم شود اگر با آنهاکتابخانه ها و بیمارستان ها تجهیز شود ، همیشگی است. باید خبرنگارا و روزنامه نگارا مثل شما روی این موضوع بیشتر کار کنن. مجله خوبی دارید. موفق باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما