اگر دومینوی تأخیرهای افتتاح به پایان برسد:

بیمارستان حشمتیه سبزوار برای 530 نفر اشتغالزایی می کند

بابک رحیمیان یکی از خبرنگاران خبرگزاری مهر در مشهد، امروز گزارشی خواندنی را درباره وعده های متعدد برای افتتاح بیمارستان حشمتیه سبزوار و نیز پیشینه و جایگاه این بزرگترین پروژه حوزه سلامت در نیمه غربی خراسان رضوی منتشر کرده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این گزارش تصریح شده است که بیمارستان حشمتیه سبزوار با قدمت یک قرن، اولین بیمارستانی است که به سبک نوین در خراسان ساخته شده و حتی از این بابت از بیمارستان های مشهد نیز قدیمی تر است و نشان دهنده جایگاه مهم و مرکزیت سبزوار در امر بهداشت و درمان شمال شرق کشور در گذشته نه چندان دور دارد.
 
این گزارش اما وضعیت فعلی بیمارستان حشمتیه سبزوار را پس از تخریب و بازسازی به گونه ای تصویر کرده است که در گیر و دار وعده و وعیدهای مسئولان مختلف نمی توان زمان دقیقی برای افتتاح مجدد آن  و از سرگیری خدمات رسانیش در منطقه سبزوار بزرگ متصور شد.
 
البته جدید ترین وعده معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار دلالت بر افتتاح این بیمارستان در دی ماه جاری دارد. اما معلوم نیست این بار بالاخره این وعده به سرانجام می رسد یا باز با تأخیرمواجه خواهد شد؟
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل گزارش خبرگزاری مهر را منتشر می کند:
 
 
مهر گزارش می‌دهد؛
مهر تمدید بر افتتاح بیمارستان سبزوار/حشمتیه در انتظار بازگشت حشمت
 
مشهد- بیمارستان حشمتیه سبزوار که طرح توسعه آن در دولت قبل آغاز شد ازجمله طرح‌های مهر ماندگار است که هر سال زمان افتتاح این پروژه «مُهر تمدید» زده شده و به دو مینوی وعده‌های مسئولان تبدیل شده است.
خبرگزاری مهر-گروه استان ها: بیمارستان حشمتیه که قریب به یک قرن به مردم دیار سربداران خدمت کرده است ازآنجاکه دیگر توان افزایش جمعیت بیماران را در طی سال‌های گذشته نداشت در سال ۱۳۸۶ در طرح توسعه‌ای قرار گرفت.
 
این بیمارستان که یک قرن برای مردم سبزوار سلامت به ارمغان آورده در  هشت سال پیش به واسطه پاسخ به خدماتش در ردیف پروژه‌های مهر ماندگار قرار گرفت اما این پروژه نیز هم چون سایر طرح‌های عمرانی به دلیل وضعیت نامساعد اقتصادی مورد بی‌مهری قرار گرفت و زمین گیر شد.
 
پروژه توسعه بیمارستان حشمتیه ازجمله طرح‌هایی است که باوجود گذشت هشت سال اگر برای مردم مرهمی نبوده است اما برای بسیاری از مسئولان حکم تزریق داروی آرام‌بخش به مردم را داشته زیرا از پنج سال گذشته تاکنون هرماه این بیمارستان در نقل‌قول‌های مدیران افتتاح می‌شود و بر مراسم افتتاحیه آن مهر تمدید می‌خورد.
 
«دو مینوی» قول های مسئولان
 
قاسم شعبانی عطارمعاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار دولت گذشته نخستین شخصی بود که در اردیبهشت‌ماه سال ۹۱  پروژه احداث بیمارستان حشمتیه در ۲۰ هزار مترمربع و با ۲۴۱ تختخواب را یکی از دستاوردهای مهم دولت خواند و به مردم دیار سربداران قول داد که تا پایان سال ۹۲ این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.
 
هرچند که اتمام دوران ریاست دولت نهم و دهم فرصت بریدن ربان افتتاح این بیمارستان را از مدیران قبلی گرفت اما با روی کار آمدن دولت یازدهم باری دیگر تاریخ‌های افتتاح این پروژه مهر تمدید خورد.
 
سید حسن هاشمی قاضی‌زاده وزیر بهداشت از جمله افرادی است که در تخصیص بودجه به این بیمارستان تلاش وافری از خود نشان داد و در هشتمین سفر استانی هیئت دولت به استان خراسان رضوی در سبزوار نخستین شخصی در دولت یازدهم بود که نوید افتتاح این بیمارستان را تا پایان سال ۹۳ به مردم داد.
 
با پایان یافتن سال ۹۳ و عقب افتادن زمان بهره‌برداری در مردادماه امسال نیز علیرضا مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به افتتاح به‌موقع بیمارستان حشمتیه سبزوار گفت: بیمارستان حشمتیه سبزوار آذرماه امسال افتتاح می‌شود و این در حالی بود که وی فراموش کرده بود که پیش‌ازاین وعده افتتاح این بیمارستان را در مهرماه امسال و یک‌بار هم در شهریورماه و در هفته دولت به مردم داده بود.
 
بیمارستان جدید حشمتیه سبزوار یک‌بار هم از قول رمضان علی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در آبان ماه امسال قرار بود افتتاح شود و اما حالا فرماندار سبزوار از تاریخ دی‌ماه امسال به‌عنوان تاریخ افتتاح این پروژه خبر می‌دهد.
 
 
حشمتیه در انتظار بازگشت حشمت 
 
در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی یعنی حدود ۱۰۰ سال پیش باهمت مردم و مسئولان وقت و به‌ویژه دكتر «قاسم غنی» پزشك، ادیب و سیاستمدار مشهور دوران معاصر، بیمارستان حشمتیه سبزوار با ظرفیت ۱۱۰ تخت ثابت در سبزوار تأسیس شد.
 
زمين اين بيمارستان توسط مرحوم «حشمتيه» برای انجام خدمات درمانی به مردم وقف‌شده است و لذا این مرکز درمانی به نام واقفش نام‌گذاری شد.
 
پروژه توسعه بیمارستان حشمتیه ازجمله طرح‌هایی است که باوجود گذشت هشت سال اگر برای مردم مرهمی نبوده است اما برای بسیاری از مسئولان حکم تزریق داروی آرام‌بخش به مردم را داشته زیرا از پنج سال گذشته تاکنون هرماه این بیمارستان در نقل‌قول‌های مدیران افتتاح می‌شود و بر مراسم افتتاحیه آن مهر تمدید می‌خورد درواقع از حدود سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۳۰۰ هجری شمسی با تأسیس بیمارستان حشمتیه در سبزوار، به‌عنوان اولین بیمارستان سبک جدید خراسان و یکی از اولین بیمارستان‌های ایران که در شهری خارج از تهران ساخته می‌شد، روند تبدیل‌شدن این شهر به قطب بهداشتی و درمانی شمال شرق کشور رقم خورد.
 
گفته می‌شود قدمت بیمارستان حشمتیِه سبزوار حتی از بیمارستان‌های مشهد نیز بیشتر است زیرا منابع متعدد تاریخ افتتاح بیمارستان امام رضا (ع) مشهد را در ۱۳۱۳ یعنی حدود یک دهه بعد از تأسیس بیمارستان حشمتیه سبزوار می‌دانند.
 
لازم به ذکر است که دکتر قاسم غنی دانشمند خوش‌نام سبزواری که برای مدتی وزارت بهداری کشور را بر عهده داشت، در ایجاد نقش مرکزیت بهداشتی و درمانی برای شهر زادگاهش و ساخت یکی از اولین بیمارستان‌های شهرستان‌های ایران در سبزوار، نقش مؤثری داشت.
 
پس‌ازآن زمان نیز نقش بهداشتی و درمانی سبزوار که خود در کنار شهرستان‌های مشهد، بجنورد، بیرجند، تربت‌حیدریه،  قوچان و گناباد یکی از هفت شهرستان اولیه خراسان بود در تقسیمات سیاسی سال ۱۳۱۶ نقش بسزایی را یافا می کرد تا اینکه سرانجام پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال‌های میانی دهه ۱۳۶۰ دومین دانشکده علوم پزشکی خراسان بزرگ در سبزوار تأسیس شد.
 
دی ماه پایان دومینوی وعده های مسئولان
 
و اما فرماندار ویژه سبزوار در دولت یازدهم و به‌عنوان آخرین فرد در دومینوی افتتاح بیمارستان حشمتیه سبزوار این بار خبر از افتتاح این مرکز درمانی در دی‌ماه سال جاری می‌دهد.
 
احمد برادران در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: با حضور وزیر بهداشت در دوهفته آینده از مهم‌ترین پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی ازجمله اورژانس هوایی و بزرگ‌ترین پروژه سلامت استان بیمارستان حشمتیه بهره‌برداری می‌شود.
 
وی بیان کرد: این بیمارستان از پروژه‌های مهر ماندگار است که تا سال ۹۲ دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی بود و به لحاظ کمبود اعتبار روند بسیار کندی را طی کرد.
 
برادران اظهار کرد: بیمارستان حشمتیه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه سلامت دراستان خراسان رضوی است که تاکنون ۷۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.
 
وی بابیان اینکه با بهره‌برداری از این بیمارستان ۵۳۰ نفر مشغول به کار خواهند شد افزود: راه‌اندازی این مرکز درمانی نقش بسزایی در ارتقای شاخص‌های سلامت مردم این منطقه خواهد داشت.
 
وی همچنین از بهره‌برداری اورژانس هوایی سبزوار با حضور وزیر بهداشت خبر داد و افزود: قرار گرفتن این شهرستان در مسیر جاده ابریشم، عبور سالانه میلیون‌ها زائر و مسافر در پرخطرترین جاده کشور استقرار پایگاه اورژانس هوایی را به یکی از نیازهای ضروری این منطقه تبدیل کرده بود.
 
وی بابیان اینکه پروژه اورژانس هوایی یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم و از برکات مهم دولت یازدهم است اظهار کرد: با استقرار این پایگاه هوایی تمام شهرستان‌های غرب خراسان رضوی و نیز تعدادی از شهرستان‌های خراسان شمالی تحت پوشش امداد هوایی سبزوار قرار خواهند گرفت.
 
گزارش: بابک رحیمیان
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما