معرفی نهضت تاریخ ساز سربداران در مجله هواپیمایی ماهان

همزمان با برگزاری کنگره بین المللی سربداران در آذرماه 94، شرکت هواپیمایی ماهان در مجله داخلی خود به معرفی این نهضت افتخارآمیز تاریخ ایران پرداخته است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، ماهان یکی از شرکت های هواپیمایی معتبر و خوشنام کشور در سال های اخیر است که معمولا در رتبه بندی های مختلفی که بر اساس استانداردهای گوناگون صورت می گیرد در میان ایرلاین های داخلی رتبه های مطلوبی را به دست می آورد.
 
این شرکت در حال حاضر تنها ایرلاینی است که پروازهای فرودگاه سبزوار را انجام می دهد و در مدت برقراری پروازهای ماهان، مسافران فرودگاه سبزوار از کیفیت خدمات ارائه شده، راضی بوده اند.
 
مجله داخلی شرکت هواپیمایی ماهان که در هر شماره خود مطالب جالب توجهی در حوزه های فرهنگی، هنری، تاریخی، سینمایی و ... را منتشر می کند، آذرماه گذشته نگاهی به حکومت ها و پایتخت های ایران در طول تاریخ انداخته و از آن میان حکومت سربداران و پایتخت آنان دارالمومنین سبزوار را معرفی کرده است.
 
گفتنی است کشور ایران در طول تاریخ خود تا کنون 36 پایتخت داشته است که بعضی از این 36 پایتخت شهرهایی در محدوده ایران امروزی و بعضی دیگر شهرهایی در محدوده کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه و عراق واقع شده اند. (منبع) سهم استان خراسان رضوی از این 36 پایتخت تاریخی ایران 3 شهر سبزوار، مشهد و نیشابور است که پایتختی هرسه این شهرها در دوران بعد از اسلام اتفاق افتاده و قبل از اسلام هیچ یک از شهرهای خراسان به مقام پایتختی نرسیده اند.
 
البته شهرستان های سبزوار، نیشابور و داورزن که هریک جزئی از سرزمین باستانی رئونت (ریوند امروزی و به معنای دارنده شکوه و جلال)(منبع1)، (منبع2) بوده اند به واسطه واقع شدن آذربرزین مهر یکی از 3 آتشکده مهم زمان ساسانیان در این محدوده ، از اهمیت خاصی برخوردار بوده اند اما به هرحال هیچ یک به عنوان پایتخت های حکومت های قبل از اسلام در ایران نبوده اند.
 
پایتختی سبزوار در دوران حکومت سربداران که به مدت 50 سال به طول انجامیده است از آن جهت حائز اهمیت است که نام این شهر را به عنوان پایتخت اولین حکومت شیعه 12 امامی ایران در تقویم تاریخ کشورمان ثبت کرده است.
 
گفتنی است کنگره بین المللی گرامیداشت هفتصدمین سال قیام سربداران که در روزهای 26 و 27 آذر ماه 94 در سبزوار برگزار شد، انعکاس خوبی در رسانه های کشور پیدا کرد(منبع) و هرچند انتشار این مطلب در مجله داخلی شرکت هواپیمایی ماهان ممکن است به صورت اتفاقی با برگزاری کنگره سربداران همزمان شده باشد، اما به هرحال یقیناً به اطلاع رسانی بیشتر و همه جانبه تر از این نهضت مهم تاریخ ساز ایران اسلامی منجر شده است.
 
شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده به شماره 86 مجله هواپیمایی ماهان که در آذرماه 94 منتشر شده است، روی اینجا کلیک کنید.
 
برای بزرگ تر شدن تصاویر زیر روی آن ها کلیک کنید.
 
 
 
 

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما