به مناسبت هفته وحدت

تجلی وحدت شیعه و سنی در نماز جمعه سربداران

کنگره بین المللی سربداران که طی روزهای 26 و 27 آذرماه 94 در دارالمومنین سبزوار با شکوه چشمگیری برگزار شد، در بردارنده رویدادهایی مهم و صحنه های زیبای متعددی بود که مجموعه آن ها می تواند این کنگره را به نقطه عطفی در تاریخ فعالیت های فرهنگی، مذهبی و علمی دیار سربداران در سال های اخیر تبدیل کند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، یکی از برنامه های مهم کنگره بین المللی سربداران شرکت در نماز عبادی و سیاسی جمعه بود که در این مراسم اعضای ستاد اجرایی و تعدادی از میهمانان مسلمان داخلی و خارجی کنگره در محل جایگاه نماز جمعه سبزوار حضور یافتند تا نماز وحدت بخش جمعه را در پایتخت نهضت تاریخ ساز سربداران اقامه کنند.
 
در این مراسم دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و دبیر کنگره بین المللی سربداران به معرفی مختصری از کنگره و اهداف و اهمیت آن در نزد نمازگزاران جمعه سبزوار پرداخت و سپس میهمانان شیعه و سنی کنگره دوشادوش یکدیگر به نماز ایستادند تا باری دیگر جلوه ای از اتحاد حقیقی اسلامی را در شهر سربداران به نمایش بگذارند.
 
در عکس هایی که در زیر مشاهده می کنید دکتر خالد کریم، رئیس مرکز پژوهشی مصر در کشور اردن که از میهمانان ویژه و سخنرانان کنگره بین المللی سربداران بود، به شیوه نمازگزاران اهل سنت در صف نماز جمعه سبزوار که یکی از شهرهای مرکز تشیع ایران است، ایستاده و به امام جماعت شیعه اقتدا کرده است.
 
علاوه بر دکتر خالد عبدالکریم در این تصویر چند نفر دیگر از میهمانان خارجی کنگره سربداران نیز در صف نماز جمعه 27 آذر 94 سبزوار دیده می شوند.
 
لازم به ذکر است، هرچند شهر سبزوار از پایگاه های مهم تشیع علوی در طول تاریخ ایران محسوب می شود، اما در بسیاری از دوره ها فرهنگ مدارا و هم زیستی مسالمت آمیز با پیروان دیگر ادیان و مذاهب اسلامی در این شهر و اندیشه بزرگان آن جاری بوده است. به طوری که حتی در دوران حکومت سربداران، حاکمان شیعه مذهب سربدار دستور ضرب دو نوع سکه متناسب با اهل سنت و شیعیان ساکن در قلمرو دولت سربداران را داده اند(منبع) که این موضوع خود نشانگر وجود اعتدال دینی در منش حکومتی امیران سربداران است.
 
گفتنی است، همه ساله روزهای اواسط ماه ربیع الاول که براساس دو روایت از شیعه و سنی ایام ولادت پیامبر مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) در یکی از روزهای دوازدهم یا هفدهم این ماه است به عنوان هفته وحدت نامیده می شود و قرار گرفتن نمازگزاران شیعه و سنی در یک صف واحد نماز جمعه سبزوار، مناسبت ویژه ای با این ایام فرخنده پیدا کرده است.  
 
*    *    *
عکس های این مطلب از کانال تلگرامی کنگره بین المللی سربداران گرفته شده است.
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

احسنت. چشم داعشی های بی شرف کور

علی مزینانی عسکری

باسلام وعرض ادب افتتاح رسمی پست بانک مزینان در شب میلاد پیامبر اعظم(ص)+عکس شاهدان کویرمزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما