دکتر امین زارعین: انتظار بیشتری از بخش علمی کنگره سربداران می رفت

شهرستان سبزوار نتوانست بهره کافی را از برگزاری کنگره سربداران ببرد

اسرارنامه - کنگره بین المللی سربداران که اواخر آذرماه 94 در سبزوار برپا شد، علی رغم شکوهی که در برگزاری آن وجود داشت، اما از برخی انتقادات و کاستی ها نیز خالی نبود. انتقاداتی که یقیناً گفتن و بررسی آن ها از سوی اصحاب رسانه و سایر تحلیلگران و صاحب نظران، می تواند به مسئولان برگزاری کنگره در اجرای هرچه بهتر چنین برنامه هایی در سال های آینده یاری رساند.

دکتر موسی الرضا امین زارعین از اساتید برجسته دروس فلسفه و علوم اسلامی در دانشگاه های سبزوار از جمله کسانی است که  به نحوه برگزاری کنگره بین المللی سربداران به ویژه در همایش علمی این کنگره نقدهایی دارد که آن ها را با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه در میان گذاشته است.

وی در این گفتگویی با خبرنگار اسرارنامه گفت: ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنگره سربداران که ایده برگزاری آن ایده بکری بود و حتما به سرانجام رسیدن آنچه مشاهده کردیم، کار و زمان زیادی هم برده است، باید عرض کنم، انتظارات خیلی بیشتری از کنگره بین المللی سربداران داشتیم و در مقایسه با همایش های بین المللی دیگر نیاز به آسیب شناسی جدی دارد.

دکتر امین زارعین همچنین اظهار داشت: با آنکه نام این کنگره بین المللی بود اما از کشورهای آسیای میانه و حتی از دانشگاه های داخل کشور که انتظار مشارکت بیشتری از سوی آن ها می رفت، استقبال کمی صورت گرفت.

وی افزود: حتی دانشگاه های دیگر در شهر سبزوار هم حضور و مشارکت کمی دراین کنگره داشتند و باید بررسی شود که چرا دانشگاه حکیم سبزواری در برگزاری این کنگره تنها مانده بود؟

امین زارعین گفت: اگر کنگره بین المللی سربداران را مقایسه کنیم با کنگره بین المللی بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری که تقریبا 20 سال قبل در همین شهر برگزار شد، خواهیم دید، تعداد مقالات آن کنگره خیلی بیشتر و سطح علمی آن بسیار بالاتر بود. در حالی که کنگره حاج ملاهادی سبزواری برای یک فرد بود و کنگره سربداران برای یک نهضت و بنابراین انتظار خیلی بیشتری از این کنگره در بخش علمی می رفت.

وی افزود: در میان 112 مقاله علمی که در همایش علمی این کنگره پذیرش شده بود، از بعضی افراد دو مقاله و یا بیشتر وجود داشت درحالی که بعضی از مقالات  با کیفیت علمی بالاتر پذیرفته نشده بودند و این احتمال را در ذهن به وجود می آید که سایه بعضی روابط در پذیرش این مقالات نقش داشته است.

این مدرس دانشگاه های سبزوار در رشته های فلسفه و الهیات در ادامه گفت: بنده خودم مدتی است به عنوان داور همایش های علمی دعوت می شوم و می بینیم روال کار به این شکل است که نویسنده مقالاتی که برای داوری به دستمان می رسد، مشخص نیست و داوری مقالات کاملا به شکل ناشناخته انجام می شود.

وی افزود: داوری ناشناخته باعث می شود، فشار کمتری روی داور باشد زیرا در رودربایستی کسی قرار نمی گیرد و راحت تر نظر علمی خود را بیان می کند.

امین زارعین با بیان اینکه در حال حاضر شرط پذیرش دانشجویان در دوران دکترا ارائه مقالات علمی در همایش ها و کنگره های علمی است و بنابراین در چنین همایش هایی اصلا نباید اجازه داد  روابط بر امر داوری و پذیرش مقالات تاثیر داشته باشد.

وی علاوه بر انتقادات نسبت به بخش علمی کنگره سربداران درباره سایر جنبه های کنگره نیز گفت: در گفتگویی که با بعضی میهمانان خارجی داشتم، آن ها از اینکه در روز افتتاحیه کنگره نتوانسته بودند به تالار اصلی برگزاری مراسم راه یابند و به یکی از سالن های جانبی هدایت شده بودند، گلایه داشتند.

امین زارعین افزود: معمولا در چنین همایش هایی میهمانان خارجی که عمدتاً شخصیت های علمی کشورهای خود هستند، باید به رسم میهمان نوازی جایگاه ویژه ای داشته باشند و حتما در سالن اصلی و ترجیحا در ردیف های جلو جای داده شوند.

وی با بیان اینکه البته موارد انتقادات به کنگره بین المللی سربداران بیشتر از این است، اظهار داشت: در مجموع برگزاری این کنگره برای دانشگاه حکیم سبزواری رزومه خوبی شد، اما معتقدم شهرستان سبزوار نتوانست بهره لازم و کافی را از آن ببرد.

شهروند طلایی و معلول نمونه کشور در سال های 86 و 87 در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: درسال های قبل وقتی برای اولین دفعات، ایده برگزاری کنگره سربداران در سبزوار مطرح شده بود، در دو جلسه ای که بنده حضور داشتم، آقای سبحانی فر نماینده سبزوار درباره اهمیت سربداران و تکان دادن شهر سبزوار با برگزاری این کنگره صحبت هایی کردند، اما امسال بعد از برگزاری کنگره این اتفاق نیافتاد.

وی با یادآوری اینکه دو جلسه ای که با حضور آقای سبحانی فر درباره کنگره سربداران صحبت شده است یکی در اولین ماه هایی که وی به مجلس راه پیدا کرده بود و دیگری بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 اتفاق افتاد که  نماینده سبزوار در آن جلسه حتی از آمدن یکی از سران قوا برای شرکت در کنگره سربداران به سبزوار سخن می گفت اما این اتفاق در نهایت نیفتاد.

امین زارعین همچنین گفت: دکتر طالبی شهردار سبزوار هم در یکی از همین جلسات از سبزوار به عنوان یکی از پایتخت های تاریخی ایران یاد کرد و برگزاری کنگره سربداران را فرصتی برای معرفی ابعاد کمتر دیده شده شهر سبزوار میدانست که این مورد هم در عمل در جریان برگزاری کنگره سربداران تحقق نیافت و کنگره هرچند ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه حکیم سبزواری را نشان داد، اما برای شهرستان سبزوار چندان که باید و شاید موثر واقع نشد.

وی در پایان اظهار داشت: اگرچه تجربه ای که بنده تا کنون به دست آورده ام حکایت از آن دارد که هیچ وقت همایش های بعدی به سطح اولین همایشی که برگزار می شود، نخواهد رسید و اگر نقاط ضعف یانقاط قوتی در اولین دوره برگزاری یک همایش علمی وجود داشته باشد در دوره های بعدی تشدید خواهد شد، اما به هرحال اگر برگزارکنندگان عزم خود را برای آسیب شناسی و برطرف کردن ایرادات موجود در اولین همایش جزم کنند امکان برگزاری همایش های بهتر و کامل تر در سال های آینده وجود دارد.

 

 

 

 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام جلوتر از همه اقاي نورآبادي در يادداشتي همين حرف ها و نقدها را خيلي دقيق تر و مفصل تر و بهتر گفتند و تذکر دادند اما نمي دانم چرا مسئولان و رسانه هاي سبزوار نشنيدند و اعتنايي نکردند. واقعا رسانه هاي سبزوار خيلي ضعيف عمل مي کنند. هم در پوشش همايش ضعيف بودند و هم در نقد و بررسي بعد از آن.

مصیبت

حسن نظر حضرتعالی نسبت به حقیر موجب امتنان بوده وامانتداری وتلاش شما ستودنیست

شهر سیاست بازی

خدا خیر بده به این مرد که مردانه و علمی نقد کردند. متاسفانه تمام ظرفیت این شهر، صرف سیاسی بازی و رانت و باند واسه یکسری افراد میشه که عموما هم بومی سبزوار بزرگ نیستند و با نون به قرض دادن به هم فقط از این شهر مظلوم به عنوان یک سکوی پرتاب واسه شخص خودشون یا نهایتا اطرافیان و هم حزبی هاشون استفاده می کنند. کاش نهضت سربداران هم واسه شهرهای باعرضه ای مثل نیشابور بود تا میدیدید چه مراسم باشکوه و واقعا بین المللی برگزار می کردند. فقط تاسف اول واسه مسوولین شهر، دوم برای رسانه های شهر و سوم برای مردم مظلوم سبزوار بزرگ
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما