مهدی کاشمری: پیشکسوتان هنر نمایش برای رونق دوباره تئاتر سبزوار به میدان بیایند

مهدی کاشمری یکی از پیشکسوتان و هنرمندان ارزنده ت تئاتر سبزوار است که این شب ها بعد از 18 سال فاصله از فعالیت های نمایشی، مجدداً به روی صحنه بازگشته تا به عنوان هم کارگردان وهم بازیگر نمایش «بلبل سرگشته» اثر فاخری را به کارنامه  هنری خود اضافه کند.
 
از همین رو خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه پس از یکی از شب های اجرا، در حالی که هنوز لباس و گریم نمایش بلبل سرگشته به تن مهدی کاشمری بود، به سراغ این هنرمند پیشکسوت رفته و با  او به گفتگویی کوتاه پرداخته است.
 
کارگردان نمایش بلبل سرگشته در این مصاحبه اختصاصی به خبرنگار اسرارنامه گفت: پیشکسوتان هنر نمایش باید برای رونق دوباره تئاتر سبزوار دست به دست هم بدهند و به میدان بیایند.
 
مهدی کاشمری افزود: در سال های اخیر کارهای فاخر نمایشی در سبزوار کمتر اجرا شده و سلیقه مخاطبان به تئاترهای کمدی و جُنگ ها عادت کرده است.
 
وی ادامه داد: دلایل مختلفی وجود دارد که مردم به تئاترهای کمدی علاقه بیشتری نشان می دهند، از جمله اینکه شاید به خاطر گرفتاری های زیادی که مردم در زندگیشان دارند، ترجیح می دهند برای لحظاتی شاد شوند و همچنین اینکه تئاترهای طنز در سال های اخیر مرتبا کار شده و کمتر نمایش های درام، تراژدی و سنگین به روی صحنه رفته است و همین موضوع باعث شده سلیقه مخاطب کم کم به کارهای کمدی عادت کند و همین الان هم اگر یک کار کمدی روی صحنه می رفت با استقبال بیشتری مواجه می شد.
 
این هنرمند همچنین درباره دلایل سال ها دوری خود از تئاتر سبزوارگفت: بعد از اجرای آخرین تئاترم با عنوان«آن شصت نفر، آن شصت هزار» که در سالن مفتح روی صحنه رفت، به خاطر مسئولیت های شغلیم که آن زمان مسئول جوانسرای اسرار بودم، دیگر نتوانستم کار تئاتر انجام دهم و بعدها که بازنشسته شدم احساس پیری نگذاشت مدتی کار کنم، اما بعد از مدتی دیدم نمی شود از تئاتر دست کشید.
 
کاشمری افزود: تئاتر و هنر عشق است و آدم عاشق هم نمی تواند ببرد. ممکن است یک مدتی فارغ شود، اما نمی تواند کامل ببرد و کنار بکشد.
 
وی درباره دلیل اینکه وقتی بعد از سال ها دوری از تئاتر دوباره به این عرصه بازگشته ، چرا  به سراغ نمایشنامه «بلبل سرگشته» رفته است؟ گفت: بلبل سرگشته نمایشنامه سنگینی است که به قلم استاد علی نصیریان از بزرگان تئاتر کشور نوشته شده و بنده دیدم بعد از سال ها که حضور نداشته ام و در این مدت در سبزوار بیشتر کارهای کمدی و جنگ انجام شده است تصمیم گرفتم بیایم و یک تئاتر جدی وفاخر را اجرا کنم. به هرحال ما قدیمی هستیم و بعضی از این تئاتر های جدید زیاد با روحیه مان جور در نمی آید.
 
این هنرمند پیشکسوت افزود: اوایل امسال نمایش «مرگ یزدگرد» را هم دیدم که تئاتر خوبی بود و آقای آذری خیلی زحمت کشیده بودند، اما در سبزوار فعلا اینطور جا افتاده که از تئاترهای کمدی بیشتر استقبال می شود.
 
وی گفت: متن نمایشنامه بلبل سرگشته، متن سنگینی است و بعضی دیگر  از هنرمندان پیشکسوت تئاتر سبزوار هم خواسته اند قبل از این بلبل سرگشته را کار کنند، که میسر نشده است.
 
کاشمری ادامه داد: برای اجرای نمایش بلبل سرگشته یک سال تمرین کرده ایم و چون اکثر بازیگران مبتدی بودند و قبلا کارهای کمدی انجام داده بودند، ابتدای کار خیلی سخت بود، ولی با کمک دوستان و با حضور استاد ماستیانی که خیلی زحمت کشیدند ودر کنار ما بودند و همچنین باحضور مداوم جناب صفی آبادی که با شرایط کهولت سن مرتباً بر سر تمرین می آمدند، سعی کردیم کاری را روی صحنه ببریم که مورد قبول تماشاچیان و هنردوستان قرار گیرد.
 
وی سپس با اشاره به هزینه های سنگینی که برای اجرای تئاتر به هنرمندان تحمیل می شود گفت:  تمام دکور صحنه را از جیبمان خرج کرده ایم و هیچ کس حاضر نشده است به ما کمکی بکند. البته این بی مهری ها به هنر تئاتر مشکلی است که در همه کشور مشاهده می شود اما در شهرستان های خارج از محدوده پایتخت و مراکز بزرگ استان ها شدتش بیشتر است.
 
کارگردان بلبل سرگشته اما ابراز عقیده کرد: با وجود همه این سختی ها نباید از پا بنشینیم و باید آنقدر کار خوب روی صحنه ببریم تا فرهنگش را جا بیاندازیم.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه پنجشنبه شب گذشته برخی از اساتید وهنرمند برجسته و بعضی از مسئولان شهرستان برای تماشای تئاتر بلبل سرگشته به تالار بیهقی سبزوار آمدند، از حضور استاد ایرج مهدیان هنرمند سبزواری و  پیشکسوت موسیقی کشور، استاد علی اکبر خویشاوندی از شعرا و هنرمندان سبزواری ساکن مشهد، استاد حاج علی فتاحی، جناب کراچی و استاد صفی آبادی پدر تئاتر سبزوار تشکر کرد.
 
کاشمری گفت: از بین مسئولان شهرستان نیز آقایان کاظم کرامت رئیس شورای شهر، دکترمحمود رضا سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی، محبوبه طبسی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود پسندیده عضو شورای شهر و تعدادی دیگر از مسئولان نیز پنجشنبه شب برای تماشای تئاتر بلبل سرگشته در سالن حضور یافتند.
 
وی افزود: دکتر محمدعلی لطفی مقدم از بزرگان تئاتر خراسان هم اگرچه نتوانست برای تماشای تئاتر به سبزوار بیاید اما پیام وی توسط علی اکبر خویشاوندی قرائت شد.
 
*    *     *
 
با سپاس از امیرمحمد ده آبادی خبرنگار افتخاری اسرارنامه بابت تهیه عکس ها
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما