آثار ملاحسین واعظ کاشفی در عین سادگی، سست نیست / کاشفی فرهنگ حدیثی را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرده است

همایش ملی سیره رضوی و سبک زندگی اسلامی که در 29 آذر 94 در سبزوار برگزار شد، از جمله برنامه های مهم فرهنگی و دانشگاهی دیار سربداران در سال جاری بود که به همت دانشکده علوم قرآنی این شهرستان و با حضور تعدادی از میهمانان برجسته داخلی و خارجی در این شهر برپا گردید و آیت الله احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور یکی از میهمانان ویژه این برنامه بود.
 
خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه در حاشیه برگزاری همین مراسم به سراغ این چهره برجسته دینی و دانشگاهی کشور رفت و طی گفتگویی اختصاصی با وی نظرش را درباره ملاحسین واعظ کاشفی از دانشمندان برجسته قرآنی دیار سربداران و بنیانگذار مجالس روضه خوانی فارسی بر اباعبدالله الحسین (ع) جویا شد.
 
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور در این رابطه به خبرنگار ما گفت: ملاحسین واعظ کاشفی آثار ارزنده ای دارد و توانسته است، فرهنگ حدیثی را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کند.
 
وی افزود: کاشفی چند کتاب در موضوعات اخلاقی و اعتقادی دارد که ویژگی اصلیش این است که مسائل را طوری پیچیده نکرده که از سطح فکری عامه مردم بالاتر باشد.
 
آیت الله احمد عابدی همچنین ملاحسین واعظ کاشفی را پایه گذار سبک منبر رفتن روحانیون امروزی معرفی کرد و گفت: برخی انتقاداتی که به آثار کاشفی وارد می آید، به خاطر همین تلاشی است که او برای ساده بیان کردن مفاهیم داشته است، در حالی که آثار کاشفی ساده هست، اما سست نیست.
 
وی توضیح داد: این خیلی دشوار است که کسی بتواند بین ساده نویسی و سست نویسی تفکیک قائل شود، اما به هرحال این دو با یکدیگر فرق می کنند و بعضی این دو سبک را با هم خلط می کنند و ساده نویسی را سست نویسی می انگارند و بعد انتقادات نادرست می نویسند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: ممکن است کسی بخواهد اثری به شیوه کاملا دقیق و علمی بنویسد که هیچ مورد اشکال و انتقادی در آن وجود نداشته باشد، که این جور آثار هرچند ارزشمند است، اما معمولا به درد عامه مردم نمی خورد.
 
وی پس از بیان این توضیحات گفت: هنوز می توان از آثار ملاحسین واعظ کاشفی بهره برد و خود بنده چند مقاله درباره آثار ایشان نوشته ام که در مجله آینه پژوهش چاپ شده است.
 
عابدی در ادامه درباره کتاب «مواهب علیه» که ملاحسین واعظ کاشفی آن را به شیوه اهل سنت نوشته ، اظهار داشت: این کار خیلی خوبی  است که یک عالمی که احتمالا شیعه است بیاید کتابی بنویسد که به مذاق اهل سنت قابل قبول بیاید.
 
وی افزود: در طول تاریخ علمایی نظیر ابن ابی عقیل عمانی در قرن چهارم داشته ایم که عالم شیعه بوده اند اما بر اساس مذاهب دیگر فتوا می داده اند که این اتفاقا امتیاز است که یک نفر سنی، مذهب خودش را بدون تحریف و تغییر از زبان یک عالم شیعی بشنود.
 
دکتر عابدی سپس درباره ابهاماتی که درباره شیعه و یا سنی بودن کاشفی وجود دارد، گفت: احتمالا مذهب ملاحسین باید از نوع سنی 12 امامی باشد. زیرا همین الان هم در افغانستان گروهی هستند که به سنی دوازده امامی معروفند، زیرا روش اهل سنت را دارند با این تفاوت که هر 12 امام شیعه را به عنوان امامان خود قبول دارند.
 
وی افزود: سنیان دوازده امامی در افغانستان مانند شیعیان به زیارت امام شیعه می آیند، توسل کرده و مجالس روضه برپا می کنند و در عین حال خلفا را نیز قبول دارند.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 

 
نظرت را بنویس
comments

بهناز بسکی

موسسه سبزگامان دکتر بسکی http://sabzgamanbeski.ir/
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما