در نشست "بسیج ملی حذف نمک" مطرح شد؛

بیشترین عامل فوت در سبزوار بیماری‌های قلبی و عروقی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: بیشترین عامل مرگ و میر در سبزوار بیماری های قلبی و عروقی است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویا ن ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر سید جمال میرموسوی در نشستی با عنوان "بسیج ملی حذف نمک" که در محل ساختمان دانگشاه علوم پزشکی برگزار شد، افزود: 76 درصد بیماری‌های کشور بیماری‌های غیر واگیر است  که بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین 15 تا 30 سال و شیوع انواع سرطان‌ها به عنوان مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در کشور مطرح است.
 
وی شایع‌ترین علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را تغییر سبک زندگی و الگوی نادرست تغذیه دانست و گفت: افزایش مصرف فست فودها، قند، نمک و چربی از اصلی‌ترین عوامل شیوع بیماری‌های غیر واگیر است.
 
میرموسوی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها میزان سرانه نمک بایستی روزانه 5 گرم باشد، گفت: این رقم متاسفانه دو برابر میانگین تعریف شده 8 .10 گرم در رژیم غذایی است. 
 
وی همچنین افزود: مصرف روزانه چربی نیز طبق میانگین تعریف شده 35 گرم است که این رقم 46 گرم در روز است و میزان قند هم دو و نیم برابر حد مجاز است؛ چنان که از 25 گرم 66 گرم افزایش دارد.
 
میرموسوی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی 25 درصد بحث بهداشت و سلامت هستند و 75 درصد این موضوع به عهده سایر نهادها، سازمان‌ها و مردم است.
 
میرموسوی با بیان ضرورت ترویج فرهنگ خودمراقبتی در جامعه افزود: با تغییر سطح آگاهی و نگرش مردم نسبت به حوزه بهداشت، میزان بالایی از مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های غیر واگیر کاهش خواهد یافت.
 
وی همچنین تغییر الگوی مصرف و کم‌تحرکی و کاهش مصرف سبزیجات و میوه را از عوامل تسریع بیماری‌های غیر واگیر در کشور دانست.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: به‌زودی با ارتقاء پایگاه‌های بهداشت شهری به پایگاه‌های سلامت ارائه خدمات بهداشتی به صورت هدفمند صورت می‌گیرد.
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما