تحریف زدایی از کلام امام خمینی(ره) به مناسبت دهه مبارک فجر

آیا امام خمینی گفته: «انقلاب ما انفجار نور بود» !؟

امام (ره) هرگز نگفت انقلاب ما انفجار نور بود!
 
یکی از رایج‌ترین جملات منسوب به حضرت امام خمینی (ره)، جمله معروف «انقلاب ما، انفجار نور بود» است و به‌ویژه در دهه‌ فجر فراوان از آن استفاده می‌شود و آن را در روزنامه‌ها و مطبوعات می‌نویسند و گاه از صدا و سیما پخش می‌شود اما حقیقت آن است که اساسا هیچ‌گاه امام چنین جمله‌ای را به زبان نیاورده‌اند! برای اثبات این مدعا کافی است که به صحیفه امام (ره) – که مجموعه بیانات معظم‌له در آن گردآوری شده است - سری بزنید.
 
به گزارش ایسنا، سایت خط امام با این مقدمه نوشت: «حال قطعا برای شما این سوال مطرح می‌شود که پس این جمله معروف از کیست و چگونه به غلط به امام نسبت داده شده و این‌گونه فراگیر هم شده است؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است باز هم به کتاب ارزشمند «صحیفه‌ امام» مراجعه کنیم. در صفحه ۱۸۱ از جلد ششم «صحیفه‌ امام» این جمله به «یاسر عرفات» - رئیس سابق جنبش فتح - منتسب دانسته شده و این‌گونه ذکر شده است که وی در اوایل انقلاب اسلامی به ایران آمده و به محضر حضرت امام رسیده و در خلال صحبت‌هایش در دیدار با امام (ره) درباره انقلاب اسلامی ایران، به ایشان عرض کرده است: «آنها (دشمنان انقلاب اسلامی ایران) می‌گویند زلزله‌ای رخ داده، ما می‌گوییم که انفجار نور روی داده است». جالب است که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در پاورقی همین صفحه نیز به بروز این غلط مشهور اشاره می‌نماید و در توضیح می‌نویسد: «عبارت "انقلاب ما انفجار نور بود" که غالباً در شعارها استفاده می‌شود، برگرفته از اظهارات فوق است که به اشتباه به عنوان سخن امام خمینی تلقی شده است.» (۱)
 
البته غرض از ذکر این واقعیت ناگفته و مورد غفلت، کم کردن از ارزش انقلاب شکوهمند اسلامی نیست چرا که اساسا چنین حرکت الهی و نورانی‌ای چنان درخشنده است که نیازی به جمله شخص سازشکاری چون عرفات برای پی بردن به ارج و ارزش آن نیست. ذکر این نکته ضروری است که امام راحل (ره) در چند مورد تعبیر «انفجار» را در مورد انقلاب داشته‌اند که شاید از نظر مفهومی جای تأمل و تدبر داشته باشد. امام فرموده‌اند: «نهضت انفجاری ایران در اثر دیکتاتوری و اختناق و فشار رژیم پهلوی هشداری بود برای همه مستکبرین در مقابل مستضعفین و ... دولت‌ها باید در خدمت ملت ها باشند و ملت‌ها پشتیبان آنان تا آسایش برای همگان باشد. عاقبت اختناق‌ها انفجار است.» (۲) یا در جای دیگر می‌فرمایند: «یکی از عواملی که موجب پیروزی شماها شد همین زیادی ظلم و زیادی اختناق بود که این اختناق و فشار زیاد شد، انفجار از آن پیدا شد.» (۳)
 
همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی در تعبیر دیگری چنین فرموده‌اند: «ملت ایران می‌دانند که انقلاب عظیم ایران که در نوع خود کم‌نظیر یا بی‌نظیر است از ارزش‌های بزرگی برخوردار است ... امید است که این انقلاب جرقه و بارقه‌ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده‌های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیه‌الله ارواحنا لمقدمه الفداء منتهی شود.» (۴) و یا می‌فرمایند: «تقریبا ما به این مرتبه رسیده‌ایم که ملت ما یک دفعه یک انقلابی کرد و یک انفجاری درست حاصل شد که نظیر آن در هیچ‌جا نبود، یک ملتی که همه چیزش وابسته بود و این رژیم سابق همه چیز این را از دست داده بود و همه چیز ما را وابسته کرده بود، یک دفعه یک انفجاری در برکت همین مجالس بود.» (۵)
 
البته در تبیین چرایی تشبیه انقلاب به انفجار (به طور عام) در ادبیات امام و نیز اینکه تعبیر اخص (انفجار نور) علی‌رغم آنکه از امام نیست تا این حد فراگیر و جامعه‌پذیر شده می‌توان گفت که در واقع انفجار نور بندگی در جهان ظلمانی استکباری معاصر باعث شد که انقلاب همانند نور، ظلمت مستکبرین را برملا سازد. امواج و تاثیرات انقلاب اسلامی در تمام جهان نمایان شد و همه ملت‌ها به حقوق خود در مقابل حکومت‌های جور به خود آمدند. در سایه‌ آن فضا، نورانیت معنوی و همه چیز رنگ معنوی به خود گرفت. بنابراین ایرادی نخواهد داشت اگر ادعا کنیم انقلاب اسلامی، انفجاری از نور در عصر ظلمت و سکون و سکوت بود که لرزه بر بنیان طاغوت‌ها و ابرقدرت‌ها انداخت.
 
پاورقی:
 
۱- صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینی (قدس سره)، چاپ اول، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره)، ۱۳۷۸، ج ۶، ص ۱۸۱
 
۲- صحیفه نور، ج ۷، ص ۳۲
 
3- صحیفه نور، ج۸، ص ۴۴۴
 
4- همان، ج ۱۵، ص ۷۵»
 
انتهای پیام
 
(۵) همان ج۱۶ص۳۴۸
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما