نخستین روز از تبلیغات انتخابات مجلس چه بر سر در و دیوار شهر آورد؟

مهلت قانونی کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی از بامداد امروز آغاز شده است، که در همان ساعات اولیه در و دیوار و کف خیابان های شهر سبزوار از انبوه کاغذهای تبلیغاتی برخی نامزدها پر شد و چهره نازیبایی به مناظر و مبلمان شهری بخشید.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اعضای ستادهای تبلیغاتی برخی نامزدها که شب گذشته را تا هنگام صبح مشغول نصب پوسترها بر در و دیوار شهر بوده اند در پاره ای از موارد حتی از در و دیوار اماکن دولتی که به لحاظ قانونی ممنوعیت نصب هر گونه تبلیغات را دارند، بی تفاوت نگذشته و پوسترهای رنگارنگ تبلیغاتی را در همه جا چسبانده اند.

طبق مشاهدات خبرنگار اسرارنامه از اولین ساعات صبح امروز که برخی شهروندان که منازل یا مغازه هایشان در مجاورت خیابان های اصلی شهر قرار دارد با حالت نارضایتی مشغول کندن پوسترهای تبلیغاتی بودند که شب گذشته بدون اجازه آن ها نصب شده بود.

شهرداری سبزوار البته در 50 نقطه پر رفت و آمد شهر از جمله سر چهارراه ها، دور میادین، در طول بعضی خیابان های اصلی و ... مکان هایی را برای نصب تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته است، اما ظاهرا مانند دوره های گذشته هواداران بعضی نامزدها تمایلی به رعایت پاکیزگی شهر ندارند و حتی در محل هایی که برای نصب تبلیغات در نظر گرفته شده است، باز حجم زیادی از پوسترها را به در و دیوار و سایر مکان های متفرقه همجوار چسبانده اند.

خبرنگار اسرارنامه در ساعت 9:30 دقیقه صبح امروز در خیابان کاشفی یکی از رفتگران شهرداری را مشاهده کرد که با وجود خستگی کاغذهای تبلیغاتی را که روی زمین ریخته شده بود را جمع آوری و در داخل کیسه بزرگی می ریخت که همراه خودآورده بود.

او هرچند اجازه نداد خبرنگار اسرارنامه تصویر واضحی و نزدیکی از او بگیرد اما در گفتگویی کوتاه گفت: درست از ساعت 3 بامداد یعنی از همان نخستین ساعات آغاز مهلت تبلیغات مشغول جمع کردن کاغذپاره های تبلیغاتی از کف خیابان ها شده است و نمی داند دلیل این همه اسراف چیست؟

یکی از جوانان فعال در ستاد یکی از کاندیداهای انتخاباتی سبزوار نیز در پاسخ به این سئوال خبرنگار اسرارنامه که چرا اجازه می دهید تبلیغات نامزد مورد علاقه تان در هر جایی نصب شود و موجبات کثیفی و نازیبایی چهره شهر را فراهم آورد، گفت: از همان ابتدا به کسانی که وظیفه نصب تبلیغات را برعهده داشته اند توضیحات کافی داده شده است اما عده ای هنگام انجام کار توصیه های ما را فراموش می کنند و فقط می خواهند به هر قیمتی شده پوسترهای خودرا سریع نصب و کارشان را تمام کنند.

وی افزود: شب گذشته از روستای محل زادگاه این نامزد انتخاباتی نزدیک به چهارصد نفر از جوانان هم روستایی با می نی بوس به شهر آمده اند تا عملیات نصب کاغذهای تبلیغاتی را بدون هیچ چشمداشت مالی و فقط برای حمایت از نامزد هم روستایی خود انجام دهند.

این فعال انتخاباتی همچنین گفت: بعضی دیگر از توزیع کنندگان اعلامیه های انتخاباتی با اینکه می خواهند قوانین را رعای کنند اما وقتی می بینند هواداران سایر نامزدها رعایت نمی کنند، آن ها نیز رعایت کردن را بی فایده می بینند و به سرعت شهر غرق در کاغذهای تبلیغاتی می شود.

گفتنی است طبق مشاهدات خبرنگار اسرارنامه در حداقل 2 مورد از خیابان های اصلی و 2 میدان و چهارراه مرکزی شهر سبزوار در اولین ساعات مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی بیشترین تبلیغات نصب شده و یا روی زمین ریخته متعلق به آقایان علی سبحانی فر، علی اصغر عنابستانی ، محمدرضا راه چمنی، علی بروغنی، دکتر آبسالان، دکتر محمد سالار بود.

بعضی از تبلیغات حتی در مکان هایی مضحک نظیر سطل های زباله خیابان ها نصب شده اند که اصلاً معنای خوبی را به ذهن بینندگان نمی رساند.

در این بین اما برخی دیگر از نامزدهای انتخاباتی با اینکه ستادهایشان را برپا کرده اند هنوز در سطح شهر اقدام به نصب گسترده تبلیغات انتخاباتی نکرده و باید امیدوار بود آن ها نیز در روزهای بعد به سمت این روش ناپسند تبلیغاتی روی نیاورند.

گفتنی است در سال های اخیر با گسترش یافتن استفاده از شبکه های اجتماعی در موبایل یا کامپیوترهای متصل به اینترنت و همچنین با پدید آمدن وبسایت های پرمخاطب اینترنتی با بازدیدهای چندهزارنفری در طول شبانه روز، امر توزیع کاغذهای تبلیغاتی در سطح شهر برای معرفی نامزدها بسیار غیرضروری به نظر می رسد زیرا اکثر شهروندان به ویژه در نسل های جوان تر عضو شبکه های اجتماعی مختلف هستند و کسانی هم که در شبکه ها عضویت نداشته باشند می توانند از طریق حضور در محل ستادهای انتخاباتی و یا از طریق اعتماد به لیست های معرفی شده توسط هریک از جناح های سیاسی، نامزدهای مطلوب خود را شناسایی کرده و به آن ها رای بدهند.

درواقع نامزدهای انتخاباتی اگر واقعا اندکی به فکر محیط زیست و نیز به فکر سلامتی و زیبایی محیط شهرها و آرامش اعصاب شهروندان به ویژه مالکان ومستأجران منازل و واحدهای تجاری موجود در خیابان های اصلی شهر باشند، یقینا کمتر به سمت استفاده از کاغذهای تبلیغاتی می روند که برای تهیه آن ها در کل کشور شاید لازم باشد چندین هزار اصله درخت قطع شوند.

برای مشاهده گزارش تصویری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

 

نظرت را بنویس
comments

س

از شهرداری خواهشمندیم دوباره این شهر را بصورت قبل وعاری از هر عکس و...نمایند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما