«ارگ امیریه» سبزوار زیر تیغ جراحی نوسازی/مقاومت سنت در برابر تجدد

مهر گزارش می دهد؛
 
سبزوار-پروژه نوسازی«ارگ امیریه»به عنوان یکی از طرح‌های توسعه‌ای شهرداری سبزوار در بافت‌فرسوده این روزها زیر تیغ جراحی نوسازی قرارگرفته و البته به میدان مقاومت سنت در برابر تجدد مبدل شده است.
 
خبرگزاری مهر-گروه استان ها-الهام شبانی مقدم: طرح نوسازی پروژه ارگ امیریه در شهرستان سبزوار که قریب به یک سال از آغاز آن می‌گذرد در حال حاضر با مقاومت بسیاری از شهروندان درفروش املاک و البته فشار شهرداری بر تخریب و نوسازی این بافت فرسوده روبرو شده است.
 
درحالی‌که مدیریت شهری سبزوار مصمم است تا با فروش اوراق مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی این بافت فرسوده را به مجتمع های تجاری تغییر کاربری دارد اما در این بین بسیاری از ساکنان قدیمی و اقشار آسیب‌پذیر این منطقه در برابر این تصمیم مقاومت می‌کنند.
 
 
قیمت کارشناسی را قبول نداریم
 
عباس حاج رحمان یکی از ساکنان این منطقه  که قیمت‌های کارشناسی را ناعادلانه می‌خواند در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: شهرداری و سازمان نوسازی با اجرای این طرح درصدد تصاحب املاک منطقه باقیمت غیرواقعی هستند.
 
وی ادامه می‌دهد: در کنار منازل ما کاروانسرایی به قیمت ۲۰ میلیارد تومان معامله‌شده است اما خانه‌های ما به ازای هر مترمربع ۶۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
 
وی افزود: بیش از ۳۰ سال است در این بافت ساکن هستم و در اوایل انقلاب این زمین را با مشارکت دو فرزندم خریداری کردم  حال که بازنشسته شده‌ام شهرداری دست روی خانه ما گذاشته است.
 
حاج رحمان که ۶۰ سال سن دارد ادامه می دهد: یک پلاک مغازه ده متری در نبش  همین خیابان توسط مشاور املاک ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود آن‌وقت ۲۵۰ متر زمین مسکونی به کمتر از ۱۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
 
وی می‌گوید: هنگامی‌که اعتراض می‌کنیم می‌گویند قیمت کارشناسی است اگر با همین قیمت حاضر با معامله شدید که هیچ و الا منزل شما با حکم قضایی تخریب می‌شود.
 
رضا اصغری که به شغل چای فروشی و در نبش کاروانسرای اعظمی واقع در خیابان بیهق اکنون در محلی بدون سقف کالای خود را به فروش می‌رساند اضافه کرد: بنده سال‌هاست در این مغازه کاسبی می‌کنم.
 
وی می‌افزود: یک سال است که سازمان نوسازی به‌واسطه اجرای طرح امیریه همه اهالی این محل را تحت‌فشار قرار داده است و هرروز اخطاریه‌ای جدید برایمان ارسال می‌کند.
 
وی افزود: این موضوع موجب شد تا یک روز شهرداری تعدادی از مغازه‌های این محدوده  را به رغم رضایت و میل باطنی ما تخریب کند.
 
 
  جراحی کالبدی
 
مدیرعامل  سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سبزوار در همین رابطه به مهر گفت:  این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های کشور است که بافت مرکزی آن دارای  فرسودگی بسیار بالاست که باید به بافت مدرن، هماهنگ و زیبا تغییر داده شود.
 
مهدی برزویی افزود: اجرای طرح بزرگ ارگ امیریه با  مساحت ده هکتار به‌عنوان یکی از مزیت‌های مهم شهر سبزوار است که با اجرای آن می‌توانیم سهم  سبزوار  را از بازار منطقه با ایجاد مجتمع‌های تجاری مدرن و قوی افزایش دهیم .
 
وی گفت: برای ایجاد این رویکرد چاره‌ای نیست تا در مناطق مرکزی شهر دست به یک جراحی کالبدی بزنیم که برای این کار منطقه دروازه عراق که قالب پلاک‌های مسکونی و تجاری  آن دارای فرسودگی بالا و معابر با دسترسی ضعیف و سیمای شهری نامطلوبی است انتخاب شد .
 
وی افزود: این طرح در دو بخش مداخله مستقیم با مساحت ۳ و چهار دهم هکتار و مداخله غیرمستقیم با مساحت ۶ و شش‌دهم هکتار انجام خواهد شد که در مداخله غیرمستقیم  مردم ساکن در بافت بر اساس ضوابط و مقررات تدوین‌شده سازمان نوسازی پروانه ساختمانی به آن‌ها داده می‌شود  تا باسیاست‌های تشویقی  و حمایتی طرح ازجمله معرفی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات اقدام به  ساخت‌وساز کنند.
 
مدیرعامل  سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سبزوار بیان کرد: در محدوده مداخله مستقیم تمامی پلاک‌های مسکونی و تجاری موجود  نوسازی می‌شود که برای اجرای عملیات ابتدای امر باید همه واحدها خریداری و تخریب گردد تا بناهای جدید احداث شود.
 
برزویی بر لزوم مشارکت مردم در اجرای طرح تأکید کرد و گفت: مردم می‌توانند با محاسبه ملک خود در پروژه‌های تجاری ارگ امیریه سهیم و از ارزش‌افزوده برخوردار شوند.
 
وی ادامه داد: ممکن است تعدادی از اهالی علاقه‌مند به مشارکت نباشند که در این صورت ملک از طریق کارشناسان قیمت‌گذاری و در اختیار سازمان قرارمی گرد .
 
 
پروژه متوقف نمی‌شود
 
وی گفت: اما معدود املاکی نیز هستند که حاضر به مشارکت در هیچ‌یک از روش‌های پیشنهادشده ما نیستند  که در این مواقع  به دلایل عمومی و کلی که سازمان دارد نمی‌توانیم به خاطر چند ملک  مجموع پروژه را معطل نگاه داریم لذا در این خصوص برای برطرف  کردن مشکل از راهکارهای قانونی  استفاده شده و نسبت به خریداری پلاک‌ها اقدام می شود.
 
مدیرعامل  سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار بابیان اینکه این پروژه در چهار فاز اجرایی خواهد شد اظهار کرد: در فاز نخست سرای شریف ایجاد خواهد شد که در حال حاضر ۳۰ درصد این پروژه توسط  بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و مالک خصوصی در حال انجام است.
 
وی گفت: در فاز دوم بازار بزرگ بیهق با تأمین مالی از ناحیه فروش  اوراق مشارکت و سرمایه‌گذار اجرائی خواهد شد که عملیات این فاز از اوایل سال آینده آغاز می‌شود.
 
برزویی بیان کرد: همچنین در فاز سه بلوک‌های تجاری اجرا می‌شود که در نیمه نخست سال آینده اقدامات خرید املاک و در نیمه دوم فاز اجرائی آن با تأمین مالی اوراق مشارکت ، سرمایه‌گذار و مشارکت‌های مردمی انجام خواهد پذیرفت.
 
برزویی ادامه داد: فاز آخر این پروژه با اجرای دو بلوک تجاری و گردشگری، اداری و مسکونی از سال ۹۷ به بعد  انجام می‌شود
 
وی  تکمیل نهایی  این پروژه را موکول به  هفت سال زمان بیان کرد و گفت: اجرای ارگ امیریه حدود ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه نیازمند است که ۷۰ میلیارد آن از طریق اوراق مشارکت و ۱۷۰ میلیارد آن از طریق جذب سرمایه‌گذار، مشارکت مردم در سهام و روش‌های تهاتری تأمین خواهد شد.
 
 
قیمت املاک بر اساس کارشناسی است
 
مدیرعامل  سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سبزوار در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری املاک مردم در بافت امیریه به چه طریق بوده است گفت: ملاک ما برای قیمت‌گذاری پلاک‌های مسکونی و تجاری استفاده از کارشناس استو لذا املاک این منطقه بر اساس آنچه کارشناسان اعلام کرده‌اند بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان در هر مترمربع قیمت گذاری شذه است.
 
برزویی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم از نرخ روز تجاوز کنیم  غیر از ارگ امیریه  پروژه‌های دیگری چون باغ بازار و اتصال امامزاده شعیب (ع) به کمربندی در برنامه کاری سازمان قرارگرفته است لذا قیمت‌گذاری خارج از عرف بازار قطعاً تأثیر منفی در توسعه شهر ایجاد خواهد کرد.
 
وی  همچنین در پاسخ به سؤال دیگر مهر مبنی بر تخریب بالاجبار پلاک‌های تجاری در حاشیه خیابان دروازه عراق نیز گفت: تاکنون سازمان با اعمال قانون هیچ‌یک از پلاک‌های مسکونی و تجاری را تخریب نکرده است  اما در اجرای این پروژه بزرگ نیازمند مشارکت  و رضایت مردم هستیم.
 
برزویی بیان کرد: مغازه‌های حاشیه خیابان نیز طبق قانون عدم استحکام بنا  که توسط کارشناس شهرداری ارائه‌شده تخریب‌شده است .
 
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار اضافه کرد: در اطراف ارگ امیریه ۲۳۳ پلاک مسکونی و تجاری در مداخله مستقیم هستند.
 
وی اظهار کرد: آبادانی و توسعه  شهر بدون زحمت و هزینه انجام نخواهد شد ما در مرکز شهر  به دلیل فرسودگی بیش‌ازحد نیازمند یک نوگرایی هستیم .
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما