مراسم غبارروبی و گلباران مقبره حکیم سبزواری برگزار شد

مراسم غبارروبی و گلباران مقبره حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری بعد از ظهر چهارشنبه با حضور برخی از اساتید دانشگاه، شاعران و شهروندان فرهیخته سبزواری برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این مراسم به مناسبت 8 اسفند روزی که در ضمیمه تقویم ایران به عنوان روز بزرگداشت حکیم سبزواری ثبت شده است، با همت دانشگاه حکیم سبزواری و اداره میراث فرهنگی برگزار شد.

دانشگاه حکیم سبزواری صبح امروز و بعد از ظهر دیروز نیز میزبان نشست هایی علمی و تخصصی درباره جنبه های علمی شخصیت حکیم سبزواری بوده است.

در مراسم امروز رئیس دانشکده الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری به توضیحاتی درباره عظمت شخصیت حکیم اسرار پرداخت و به برنامه ای که امروز و دیروز جهت بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری برگزار شد، اشاره کرد.

دکتر حسن صیانتی سپس با بیان اینکه جایگاه واقعی حکیم سبزواری در ایران به خوبی شناسانده نشده است، گفت: برخی از بزرگان علمی جهان از دیگر کشورها نظیر ایزوتسوی ژاپنی مدت ها قبل ارزش های حکیم سبزواری را شناسایی کرده اند و پژوهش هایی درباره اندیشه و شخصیت وی انجام داده اند.

وی تأکید کرد: حکیم سبزواری یکی از استوانه های علمی زمان خود بوده است و علاوه بر فلسفه در زهد، عرفان و شعر نیز تبحر فراوانی داشته و سبزواری ها باید قدر این عارف و حکیم نامی در شهر خود را بیشتر بدانند.

 دکتر حسن دلبری مدیر روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری و یکی از شاعران سبزوار نیز در این مراسم به بیان خاطره ای از حضور ناشناس حاج سید احمد خمینی فرزند امام راحل در محل مقبره حکیم سبزواری در سال های نخست دهه 1370 پرداخت.

وی گفت: آن سال ها تنها انجمن شعر سبزوار انجمن شعر ابن یمین بود که هفته ای یک مرتبه در محل آرامگاه حکیم سبزواری برگزار می شد و با وجود سرمای محیط مقبره حتی در زمستان ها هم شاعران و شعردوستان سبزواری هر هفته در این محل گرد هم جمع می شدند تا به شعرخوانی و نقد شعر بپردازند.

دلبری ادامه داد: در یکی از همین جلسات شعر، آقایی ناشناس با ریش سیاه پرپشت و کلاه دوره ای (بدون لباس روحانی) به همراه دو تن دیگر به زیارت قبر حاجی آمد و سپس در محفل شعر شاعران سبزوار نشست و به شعر چند نفر از شعرای شهرستان گوش سپرد. دقایقی بعد تعدادی از اعضای جلسه توانستند وی را شناسایی کنند و بعد از آن عرض اردت و گفتگوی کوتاهی بین شاعران سبزوار و حاج سید احمد خمینی در گرفت و سپس ایشان محفل را ترک کردند.

دلبری در ادامه افزود: مقبره حکیم سبزواری در طول همه این سال ها همواره مورد زیارت بسیاری از شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی و حتی سیاستمداران کشور بوده است.

دکتر سید ابوالفضل حسینی از فرهیختگان و چهره های دانشگاهی سبزوار نیز در این مراسم با اشاره به چگونگی ساخت مجسمه حکیم سبزواری و نصب آن در شهر زادگاهش گفت: در اوایل دهه 1370 که تصمیم به ساخت مجسمه حکیم سبزواری گرفته شد، روزی روحانیون شهر را به محفلی دعوت کردیم و با بیان اینکه در تهران هم قرار است مجسمه ای از شهید مطهری ساخته و نصب شود، رضایت آنان را برای انجام این کار اخذ کردیم.

وی سپس شعری از حکیم سبزواری را به شرح زیر قرائت کرد:

شورش عشق تو در هیچ سری نیست که نیست

 منظر روی تو زیب نظری نیست که نیست

نیست یک مرغ دلی کش نفکندی به قفس

تیر بیداد تو تا پر به پری نیست که نیست

ز فغانم ز فراق رخ و زلفت به فغان

 سگ کویت همه شب تا سحری نیست که نیست

نه همین از غم او سینه ما صد چاک است

داغ او لاله صفت، بر جگری نیست که نیست

موسیئی نیست که دعوی اناالحق شنود

ورنه این زمزمه اندر شجری نیست که نیست

چشم ما دیده خفاش بود ورنه تو را

پرتو حسن به دیوار و دری نیست که نیست

گوش اسرار شنو نیست و گرنه اسرار

برش از عالم معنی خبری نیست که نیست

*    *     *

سید جواد جعفری نسب یکی از شعرای سبزوار نیز در این مراسم یکی از سروده های خود را که در سالگرد درگذشت حکیم سبزواری سروده و در کتاب شعر «تو مثل سیب تکامل» منتشر شده است، به شرح زیر قرائت کرد:

آن شب سرود شعر سکوتی تمام سبز

پرواز کرد تا ملکوتی تمام سبز

یک آسمان کرامت آبی برای ما

آورد روی دست قنوتی تمام سبز

با دست خود برای خزان دیده ها گشود

مثل بهار سفره ی قوتی تمام سبز

یادش به خیر! لحظه «منظومه» خواندنش

در سایه ی نجابت توتی تمام سبز

مبهوت «شرح مثنوی» اوست گوئیا

ملّای روم در جبروتی تمام سبز

او رفت و دل خوشیم به خطّی که رسم کرد

از سبزوار تا ملکوتی تمام سبز

منبع: تو مثل سب تکامل

*     *      *

 

گفتنی است، خبرنگار اسرارنامه در ادامه این مراسم با دکتر محمودرضا سلیمانی رئیس میراث فرهنگی سبزوار و دکتر حسن صیانتی استاد فلسفه و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری مصاحبه ای انجام داد که متن این مصاحبه ها در روزهای آینده منتشر می شود.

گزارش تصویری از این مراسم (کلیک کنید)

 

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما